Gå till innehåll

Nano kub 30l


berggren666

Rekommenderade inlägg

Men dina eremiter går enbart på stenarna altså? Det låter ju oturligt, mina går på både sanden och stenarna. Beroende på vart de tycker det är godast mat för stunden.

Chromis är en sorts frökenfisk, här är en länk: http://animal-world.com/encyclo/marine/damsels/green.php

ja jag har två st å dom bara klättrar runt på stenen dom är aldrig nere i rotar i sanden:(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 58
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

lite dåliga mobilbilder.

bild 1: mina rörmaskar:)

bild 2: nya mjukisen jag köpte:)

bild 3: här hittade jag något som växt ut ifrån min levande sten ser ut som tre fyra knappar av något slag nån som vet?

bild 4: bild framifrån på amatör karet:)

post-5912-14468922164797_thumb.jpg

post-5912-14468922164915_thumb.jpg

post-5912-14468922165033_thumb.jpg

post-5912-14468922165155_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ta och fråga i din butik annars om de kan köpa in ändå. Jag köpte mina eremiter i en ren sötvattensbutik, nu har jag iofs bra kontakt med de där och brukar vara schysst mot de. Men de tog iaf hem eremiterna jag ville ha åt mig och så fick jag hämta de direkt när de kom in så slapp de "packa upp" de. Fungera smidigt.

Fina rörmaskar för övrigt :-) De är tuffa djur.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Angående listan på Nanoreef:

Många av fiskarna är så aggressiva att de bara går att ha ensamma.

Andra har så stor ämnesomsättning att det blir svårt att hålla ordning på vattnet.

Frogfish t.ex och kanske occelaris och percula. Pilfiskarna har fått sitt namn för att de försvinner som skjutna med en pilbåge när en dykare kommer nära. De bör alltså ha gott om gömställen för att inte hoppa ur karet eller simma in i glasen. Några av Pseudochromisarna och t.ex Gramman behöver mycket sten i karet för att kunna ha sitt naturliga beteende.

Anthiassläktingarna är beroende av extremt mycket gömställen för att känna sig trygga. Ser man dem i ett försäljningskar brukar de gömma sig bakom en sten men täcker man botten med stenar är de framme hela tiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Angående listan på Nanoreef:

Många av fiskarna är så aggressiva att de bara går att ha ensamma.

Andra har så stor ämnesomsättning att det blir svårt att hålla ordning på vattnet.

Frogfish t.ex och kanske occelaris och percula. Pilfiskarna har fått sitt namn för att de försvinner som skjutna med en pilbåge när en dykare kommer nära. De bör alltså ha gott om gömställen för att inte hoppa ur karet eller simma in i glasen. Några av Pseudochromisarna och t.ex Gramman behöver mycket sten i karet för att kunna ha sitt naturliga beteende.

Anthiassläktingarna är beroende av extremt mycket gömställen för att känna sig trygga. Ser man dem i ett försäljningskar brukar de gömma sig bakom en sten men täcker man botten med stenar är de framme hela tiden.

Japp. Listan är "lite" konstig/rolig. Men full av disclaimers(ang. rening layout m.m) och han rekommenderar att inte följa slaviskt. Håller på att läser igenom tråden nu.

//Daniel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okey väldigt rolig lista får se vad de blir i karet nu är inne på å sälja mitt co2 kar å köpa ett saltvatten till som man kan ha fisk i men vill ju ha något i de lilla så man bara sitter ska sitta å leta efter djur som bara gömmer sig hela tiden:(

ja rörmaskarna är väldigt fina gillar den grön/bruna mest faktist.

lika dant räkor brukar vell med gömma sit. har byggt upp så den levande stenen är som en grotta i mitten där själva pssagen är tänkte de kanske gynnar räkor å andra fiskar kanske.

men ska till zoogiganten i lomma i morgon å se vad dom kan föreslå vill inte ha fisk som inte klarar vara i nano burken då får ma faktist hitta något annat å ha i ju:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jahap då har man varit på zoogiganten idag då de blev lite handlat ändå blev 3 at Chromis en levandekorall som jag inte kommer ihåg namnet på ( kommer bilder senare) 1 st putsarräcka och någon liten gul sandvändarfisk.

tyckte de var sådär med utbudet men visst vissa fiskar var väldigt fina. är sjukt sugen på ett större saltvatten nu men då krävs de ju så mkt mer i teknik. ska köra detta nano en stund å se hur detta går. går de som jag vill alltså bra så får de bli ett stort saltvatten sen så får de lilla nano bli ett fraggkar:)

de enda jag vill ha nu är någon stenkorall eller ja mer koraller vill ha många på mitt lilla berg:)

tänkte på en sag ang. korlaller ska man ha den blåa lampam tänd dygnet runt för deras skull eller hur ska de vara som jag har de nu så har jag typ 2 h helt släckt i karet annars är den blå tänd hela tiden

Bilder kommer när fiskarna å allt vant sig lite:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Cryptocentrus cinctus. Den kallas Yellow watchman goby. Det är ju ingen sandvändare. När den har grävt ur sin bohåla slutar den gräva. Det är en planktonätare som vaktar och om det händer något runt hålan simmar upp och tar sig ett och annat som flyter förbi. När man går förbi karet kan man se hur den vrider på huvudet för att kolla in noga. Det är en charmig fisk som brukar gå bra i små akvarier. Den lever ofta i symbios med pistolräkor ur släktet Alpheus.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Cryptocentrus cinctus. Den kallas Yellow watchman goby. Det är ju ingen sandvändare. När den har grävt ur sin bohåla slutar den gräva. Det är en planktonätare som vaktar och om det händer något runt hålan simmar upp och tar sig ett och annat som flyter förbi. När man går förbi karet kan man se hur den vrider på huvudet för att kolla in noga. Det är en charmig fisk som brukar gå bra i små akvarier. Den lever ofta i symbios med pistolräkor ur släktet Alpheus.

jaha :S

jag som trodde den var de å dom sa de. men har ganska mkt 5-10mm långa bruna alger på gruset å stenen som den gillar å bita på. samt den äter flingfodret:)

men har du något hemma stig för sanden då? vill ha något som bara arbetear i sanden samt två turbo snäckor till för dom jag har bara bryr sig om varandra å sitter på varandra hela dagar å nätter. dom har längst varit ifrån varandra 5cm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Jag hade en likadan goby, som också försvann, för ett par, tre veckor sen, och den har tyvärr inte dykt upp igen. :sur:

Även om de är duktiga på att gömma sig, så undrar jag om den klarar att gömma sig i tre veckor i ett 30 eller 37 liters akvarium? Jag tror hoppet är ute för min, men jag hoppas att din dyker upp igen! :)

/Madde

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jaha . tyckte de var en trevlig krabrat annars som satt på sin stjärtfena å stirrade på mig så fort jag gick förbi. men stig får in nya fiskar för försäljning i helgen så ska nog göra han ett besök å utöka lite. allt flyter verkligen på kanon i de nu:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...
  • 2 veckor senare...

karet flyter på riktigt bra har stoppat i två clownfiskar nu för tänkte ha de i mitt stora sän. ska sälja av mitt stora växtakvarium nu å skaffa ett större sltvatten. dock har jag lite problem ibland med röda alger som lägger sig som en matta på sanden vet inte riktigt hur jag ska bekämpa dom å samtidigt inte hittat någon bra sandvändare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...