Gå till innehåll

Slemalg? Cyano? (video)


Fiffe

Rekommenderade inlägg

Detta lila slem har dykt upp efter jag flyttade. Alltid på samma ställe. Dvs mitt i karet vid en flakväxande monti.

Enkelt att suga upp, men kommer tillbaka snabbt. Det man ser på videon är en vecka efter jag sugit upp allt jag kunde se.

Vad är det?

Vad orsakar det?

Hur får jag bort det?

Salthalt 1.023,

Fosfat 0.03,

Nitrat 0,

kH 5 (håller på o buffrar),

Mg 1100 (buffrar med vattenbyten då det är allt jag har för tillfället)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Cyano är inte alls kul och är jäkligt svårt o bli av med utan att köra remover. Jag provade mörkläggning i några dagar och det funkade för mej.

Hur mycket är några dagar? Säg gärna ett exempel på dagar. 365 dagar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur stora problem har du? Håller det sig stabilt på en mindre yta? Verkar vara många (inkl mej själv) som har det så, men så länge det inte tar över och börjar expandera så behöver du nog inte göra nåt drastiskt. Gör som Lasse sa och sug ur så mycket som möjligt till att börja med. Cyano brukar inte gilla att bli störd /Samuel

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur stora problem har du? Håller det sig stabilt på en mindre yta? Verkar vara många (inkl mej själv) som har det så, men så länge det inte tar över och börjar expandera så behöver du nog inte göra nåt drastiskt. Gör som Lasse sa och sug ur så mycket som möjligt till att börja med. Cyano brukar inte gilla att bli störd /Samuel

Sent from my iPhone using Tapatalk

Utgår från samma område, men sprider sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Sprider sig snabbare än jag mäktar suga ut det :-(

Red slime remover vart ju hiskeligt dyrt, så blir att prova mörkläggning först.

Intressant är att Cyanon uppstod när jag äntligen fått NER näringsvärdena. Trodde det triggades av högt fosfat. Men det har väl med flytten att göra antar jag. Karet har helt ändrat karaktär algmässigt. Förut trivdes hårda gröna makroalger, men har nu ersatts med en lite brunare/slemmigare variant samt cyano. Egen brunn och säkert en helt annan karaktär på vattnet trots osmos.

Kommer suga ut så mkt jag hittar idag, i med nytt kol och vira in RSM'et i svart sopsäck och ner med alla persienner.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Kort avhandling om cyano: Cyano behöver inte näringsämnen från vattenpelaren för att trivas. Man kan alltså ha låga näringsvärden, men ändå ha skitcyano. De kan leva av fosfat som läcker från sten, sand och btn-bakgrunder. Så vad göra? Du vill ha så lite skit liggandes i karet som möjligt. Har du en bra uppsättning städpatrull? Någon blåben-eremit, lite sutbus, kanske en sång där trumpetsnigel som pillar i sanden. Alltså ett gäng detritus ätare. De tar skiten och bryter ner den till något som far ut i vattnet och ut via skummaren. Se över ditt bestånd. Flödet i karet är viktigt! Dels kan man blåsa upp skit som ligger och skräpar som sen skummas ut, men lika viktigt är att cyano sitter väldigt mjäkigt. Genom att blåsa kraftigt får inte cyanon någon möjlighet att få fäste. Se över din cirkulation. Ta det lite lugnt med matningen ett tag. Visst är det sött med feta fiskar, men kanske inte något du prioriterar när du har en cyano invasion på gång. Cyano kan kväva och förstöra hela akvarium, inget att leka med och ibland blir mörkläggning enda alternativet. Så, dra ner på fisk och korallmat. Skölj all mat du kan i en finmaskig hov eller filterstrumpa. Gojset är koncentrerad fosfat Kanske dags att slamsuga botten lite? Blås med en streamer eller slang in i revgrottor och bakom stenar. Ut med skiten! Skrapa av all cyano du hittar och ta ur karet, perfekt fosfatexport. När du fått bort allt och blåst sten och sand kan det vara hög tid att göra ett vattenbyte. Någon skrev att man skulle vara försiktig med tillsatser tills cyanon lagt sig, speciellt jod, men jag vet inte.. Lite mer regelbundna vattenbyten för att få ner lite näringsvärden. Passa på att skrapa av all cyano och blåsa ut all skit först. Din osmosanläggning kanske behöver byta silikatfilter (jonbytare). Om jag förstått det rätt tar detta filter silikat, nitrat och fosfat som vi har gott om i vårt hässleholmsvatten. Kanske ags att byta media i filtret? Om så är fallet har du kanske under en längre tid tillfört näringsämnen vid varje vattenbyte. Begränsa fosfat. Biopellets med en fosfat-absorber. Dags att byta påse kanske? Gamla lampor tenderar att vandra mot ett rött spektra, något som vi inte ser. Detta stimulerar cyano. Kolla i din saltlogg, när är det dags att byta? I värsta fall får man köra en tre dagars mörkläggning och pytsa i lite KNO3. Men jag tror att texten ovan är tillräcklig för att du ska säga cyano-ra till den röda skiten. Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har för mig jag hört att lågt KH kan trigga cyano ganska bra när man har låga näringsvärden. Har även haft erfarenhet av det själv. så fort jag fuskar med KH buffert så kryper cyanon tillbaka.

Fladdrande och dåliga värden av KH, MG och CA brukar alltid ställa till det :).

FM Ultra bio blandat med ultra life brukar kunna funka för att minska ner på cyano.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...