Gå till innehåll

Frågor angående överlevnad


VivaLaAdam

Rekommenderade inlägg

Hej!

Jag har sedan tidigare haft en 200 liters burk som jag gkorde mig av med, och funderar nu på att starta upp igen efter stigande intresse.

Det är så att jag ska till usa i höst där priserna på sten, sand, koraller m.m är mycket bättre än i Sverige. Jag har då tänkt att man kanske skulle kunna utnyttja detta på något sett vid en eventuell uppstart...

Det jag undrar då är hur länge diverse djur, sten och koraller klarar sig i skickning, fiskar antar jag ju är helt utom frågan.

Men det jag vill veta hur länge det klarar sig i en kartong med plastpåsar är:

  • Levande sten
  • Eremiter
  • Sniglar
  • Skivanemoner
  • Knappar
  • Mjukkorall

Man får ju räkna med en 24h period inom usa och sedan en 48h timmar till innan det är hemma vid dörren i Sverige.

Tacksam för svar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Personligen tycker jag att 72 timmars frakt från USA låter väldigt optimistiskt, vad använder du för tjänst då? Är priserna verkligen så mycket bättre där? Eremiter tex kan du ju inte spara mycket på, det kan ju nästan omöjligt vara billigare att köpa de där än att möta upp deepocean på någon av deras sverige turer? Och de får nog en mycket roligare resa med DO än från USA. Det brukar ju inte vara så farliga priser i Sverige heller om man orkar titta runt lite. Vill du ha vanliga tricolor eremiter så kostar ju de bara runt 30 kr på Ciklidhuset i Lerum om jag inte minns galet. Finns givetvis mer är eremiter men jag tror det gäller bra överlag.

Inte för att klanka ner på din idé men jag tror den är roligast i tanken :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur mycket LS tänkte du köpa? Säg 20 kilo så har du 10% av ditt kars volym, vad kostar det att frakta det hit :-)

Det kan väl bli omöjligt billigare än det här: http://www.deepoceanshop.dk/dejong/levende-sten-og-mangrove.html

När det gäller koraller är det en anna fråga, det kan jag inte mycket om prisbilden på... Eller överlevnadschansen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Levande sten som inte är odlad - tillstånd enligt CITES (eg EU:s tillämpning av CITES)

Samma gäller om skivanemoner, knappar och mjukkoraller sitter på sten med ursprung från stenkoraller.

Eremiter och snäckor kan eventuellt införas men då gäller svensk moms, ev tull och att frakten från USA är inte den billigaste.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...