Gå till innehåll

Kylare - hur fort ska det gå?


remne

Rekommenderade inlägg

Jag införskaffade mig en JAD L-500 häromdagen och tänkte testköra den idag. Kylaren är anpassad för 200-1000l kar.

Jag kopplade upp den till en eheimpump på 2400l/h (står att den skall ha ett flow rate mellan 1800-4800l/h) i en 35 liters hink med uppskattat 30liter vatten i.

När jag satte igång kylaren så indikerade den vattentemp på 22.5c, nu ca 20min senare är tempen nere i 21.3c - känns inte detta väldigt dåligt?

Vad är normal kylhastighet? Någon med erfarenheter att jämföra med?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker det verkar lite på den långsamma sidan med tanke på att det är såpass lite vatten du ska kyla.

frågan är bara om det är det som är problemet. Den är inte designad för så lite vatten. jag vet inte riktigt hur dessa fungerar men kan tänka mig att den inte fungerar lika effektivt på så lite vatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min första tanke var som Maglofster, att det tog väldigt lång tid för så lite vattenvolym. Om man tänker i banan att 30liters vatten utan något förrutom 1st pump som värmer.. och så tar det såhär lång tid att få ner vattentempen - Hur är det då i karet med 800liters vatten, x antal pumpar, över 700w lyse som värmer samt antagligen böljande sommarvärme? Kommer ju aldrig gå ;D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Reuben: Skulle verkningsgraden bli sämre av att det är mindre mängd vatten? Sånt kan jag inget om.

Min Arcadiakylare (650W) kyler 1 grad (från 26,5 till 25,5) på under en timme i mitt Elos på dryga 300 liter.

Jag provade den i en hink på 15 liter och då jädrar gick det undan. Men det kanske skiljer mellan kylare. En sak som verkar skilja är iaf rekomenderat flöde. I min Arcadia är maxflödet 500 liter/h vilket ju är betydligt lägre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag körde 300L på min deltec kylare. den kylde ner karet rätt snabbt men sen startade den rätt snabbt igen på de varmaste dagarna, satte den på 28grader då, 2 grader tog väl en 20-30 min att kyla ner sumpen på med ett flöde på 2000L/h genomströmmning till karet. det optimala hade ju nog varit att köra vattnet rakt upp i karet från kylaren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är 3/5hp på min kylare, vilket blir runt 450w. Vet inte om det är i kyleffekt eller vad det räknas som. Men, om det gick så pass undan för dig med 650w och tokslött med mina 450w så börjar man ju fundera.

Dessutom så luktade det jättestark från in/out-hålen på kylaren, och själva kylslingan i var flottig med något. När jag körde igenom första gången i hinken med vatten så blev det en "flottig" hinna på vattnet och det luktade rätt mycket, så jag funderar nästan på om kylmediet har kommit ut? Först tänkte jag mest att det var något skit sen tillverkningen... (vilket förvisso inte känns helt OK heller).

Står att det skall vara 350g R-134a i kylaren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Reuben: Skulle verkningsgraden bli sämre av att det är mindre mängd vatten? Sånt kan jag inget om.

Som sagt, jag har ingen aning, men den kylaren är gjord för 200-1000 liter inte 20-1000 liter.

Jag tänkte att det kanske fungerade så att det tog 20minuter tex att den skulle kyla ner sig själv till den temperaturen och att det är 20liter vatten som går igenom den eller 200liter spelar mindre roll... men som sagt, vet inte alls, är bara spekulationer, att man försöker kyla ner den till riktigt låga temperaturer skulle också kunna vara en anledning till att den är mindre effektiv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...