Gå till innehåll

Imperator.. svamp?


Rekommenderade inlägg

Har en imperator.. och den har fått svamp.. tror jag att det är i alla fall..

På ryggfenan, och på på ena simfenan.. Men Pwin.. tror att det kan vara Lymphosystis.. (När jag förklarade för honom) Jag har ingen aning..

och ser är som klumpar.. nästan vita..

Har svårt att ta bilder på den.. har försökt..

Om det är svamp eller Lymphosystis.. vad göra? smiley9.gif

Har aldrig haft nån fisk som har haft liknande..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har hört att den del plockar upp fisken och skrapar av svampen med nageln eller en knviv, låter läskigt men det förekommer. Svamp kan ju vara bökigt på Kejsare.

Finns svampmedel från Seachem också, måste tyvärr medicineras i separat kar misstänker jag.

Hoppas att det ordnar sig!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man kan pensla med Jodlösning eller kaliumpermanganat eller faktiskt också formalin?! Jodtinktur köper man på apoteket. Kaliumpermanganat antagligen också. Där tror jag - och är mycket osäker -att det är ett gram i 100 mL vatten som gäller. Hur länge fisken behöver hållas över vatten vet jag inte men metoden användes på 70- talet så kanske någon av de gamla kommer ihåg. Formalin är färglöst så det ser man inte vart det tar vägen. Alla metoderna är farliga för ögon, mun och gälar. Metoden har beskrivits i DATZ på 70 - talet och i alla fall en handlare i Göteborg använde den då. Innan man penslar fläcken skall man torka av slemskiktet just där, så mycket kommer jag ihåg. Svamp är mjuk och Lymphocystis är hård när man tar på den. Lymphocystis skall gå att ta bort med kniv. Jag hade provat en plocktång = spetsigt vass urmakarpincett.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tomas, efter att ha förstorat bilden så gott det gick så tror jag fortfarande att det är Lymphosystis för om jag minns rätt såsitter Lymphosystisen som en liten bollpå fisken ofta beskrivet som en liten bomullstuss, svampen däremot har en större basmot fisken.

Enligt min erfarenhet så brukarLymphosystisförvinna av sig självt efter en tid.

Det var en fin imperator du fått tag i!smiley2.gif.

/Per

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade svamp på en av mina clowner, det har nu försvunnit helt.

Jag pratade med Bengan om det, han tog upp sin fisk o klippte bort svampen med sax. Naturligtvis då på fenor och inget annat!

På din bild ser det inte ut som den svampen min clown hade eller den kejsaren som jag tittade på hos Bengan.

Precis som pwin säjer så va svampen inte i "bollar" utan mer utsmetat, luddigt. Hoppas det försvinner på en så vacker fisk!!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...