Gå till innehåll

Börjat luktat ozone


turboadde

Rekommenderade inlägg

Har en sanders 50mg som är inkopplad på elos skummare. Jag har kört sandern i ett år nu (två månader i eloset) och har funkat bra men idag när jag satt och fyllde på osmos tanken så helt plötsligt börja det lukta ozone som sjutton. har försökt ställt ner den men det luktar än.

Har haft den inställd på hälften som max vilket borde motsvara 25mg i runda slängar och det rekomenderas 10mg per L. Karet är ett elos 120 så borde vara typ 300-350l.

Har tryck testat slangen mellan ozonen och skummaren och den är okej.

Har gjort rent munstycket och kollat oringen på sandern och det verkar okej.

Har kollat om kopplingen mellan skummaren och cilikonslangen var tät och det verkar den.

Kan det lukta om själva ozoniatorn om skalet gått isär eller nått eller är det bara bakom själva munstycket det produceraras ozone?

Någon som har någon ide om vad som kan ha hänt?

Hur länge stannar ozone lukten innan den försvinner?

Det jobbiga i det hela är att det är en fisk som fått stress prick så jag behöver verkligen ha det på då jag inte har något UV.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

10mg per liter? Jag antar att du menar 10mg per 100 liter. Detta ska vara gamla "omoderna" rekommendationer.

Det kan alltså mycket väl vara så att du kör på för mycket ozon. Själv kör jag så lite det bara går i min Sander 50, dvs kanske 2-5mg på 150 liter netto vatten och trots det tycker jag att det luktar ozon ibland.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har upplevt samma sak med min Elosskummare. Även om man kör ozonet väldigt lågt så luktar den en del. Kanske kan handla om hur skummaren är koncentrerad. Jag lyckades lukta mig till att det kom ur hålet ovanpå skummarkoppen. Jag lade på en filterpåse med aktivt kol och sen var det lungt med det. Har en redoxmätare inkopplad och den brukar ligga runt 340 eller under, vilket ju absolut inte är någon fara.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla svar och tips.

Det har slutat luktat ozone nu av någon anledning tror det satt kvar i näsan hela kvällen igår hehe. Därimot så fick skummaren ryck och hade tok skummat över under natten och krabborna hade skummparty i hela sumpen. Den står på lägsta inställningen nu men skummar väldigt mycket ändå. kommer få tömma varje dag om de fortsätter så här.

Kanske luktar mindre för skummar koppen var fylld imorse eller för blötare skummning.

Har i alla fall kollat igenom alla anslutningar, oring och slang nu och det var bra skick. Vet inte riktigt vad dom vita hylsorna är, på min e de bara 2 alurör ner och slangen direkt på den.

Har även lagt lite kol i en strumpa vid hålet på skummarkoppen.

Har en redox mätare i sen i förrgår till min GHL (ny) den visar 240mV men läste och hörde att det kunde ta upp till en vecka in den börja läsa "mera rätt".

Ska byta slangen nästa gång jag kommer in till akvariebutik. Alltid lika kul att de e 12mil dit när man bara ska ha något litet hehe.

Någon mer än mig som tycker att det luktar mindre snusk från skummar koppen vid användning av ozone?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...