Piraterna Postat 21 juni 2011 Postat 21 juni 2011 Har haft vĂ„rt kar ett bra tag och tĂ€nkte att det vore dags att skriva lite om det..I vintras köpte vi ett beg. RSM 130D komplett med bĂ„de sten, vatten och invĂ„nare. Sedan dess har det hunnit rinna mycket vatten genom pumparna och hela karet har fĂ„tt bĂ„de mer sten och en ny inriktning. Nu mer Ă€n 20 kg LS, exakt hur mycket har jag inte koll pĂ„ samt ca 8kg Lsand finaste kornen.AlltsĂ„ har vi ett RSM 130D med allt orginal borsett frĂ„n en extra korallia pump. En Maxaspect 160W Ă€r pĂ„ ingĂ„ng troligen nĂ€sta vecka. Vi kör med fosfatremover och aktivt kol, kolet byts varje vecka.InvĂ„narna Ă€r:5 clowner (3 smĂ„ och ett litet par)1 blenny1 feaborre1 mandarin1 putsarfisk1 oshimaikrabba1 emeraldkrab2 helröda rĂ€kor (utan prickar eller tecken ca 2-3 cm stora som följt med vid inköp av annat som fripassagerare)1 harlequin shrimpLite eremiter, turbosar, nasariusar samt en sort med knepiga sniglar.Bebisarna Ă€r:Ca 8 BTA:er2 gröna med neoncerise fot1 grön mer Ă„t det turkosa hĂ„llet2 neon rosa med speckels1 orange med speckels1 rainbow grön, orange, rosa samt gul.1 röd, varierar mellan röd Ă„t det orange hĂ„ller eller röd mot det rosa hĂ„llet.4 tridacna maxima bebisar, ca 3-4cm stora 3 blĂ„ och en turkos.(anemoner bĂ„de köper, sĂ€ljer och byter vi gĂ€rna. NĂ€st pĂ„ tur att flytta Ă€r en av de gröna samt en av de rosa)Ăvrigt som lever:1 koloni gröna zoanthus3 kolonier av nĂ„got som ser ut som smĂ„ zoanthusar med lĂ€ngre fluff1 stor orange svamp, samt ett helt gĂ€ng andra svampsorter som lever pĂ„ stenen1 rosa/grĂ„ ricordea med grön mun2 sorters ljust rosa pumpande Xenia1 stor röd/grön trachophyllia geoffryi4 olika typer av macroalger, minst 2 kalksorter1 lite knepig korall som Ă€r rĂ€tt söt sĂ„ den fĂ„r stanna3 olika fĂ€rger av discosomor------------------------Vi har Ă€ven ett aquael 8 kantigt 60liters med pĂ„hĂ€ngsskummare.Det gĂ„r dock pĂ„ sparlĂ„ga just nu med bara lite LS och Lsand samt nĂ„gra turbosar och en krabba. Ljust gick sönder och vi har inte bestĂ€mt oss för nĂ„got nytt. Sedan Ă„terstĂ„r att se vad som blir av karet.NĂ„gon som har nĂ„gra bra tips ang. ljuset fĂ„r gĂ€rna komma med dem. Vi har funderat pĂ„ en maxaspect 60W men det Ă€r vĂ€ldigt mycket pengar. Hemmabygge Ă€r inte aktuellt, kan tĂ€nka oss nĂ„gra smĂ„ förĂ€ndringar i locket men inget enormt.
ballsam Postat 21 juni 2011 Postat 21 juni 2011 Sent from my iPhone using TapatalkHoppla hoppla.. det lÄter intressant. Hade varit kul med lite bilder ocksÄ. Vet att jag för lÀnge sedan sÄg en trÄd pÄ reefcentral med ett kar fullt av röda bta och en massa clowner i som varit igÄng lÀnge Ä verkade funka kanon. Kul med sÄ mÄnga olika fÀrgvarianter.. /Samuel
Piraterna Postat 21 juni 2011 Författare Postat 21 juni 2011 VÄrt kar funkar ocksÄ fint, fast jag sÄg för en liten stund sedan att de numera Àr nio. Jag tror att trixet Àr att se till att de inte rör vid varandra alldeles för mycket. Bilder kommer förhoppningsvis snart, upptÀckte att det Àr nÀstan lika dyrt med en kabel till kameran som en ny kamera och min katt kÀkade upp den gamla. Mycket bÀttre med akvarium mycket mindre dyrt.
