Ferngren Postat 21 april 2011 Dela Postat 21 april 2011 Hej!Köpte precis två patroner till min osmos men är lite osäker på vem som är vem. De är köpta i Tyskland av en kollega till mig, som var där på besök.Jag har idag en Picobello-anläggning med silikatfilter och har tidigare bytt med orginalpatroner.Patron 1 - Röd text: Sediment Removal In-line cartridge AIP-10Patron 2 - Blå text: Taste and odor removal in-line cartridge AIC-10Jag antar att patron 1 är den som ansluts direkt till vattenintaget och patron 2 den andra. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
salta wille Postat 21 april 2011 Dela Postat 21 april 2011 Patron 2 är ett carbon filter aktivt kol förmodar jag. Men varför har man ett sådant till osmosanläggningen?Jag bara undrar. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Marko Postat 21 april 2011 Dela Postat 21 april 2011 Det låter rätt Ferngren. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ferngren Postat 21 april 2011 Författare Dela Postat 21 april 2011 Har Jag fått fel patron?Vad ska det vara för patroner?(Jag har aldrig brytt mig om vad det är för skillnader då Jag bara bytt till samma som tidigare.)Sent from my HTC Desire using Tapatalk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Dykaren Postat 21 april 2011 Dela Postat 21 april 2011 En osmos har normalt sett filtrering i tre steg. Ett partikelfilter som hindrar större partiklar från att nå och täppa till membranet.Ett kolfilter som tar bort klor som annars bryter ner membranet.Ett membran som gör den resterande reningen.En del osmoser har även Silikat/kiselfilter eller så kan dessa enkelt kopplas till utvattnet från osmosen... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ferngren Postat 21 april 2011 Författare Dela Postat 21 april 2011 En osmos har normalt sett filtrering i tre steg. Ett partikelfilter som hindrar större partiklar från att nå och täppa till membranet.Ett kolfilter som tar bort klor som annars bryter ner membranet.Ett membran som gör den resterande reningen.En del osmoser har även Silikat/kiselfilter eller så kan dessa enkelt kopplas till utvattnet från osmosen...Ok, tack.Då verkar den röda vara ett partikelfilter (sediment) och den blå ett kolfilter.Då verkar jag ha fått rätt saker.Ska det kopplas så här?Vatten in - Sediment - Kol - Membran - Silikat - Osmosvatten ut Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Laggeman Postat 21 april 2011 Dela Postat 21 april 2011 Vatten in - Sediment - Kol - Membran - Silikat - Osmosvatten ut låter som det mest logiska, ja. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ferngren Postat 21 april 2011 Författare Dela Postat 21 april 2011 Tack alla.Då vet Jag att det blir rätt.Sent from my HTC Desire using Tapatalk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Dykaren Postat 21 april 2011 Dela Postat 21 april 2011 Till den allmäna osmoskunskapen kan man även säga att om man sköter byten av kolfilter och partikelfilter (vilka är relativt billiga) så förlänger man livslängden på det dyra membranet avsevärt. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.