Gå till innehåll

hjälp min sjöstjärna blir uppäten


hbmannen

Rekommenderade inlägg

Sumpen funkar fint om det finns plats och mat åt den, annars är det väl bara att hoppas att pincetten slutar, för du kan ju inte ha den i karantän resten av dess liv tyvärr.

Jag vet inte vad anlednigen till att den knaprar kan vara, kolla reefcentral om ingen här kan svara på det.

Kan ju som nämnt tidigare vara som så att den saknar nån födokälla, eller så går de helt enkelt inte ihop.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fårman bryta in en kortis och fråga vad den sjöstjärnan du matar med?Har en likadan och den har hittills knaprat på algerna utan att jag behövt mata den (inte för at jag vet hur man ska mata den...)Trodde att munnen borde sitta i mitten men där ser jag ingenting. Är det där munnen sitter?Dessutom så är den för det mesta försvunnen bakom stenen och kommer fram när den känner för det...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag brukar bara placera matbiten så nära som möjligt. Pröva med mussla först och låt halva skalet sitta kvar, det blir lite tyngd på det sättet så blåser maten inte iväg direkt.

Om fiskarna ger sig på maten så kan det vara ide att hålla biten i handen tills sjöstjärnan har tagit den, sen bör det inte finnas nån risk att fiskarna kommer åt den, när min stjärna väl har greppat finns det inget som lyckas stjäla den maten! smiley2.gif.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

om det är en kirurg så har jag svårt att tro att den har med lemlästningen av din linkia att göra.

stjärnor brukar fall isärr bit för bit när dom håller på att dö,

prova följande ,skaffa nori om du inte har det kläm fast en bit i närheten av linkian och en bit där hepatusen tar den

Hepatusen är mer intresserad av nori än av stjärnan,och stjärnan kanske kan hinna få i sig vad den behöver innan den svälter ihjäl

Nori finns i asienmatbutiker ( man lindar in sushi i nori),se bara till att få dennaturella sorten

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tjabba ...hittade detta på en Amerikansk sida:

Restricted Species. This species is very difficult to keep and should only be attempted by expert aquarists, or is a 'delicate shipper.' Our Stay Alive guarantee is not available on this item.

så jag antar at du började med en väldigt fin stjärna ...dock inte så passande för ett nystartat kar kanske ...

otur ...men men ...

Lycka till med allt annat i varjefall

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...