Piraterna Postat 25 juni 2011 Författare Postat 25 juni 2011 De första bilderna Àr av en av vÄra BTA:er som lyckats fÄnga och tillslut Àven Àta nÄgon form av grön mask. Den splittade kort efter och idag Àr den tvÄ. Alla anemoner har inte vaknat för dagen nÀr vi fotade. Trachon trivs som sjutton ca 5 cm under utan. Musslorna vÀxer sÄ det knakar, bott hos oss ca 7 veckor. Blev lite förvÄnad nÀr vi fick hem 3 blÄ och en grön men genom glaset ser det ut som 3 lila och en blÄ. Antar att det Àr dÀrför folk vÀljer optiwhite kar. NÄgot annat som ocksÄ var lite av en chansning var den stora orange svampen som stÄr lÀngst bak i mitten men den verkar trivas. Har Àntligen fÄtt tummen ur och bestÀllt en sladd till kameran sÄ nu kommer vi slippa att fota med en gammal ericsson. Sedan sÄ skall Xeniorna och zoanthus stenen fÄ flytta, de ligger redan under sÀljes.
Piraterna Postat 25 juni 2011 Författare Postat 25 juni 2011 (Ă€ndrat) .... Ăndrat 25 juni 2011 av FörĂ€ldrar dubbelt inlĂ€gg
Piraterna Postat 26 juni 2011 Författare Postat 26 juni 2011 Tackar, det tog ett himla tag att fÄ det som jag ville ha det, tillslut fick jag skicka ner karln med spettet och dela LSen i önskad strl.
Piraterna Postat 22 juli 2011 Författare Postat 22 juli 2011 Hej och hÄ nu har det runnit mycket vatten genom pumparna igen. Den sista anemonen in hade ingen positiv inverkan pÄ mina andra. Den lyckades ta livet av en av mina rosa och skada den andra rosa och röda ganska illa. Jag slÀngde över dem sÄ fort jag fick ljuset(Köpte en beg. 160W hÀr pÄ SG) i det lilla, den rosa gick dock inte att rÀdda. Nu Àr bÄda delarna av den sista gröna sÄlda (som ensam anemoner). Det har blivit lite rockard med anemonerna (och LS:en) för nu bor regnbÄgen samt en ljusgrön i det lilla karet tillsammans med min mandarin, mandarinen Àter fryst samt flingfoder sÄ det gÄr ingen nöd pÄ honom. Har ocksÄ dedikerat det karet till knappar och har köpt pÄ mig ett tiotal olika sorter.Sedan fick jag mig ett ryck och kÀnde att karet var alldeles för överbefolkat. Min dottyback hade blivit förstor och var lite stissig, clownerna förmÄnga och tja rent sagt lite trÄkiga. Blennyn var aggressiv mot det mesta som kom in pÄ hans revir (vilket var halva mitt RSM) sÄ de fick flytta som en samlad tropp till en supertrevlig kille som har 650liter, kÀnns mer passande.SÄ tanken var att lÄta göra nÄgot special och roligt av RSM:et tex en dvÀrgdrake eller en solorensis. Men sÄ hÀnde saker slag i slag idag. Imorse sÄg jag en annons pÄ en maxaspect 160W hade tÀnkt att flytta den 160W jag har till RSM:et och köpa en 60W till den lilla men jag köpte 160W iaf. Hade senare lite egentid (utan man och barn) sÄ dÄ sprang jag förbi hercules och hittade de sötaste saddleback hyrbiderna. Kolsvarta med gula toppar pÄ magfenorna ett vitt strÀck som gick frÄn halva fisken och bakÄt lÀngs ryggfenan samt ett vitt band fram. Jag kunde inte lÄta bli sÄ det blev tvÄ, jag lÀt dÀremot bli den vackra dvÀrgkejsaren de hade för nÄgra hundralappar. Jag vill ha ett större kar nu!Funderingarna pÄ en liten Haddoni har dykt upp, vilket skulle innebÀra av yttrandet av nÄgra BTA dubletter som bor i det stora karet om jag kan hitta bra hem. NÄja, en haddoni ligger inte i brÄdrasket skall hitta den först. Jag Àr ju rosa tokig sÄ rosa fÄr det bli!NÄgot annat som ligger i startgroparna Àr mÄlandet av alla svarta detaljer pÄ det lilla till ljusgrönt och ljusrosa. Eller kanske rött, beror lite pÄ vilken fÀrg min nya kitchen aid blir. maxaspecten fÄr vÀl sig en omgÄng ocksÄ.
