Gå till innehåll

Doppa fisk innan introduktion, medel/medicin?


Rekommenderade inlägg

Hej, det är snart dags att introducera lite fisk till akvariet. Jag har inte råd att starta ytterligare ett akvarium för karantänplacering utan vill främst fråga om metoder för decificering genom dopp. Har sett att det finns en del medel/mediciner för detta så att man får bort en del patogener. Finns det någon som gör detta - vilka substanser använder ni?

Någon som använt Sera Costamed?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Frågan har varit ute i fyra timmar en fredagsförmiddag.....

Jag tror inte att det är så vanligt med förebyggande dopp - åtminstone inte med mediciner. Det jag själv har testat några gånger är ett sötvattensdopp på 1-3 minuter som förhoppningsvis tar bort en del parasiter. Bakterier som är skadliga är oftast inre bakterier och de kommer man inte åt genom ett enstaka dopp i varken sötvatten eller kemikalier. till det behövs någon typ av antibiotika som är vattenlöslig och sedan måste den i så fall upprepas.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt intryck är att fisken blir ganska stressad av att doppas. Om den då bär på andra patogener borde doppande i sig kunna innebära en risk. Efter bra resultat med ozon så tror jag på det som metod mot just parasiter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...