Gå till innehåll

Förvaring av levande sten UTAN vatten


Tedd

Rekommenderade inlägg

Tjenare! Min fråga lyder:

Hur länge klarar levande sten sig utan vatten, utan att det ska ge problem i ett akvarium när det läggs i bland fiskar och annat levande?

Har suttit och sökt på internet, men har inte hittat rätt svar.

När jag tänker på vad som ska klara sig, tänker jag främst på det viktiga bakteriekulturen som ska överleva, sen alla smådjur i stenarna.

Klarar sig levande sten om det står fuktigt i en spann eller låda med lock i 1-2 dagar?

Tror fler än jag vill ha svar på denna frågan :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

men om man just har levande sten, som blir helt torr då? farligt att kasta tillbaka ?

Inte farligt direkt. Det viktiga då är att man spolar av stenen ordentligt och lakar ur fosfater mm. under någon månad eller två innan man har i stenen i ett kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stenarna transporteras runt halva jorden liggandes fuktigt i frigolitlådor. Lägg några fuktiga tidningar i lådan och stäng locket. de flesta djur som lever i vatten och som finns i LS klarar sig bättre med avseende på syre om de har ett tunt skikt vatten med stor yta runt kroppen (fukt) - upptaget av syre blir större då. ställ heller inte lådorna på varmaste stället i huset - runt 20 grader funkar bäst tycker jag.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blir det inte en ganska tung belastning på ett akvarium om man skulle lägga ner en rejäl mängd LS som förvarats/transporterats torrt under en längre tid? Jag minns att ammoniak- och nitrittopparna var ganska mäktiga och utdragna i det kärl som nyimporterad sten lades i hos en importör här i närheten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har varit med och packat upp åtskilliga lådor med levande sten som transporterats runt jorden. Faktiskt aldrig varit med om några toppar av varken ammonium eller nitrit (då har stenen gått ner i akvarium som varit igång ett antal år och varit speciellt för förvaring av LS). Ibland har man dock råkat ut för lådor som luktat apa (läs svavelväte) och den stenen brukar sköljas innan de går ner i "sten"akvariet. En låda med ls skall lukta friskt av hav när man packar upp den.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant! Kom upp mycket bra information tack vare denna tråden! :) Min levande sten har stått nu utan vatten i14 timmar eller nåt, men inget vekar ha skadats, stenarna var "fuktiga" fortfarande tack vare att jag hade dragit plastfolie över lådan.

När stenen lades i vattnet så började sjöstjärnor, borstmaskar och andra djur krypa ur stenarna, verkar tåla mycket! Imponerande!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har varit med och packat upp åtskilliga lådor med levande sten som transporterats runt jorden. Faktiskt aldrig varit med om några toppar av varken ammonium eller nitrit (då har stenen gått ner i akvarium som varit igång ett antal år och varit speciellt för förvaring av LS).

Det där med ett akvarium som är uppe och rullar vad gäller nitrifikationen är nog en mycket bra idé!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...