Piraterna Postat 22 juli 2011 Författare Postat 22 juli 2011 Ja just det musslorna som jag köpte frÄn DO i maj(?) vÀxer sÄ det knakar, de har lagt pÄ sig minst en 1cm var. Dessutom lever svampen som jag inte riktigt trodde pÄ, han har inte vÀxt men den Àr precis lagom ÀndÄ.
Laggeman Postat 22 juli 2011 Postat 22 juli 2011 Har du nÄgon mer info om clownerna, vad det Àr hybrider mellan?Har du nÄgon bild pÄ dem ocksÄ kanske?VÄgligt att sÀnka andrahandsvÀrdet pÄ maxspecten med rosa fÀrg.
Piraterna Postat 22 juli 2011 Författare Postat 22 juli 2011 Vem Àlskar inte rosa? HallÄ eller *pÄ bré götebossska*Nej, de visste inte, herclues har bara en kille som kan salt och han var inte dÀr idag. De Àr dÀremot extremt billiga (utbudet lite knasigt och hackigt) vÀldigt trevliga och super service. Dessutom den enda butiken som ligger i sjÀlva gbg.
Piraterna Postat 22 juli 2011 Författare Postat 22 juli 2011 MÄste bara tillÀgga att de hade en eremit stor som en tennisboll var sÄÄÄÄ sugen men den Ät tydligen allt, fisk, anemon, korall tja allt.
Piraterna Postat 22 juli 2011 Författare Postat 22 juli 2011 Men tecknen stÀmmer ju inte för fem öre, Àr det samma sak ÀndÄ?
Laggeman Postat 22 juli 2011 Postat 22 juli 2011 Det kan skifta mellan olika individer. Vissa Àr svarta, andra Àr bruna.
Piraterna Postat 22 juli 2011 Författare Postat 22 juli 2011 Fast ni pratade jag om de vita strecken.
Laggeman Postat 22 juli 2011 Postat 22 juli 2011 De skiljer sig mellan individer de med, vissa Àr nÀstan lika raka som de frÀmre banden, andra gÄr enbart pÄ ryggen andra Àr vÀldigt smÄ och sitter enbart i ryggfenan. Det tredje strecket saknas ocksÄ pÄ vissa, sÄ det Àr rÀtt varierat ÀndÄ hur de ser ut.
Reuben Postat 22 juli 2011 Postat 22 juli 2011 Hur stora Àr dom? De Àr ju ocksÄ sÄ att strÀcket vÀxer till sig och förÀndras. Vet att de svarta kan ta runt ett Är innan de fÄtt sina riktiga mönster.
Piraterna Postat 22 juli 2011 Författare Postat 22 juli 2011 3cm typ, gillade dem vilket fall som helst. Kejsaren de hade kanske hade varit nÄgot för dig.
Reuben Postat 22 juli 2011 Postat 22 juli 2011 Nja, Àr lite anti kejsare dÄ de Àr lite för nyfikna pÄ mina scolymior . Enda som jag kanske ger en chans Àr denna:
DSB Postat 23 juli 2011 Postat 23 juli 2011 Nja, Àr lite anti kejsare dÄ de Àr lite för nyfikna pÄ mina scolymior . Enda som jag kanske ger en chans Àr denna: [ATTACH=CONFIG]59993[/ATTACH]Ja, den arten Àr vÀldigt snygg.
Piraterna Postat 23 juli 2011 Författare Postat 23 juli 2011 SÄ nu Àr mÄlningen Àntligen pÄ G, Äkte förbi hornbach och köpte en ljusrosa oljebaseradfÀrg. Strukit första lagret pÄ lilla karet, mÄste sÀga att det blev riktigt snyggt och tÀckte det svarta bÀttre Àn förvÀntat. Andra lagret och bilder kommer imorgon. Om det hÀr blir bra kommer jag stryka maxaspecten och kanske börjar jag med plasten pÄ RSM:et ocksÄ. Vet inte riktigt vilken sorts fÀrg jag skall ha till skÄpet dock. Funderar ocksÄ pÄ gammelgrön eller kanske tom blÄtt.. Shabbychic FTW!
Rekommenderade inlÀgg