Ove.P Postat 5 juni 2011 Postat 5 juni 2011 HejJag har 2 st Lysmata amboinensis. Nu har en av dem en massa rom som tyvärr kommer att bli uppäten. Men jag funderar på att till nästa gång ha ett litet kar som den kan få släppa rommen i. Nu till min fråga vad krävs för att kunna föda upp Lysmata amboinensis? är det svårt och omständigt? någon med erfarenheter som vet? Citera
Ricke Postat 5 juni 2011 Postat 5 juni 2011 Det är tyvärr väldigt svårt vad jag förstår, bättre o låta det bli fiskmat. Har läst lite om det och det känns inte värt besväret. Citera
alexochingencarina Postat 5 juni 2011 Postat 5 juni 2011 Förutom att fiskar äter romen så har jag läst att det kan bli problem med att romen fasnar i pumpar och streamers. Sen gäller det att hitta någonting att mata dom med. Vore ju riktigt kul med bebis räkor. Citera
stigigemla Postat 5 juni 2011 Postat 5 juni 2011 Rommen bär räkan men en natt efter två veckor ungefär sätter sig räkan på en sten högt upp med baken upp och skakar loss de just kläckta larverna. De är knappt 3 mm långa och äter rotiferer. Men de har 7 hudömsningar som frisimmande innan de tar form som räkor. Vid varje ömsning dör de flesta så fler än tre hudömsningar är det inte många amatörer som klarat att få dem att överleva. Citera
Ove.P Postat 5 juni 2011 Författare Postat 5 juni 2011 Det är med andra ord inte "plättlätt" att föda upp de små -ger uppTack för svaren. Citera
Björn 530 Postat 16 februari 2012 Postat 16 februari 2012 Nu har en av mina Lysmata amboinensis också satt sig på en sten högt upp, med baken upp och skakat ut de just kläckta larverna (massor av larver). Är det någon på Guiden som lyckats att få en eller annan att överleva?Tips på länk där man kan läsa om hur man lyckas (nästa gång det sker) utöver vad som beskrivs i denna länk? Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.