maxium Postat 19 april 2011 Dela Postat 19 april 2011 Tänkte lägga ut mitt akvarium.Har varit igång 2.5 år men jag har haft det ca 1år.Har bytat ut nästan allt sedan jag köpte det.Allt växer som det ska och ser friskt ut..VattenvärdePO4=0NO3=0KH=9,3CA=390PH=8,3MG=1320Salthalt 1.025Hårdvara 200 liter Helglas Akvarium 200 liter Sump(30l osmosvatten, 24l refugium,) Hemmabyggt ledljus 48 3w creeled (24 vita 24 blå) 144W Returpump Eheim compact 5000 liters (Driver Jula filterna med) 2st Jula filter (en för biopelles andra aktivkol) Kalkreaktor BM 120 (med PH styrning) Deltec FM 500 kalkblandare Super Reef Octopus XP 3000 (upp till 1140liter) 2st Korilla 2400 Liters 1st doppvärmare 250watt Grotech dosering 3 kanals UV filter 25W Akvariumdator (ReefAngel (opensource)) Pwm styrning på led. Wifi (Mail,browser och loggning) Auto påfyllning Övertopp avstängning PH mätare Tempgivare (vatten) Tempgivare (led) Djur och koraller 2st Amphiprion ocellaris (Clown) 2st Chrysiptera parasema (Gulfenad blå frökenfisk) 1st Centropyge ferrugata (Rödbrun dvärgkejsare) 1st Zabrasoma veliferum (Segelfens kirurg) 4st Paguristes (Eremit röd) 2st Calcinus (Ermeit blåben) 4st Turbo sniglar + +20-30 små (minst) 4st Lysmata debelius (Eldräkor) 3st Lysmata amboinensi (Pustarräkor) 1st Sandvändande sjöstjärnaLevande sten ca 40 kg Acropora isblåAcropora blå-lila Acropora gul Montipora röd-rosa Stylophora subseriata rosa ? Protopalythoa sp.(Knappar) Euphyllia Paradivisa ? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
mikoto Postat 19 april 2011 Dela Postat 19 april 2011 Fin ramp, kul att många bygger själva :-) Du körde på lösningen med många små flänsar och en diod per fläns? Hur fungerar det, värmemässigt då. Blir de väldigt varma eller fungerar det bra?Fina fiskar med :-) Eremiten och räkorna är nog de jag är mest förtjust i här iofs. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
maxium Postat 19 april 2011 Författare Dela Postat 19 april 2011 Jepp det blev med en diod per fläns. Och var sektion är delad i 12 led så man kan dela dem och bygga på med flera led.100 Kühlkörper 41,5 x 45 x 11,5mm ALU schwarz cooler Leden klara att vara igång utan aktiv kylning ca en dag sedan blir det för varma.Så det sitter 2st 120mm så går på 6v (500varv), och då blir det knappt varma 30-35 grader kanske. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
a.nilson Postat 19 april 2011 Dela Postat 19 april 2011 Snyggt! Riktigt snygga koraller. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Reuben Postat 19 april 2011 Dela Postat 19 april 2011 har du lagt upp bilder på ledbygget på ett annat forum, är säker på att jag sett det innan länkat här på forumet Riktigt snyggt! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
maxium Postat 19 april 2011 Författare Dela Postat 19 april 2011 Snyggt! Riktigt snygga koraller.De växer fint, köpte några skadade billigt men de har läkt fint.Vissa av dem kan man se för var dag att de har växt. Det är rätt coolt Men det är dax att köpa lite mer... Tänkte beställa lite från deep.. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
maxium Postat 19 april 2011 Författare Dela Postat 19 april 2011 har du lagt upp bilder på ledbygget på ett annat forum, är säker på att jag sett det innan länkat här på forumet Riktigt snyggt!Vissa den i Mannes tråd om stora kylplattor.https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=39433Har tagit lite fler foto..Ska bara få klart min cnc-fräs så jag kan fräsa ut runda hål i plexiskivan för leden.. För nu sitter den en hel skiva över, och lite av ljuset refexerar på den. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
maxium Postat 21 maj 2011 Författare Dela Postat 21 maj 2011 Lite bilder på införskaffade koraller idag.Alla koraller är av storleken small förutom bild 3 den var medium.Tänkte inte skiva var de kommer ifrån eftersom alla redan vet.Hoppas man inte blir banlyst och nackad här i sverige efter detta köp. De ser fina ut och var välpackade i lådan.Enda anmärkning jag har var att en hade en skada på foten.(bild 2)Men det borde var borta om 1-2 månader..Börjar bli lite fullt nu så det är dax att uppgradera till nästa storlek i sommar/höst.. blir ett hörn 700-800 liter 790mm högt..(sista bild)Namn (ej i ordning)Montipora sp. (branched green)Montipora sp. (branched blue/purple)Acropora formosa (green)Stylophora pistillata (green polyp)Montipora sp. (laminar purple)Montipora confusa / spumosaZoanthus sp. (pink) Acropora prostata (blueisch)Acropora lokani Tubastrea faulkneriAcropora hyacinthus redisch Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
a.nilson Postat 21 maj 2011 Dela Postat 21 maj 2011 Snyggt. När det blir för fullt så är det bara att starta en balja till. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
_Manne_ Postat 22 maj 2011 Dela Postat 22 maj 2011 Då blir det upp till bevis med LED belysningen nu! HärligtMvh manneSent from my iPhone using Tapatalk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
