Gå till innehåll

Temperatur att eftersträva?


nike83

Rekommenderade inlägg

Jag har precis installerat en Profilux PropellerBreeze 5 med tillhörande styrenhet till min Profilux 2 PLUS. Styrningen är 0-10 volt, och den styrs av en temperaturgivare som sitter i vattnet.

Dock är jag lite nyfiken på vad för "bör värde" jag ska ställa in på temperatur? Jag har just nu 27 grader i vattnet, vilket kanske fortfarande är acceptabelt, men vad är optimalt?

Jag tänker att jag inte borde sätta bör värdet under 26 grader, då vattnet dunstar mer då....

jag ska tillägga att jag får över 30 grader i vattnet de varmaste dagarna på sommaren, vilket jag tidigare har motverkat med annan fläkt.

Min tanke är just nu att sätta bör värdet på 27 grader just nu!

Åsikter?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har satt börvärdet på den temperaturprob som jag styr fläktarna med till 25,5 grader. Sedan har jag satt 1-10 V är på max vid en avikelse på 3 grader. det vill säga att när tempen är på 28,5 grader - då ger fläktarna max. Detta har fungerat bra innan värmen kom eftersom tempen legat mellan 26 grader och ca 27,5 grader. Nu tenderar värmen att gå upp över 28 grader och jag har därför satt 10 V vid en avikelse på 2 grader - får se om det blir någon skillnad. Förutom detta så har jag i inställning för 1-10 V fått knyta aktuell kanal (i mitt fall L2) till temperatur controll.

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har satt börvärdet på den temperaturprob som jag styr fläktarna med till 25,5 grader. Sedan har jag satt 1-10 V är på max vid en avikelse på 3 grader. det vill säga att när tempen är på 28,5 grader - då ger fläktarna max. Detta har fungerat bra innan värmen kom eftersom tempen legat mellan 26 grader och ca 27,5 grader. Nu tenderar värmen att gå upp över 28 grader och jag har därför satt 10 V vid en avikelse på 2 grader - får se om det blir någon skillnad. Förutom detta så har jag i inställning för 1-10 V fått knyta aktuell kanal (i mitt fall L2) till temperatur controll.

MVH Lasse

okey, jag har satt min till 26.5 nu :)

är det "cooling difference" som du ändrar på, som är din fördröjning?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej - den har jag till 0. Jag ändrar det som står till höger om Cooling differense nämligen 1-10V-output is maxium at deviation off. Den har jag till 2 nu.

Hysteresis har jag till 0,15.

MVH Lasse

okey, jag missförstod programmet, eftersom att texten om 0-10 v trodde jag tillhörde cooling differences.....

men du tycker att fläktarna ska jobba som max vid 28.5 grader, vilket betyder att du tycker det är max-temperatur som du vill ha i karet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I min smak så är det lite högt - vill helst ligga mellan 26 och 27. Därför har jag sänkt diffen till 2 grader vilket innebär att de jobbar max vid 27,5 grader. Får se hur det blir till sommaren - jag har ingen MH nu som värmer.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...