maxium Postat 22 maj 2011 Författare Dela Postat 22 maj 2011 Jepp det blir det.Men korallerna som jag hade innan, har faktisk växt rätt bra under Ledrampen. Skulle bara vilja ha rampen lite bredare, så det blir att köpa 48st till Jag startade upp Led:en i Februari och då var denna Fragg nästan helt rakt och mycket smalare o kortare.Så tillväxten har var bra.(bilder)Det nya problemet är nu att ställa in kalkreaktorn igen.(Hade allt innan utom reaktorn därför blev det det..(växtakvarium)). Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
maxium Postat 22 maj 2011 Författare Dela Postat 22 maj 2011 Snyggt. När det blir för fullt så är det bara att starta en balja till. Tackar!Det blir det. (nya baljan)Ska testa att göra egen levande sten nu i sommar.(har gjort massa prov bitar redan).Men detta bli i mycket större skala nu.Ska ha det till att klä hela insidan(bak och sidorna och botten).Och sen ska det vara en stor revpelare i mitten men en bro över. Och den ska vara i äkta levande sten. Och all teknik ska vara inbyggd.Mitt mål.Mycket plats för koraller och mycket simyta.Ljudlöst och inga vibrationer..osv Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Andreas N Postat 23 maj 2011 Dela Postat 23 maj 2011 0957 (A. lokani) och 0958an (A.prostata)var ju galet fina. Blir intressant att följa detta. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
petnym Postat 15 augusti 2011 Dela Postat 15 augusti 2011 Leden klara att vara igång utan aktiv kylning ca en dag sedan blir det för varma.Så det sitter 2st 120mm så går på 6v (500varv), och då blir det knappt varma 30-35 grader kanske.Vilken typ av LED kör du och hur mycket ström matar du dem med? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
maxium Postat 15 augusti 2011 Författare Dela Postat 15 augusti 2011 Köpte ett paket på rapidled med 48 led 24 st royal-blue och 24st xp-g white4 st Drivers med dim (version D) Ej pwmHar för mig att alla drivers är ställda på 750ma.Låda jag har nu är bara en skiva uppe och ner så luftflödet blir lite kass på de som sitter längst ut..Men har inga alls problem men att hålla värme nere eller så när fläktarna går på 6vMen tänkte ställa upp de vita lite till i mA.Så jag håller på att göra en ny låda med luftuttag i sidorna istället.. ( Har byggt en stor CNC-fräs så kommer att använda den )/Nissen Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
a.nilson Postat 15 augusti 2011 Dela Postat 15 augusti 2011 snyggt. vore kul o sett detta live. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
freddi36 Postat 15 augusti 2011 Dela Postat 15 augusti 2011 mycket fint! du har ingen bild på hur dom nya knapparna ser ut utslagna? jag har drabbats av "zooanthussjukan" så knappar har blivit några av mina favuriter Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
maxium Postat 15 augusti 2011 Författare Dela Postat 15 augusti 2011 Kan filma in en liten snutt. (Blr nog till helgen)Så kan ni ser hur den blir, hade tänkte att göra den i svart akryl. (Ledlådan)Men har inte haft tid att betälla det så kommer att fräsas ut i vanligt genomskinligt 4mm akryl.Plus att det är billigare. Och har inte haft den igång mer än 2 veckor.. Efter 2år byggande Så har lite finjusteringar att gör.Men ni kan få en bild på min nya foderhållare som jag testade att göra.Inget är limmat på den bara klick./Nissen Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
maxium Postat 15 augusti 2011 Författare Dela Postat 15 augusti 2011 mycket fint! du har ingen bild på hur dom nya knapparna ser ut utslagna? jag har drabbats av "zooanthussjukan" så knappar har blivit några av mina favuriter Har några bilder tagna med mobilen... Har lånat ut kameranDet gör dem inte rättvist men har haft lite problem men min Ca-reaktor när jag var på affärsresa så jag blev av med två koraller + några blev lite skadade. Men allt börjar att återhämta sig. Och har beställt massa prylar för att det inte ska hända igen .. /Nissen Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
maxium Postat 15 augusti 2011 Författare Dela Postat 15 augusti 2011 Lite update på utrustningen och djur.Ny hårdvara som har till kommitSewatec ozone generator Ozoxx 300SE GroTech SP 4800 235V for continuous process Nya djur som har tillkommit..1st mandrain (Hane)1st Sjöborren (Bästa algätaren för röd turf jag har haft)1st Sandvändande sjöstjärna10st nassariussnäckorFörsvunna eller uthoppade djur1st Amphiprion ocellaris (Clown) (Hoppat ut) 1st Centropyge ferrugata (Rödbrun dvärgkejsare) (Hoppat ut) 2st Lysmata debelius (Eldräkor) (Mördade av dem andra 2)2st Peppermiträker (Mördade av dem andra 2 eldräkorna) Levde bara 2 dagar.Koraller som rök med när ca-reaktorn stannade.Montipora sp. (branched blue/purple)Acropora prostata (blueisch) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
freddi36 Postat 16 augusti 2011 Dela Postat 16 augusti 2011 fina knappar så långa tentakler den sorten har Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
maxium Postat 30 augusti 2014 Författare Dela Postat 30 augusti 2014 Sista uppdateringen på detta akvarium.Akvariumet krascha för precis två år sen låg det i träda i 6 mån för att alla värde skulle bli bra..Så tänkte lägga upp hur det ser ut nu innan allt flyttas till det nya 740 liters burken.. (har redan tagit ut några koraller) /Nissen Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.