Gå till innehåll

RSM 130 D anemonhabitat samt 60L aquael.


Piraterna

Rekommenderade inlägg

Har haft vårt kar ett bra tag och tänkte att det vore dags att skriva lite om det..

I vintras köpte vi ett beg. RSM 130D komplett med både sten, vatten och invånare. Sedan dess har det hunnit rinna mycket vatten genom pumparna och hela karet har fått både mer sten och en ny inriktning. Nu mer än 20 kg LS, exakt hur mycket har jag inte koll på samt ca 8kg Lsand finaste kornen.

Alltså har vi ett RSM 130D med allt orginal borsett från en extra korallia pump.

En Maxaspect 160W är på ingång troligen nästa vecka. Vi kör med fosfatremover och aktivt kol, kolet byts varje vecka.

Invånarna är:

5 clowner (3 små och ett litet par)

1 blenny

1 feaborre

1 mandarin

1 putsarfisk

1 oshimaikrabba

1 emeraldkrab

2 helröda räkor (utan prickar eller tecken ca 2-3 cm stora som följt med vid inköp av annat som fripassagerare)

1 harlequin shrimp

Lite eremiter, turbosar, nasariusar samt en sort med knepiga sniglar.

Bebisarna är:

Ca 8 BTA:er

2 gröna med neoncerise fot

1 grön mer åt det turkosa hållet

2 neon rosa med speckels

1 orange med speckels

1 rainbow grön, orange, rosa samt gul.

1 röd, varierar mellan röd åt det orange håller eller röd mot det rosa hållet.

4 tridacna maxima bebisar, ca 3-4cm stora 3 blå och en turkos.

(anemoner både köper, säljer och byter vi gärna. Näst på tur att flytta är en av de gröna samt en av de rosa)

Övrigt som lever:

1 koloni gröna zoanthus

3 kolonier av något som ser ut som små zoanthusar med längre fluff

1 stor orange svamp, samt ett helt gäng andra svampsorter som lever på stenen

1 rosa/grå ricordea med grön mun

2 sorters ljust rosa pumpande Xenia

1 stor röd/grön trachophyllia geoffryi

4 olika typer av macroalger, minst 2 kalksorter

1 lite knepig korall som är rätt söt så den får stanna

3 olika färger av discosomor

------------------------

Vi har även ett aquael 8 kantigt 60liters med påhängsskummare.

Det går dock på sparlåga just nu med bara lite LS och Lsand samt några turbosar och en krabba. Ljust gick sönder och vi har inte bestämt oss för något nytt. Sedan återstår att se vad som blir av karet.

Någon som har några bra tips ang. ljuset får gärna komma med dem. Vi har funderat på en maxaspect 60W men det är väldigt mycket pengar. Hemmabygge är inte aktuellt, kan tänka oss några små förändringar i locket men inget enormt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sent from my iPhone using Tapatalk

Hoppla hoppla.. det låter intressant. Hade varit kul med lite bilder också. Vet att jag för länge sedan såg en tråd på reefcentral med ett kar fullt av röda bta och en massa clowner i som varit igång länge å verkade funka kanon. Kul med så många olika färgvarianter.. /Samuel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vårt kar funkar också fint, fast jag såg för en liten stund sedan att de numera är nio. Jag tror att trixet är att se till att de inte rör vid varandra alldeles för mycket. Bilder kommer förhoppningsvis snart, upptäckte att det är nästan lika dyrt med en kabel till kameran som en ny kamera och min katt käkade upp den gamla. Mycket bättre med akvarium mycket mindre dyrt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

post-5884-14468922294972_thumb.jpg

De första bilderna är av en av våra BTA:er som lyckats fånga och tillslut även äta någon form av grön mask. Den splittade kort efter och idag är den två. Alla anemoner har inte vaknat för dagen när vi fotade. Trachon trivs som sjutton ca 5 cm under utan. Musslorna växer så det knakar, bott hos oss ca 7 veckor. Blev lite förvånad när vi fick hem 3 blå och en grön men genom glaset ser det ut som 3 lila och en blå. Antar att det är därför folk väljer optiwhite kar. Något annat som också var lite av en chansning var den stora orange svampen som står längst bak i mitten men den verkar trivas. Har äntligen fått tummen ur och beställt en sladd till kameran så nu kommer vi slippa att fota med en gammal ericsson.

Sedan så skall Xeniorna och zoanthus stenen få flytta, de ligger redan under säljes.

post-5884-14468922293577_thumb.jpg

post-5884-14468922293753_thumb.jpg

post-5884-14468922293947_thumb.jpg

post-5884-14468922294116_thumb.jpg

post-5884-14468922294281_thumb.jpg

post-5884-14468922294448_thumb.jpg

post-5884-14468922294623_thumb.jpg

post-5884-14468922294802_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Hej och hå nu har det runnit mycket vatten genom pumparna igen.

Den sista anemonen in hade ingen positiv inverkan på mina andra. Den lyckades ta livet av en av mina rosa och skada den andra rosa och röda ganska illa. Jag slängde över dem så fort jag fick ljuset(Köpte en beg. 160W här på SG) i det lilla, den rosa gick dock inte att rädda.

Nu är båda delarna av den sista gröna sålda (som ensam anemoner).

Det har blivit lite rockard med anemonerna (och LS:en) för nu bor regnbågen samt en ljusgrön i det lilla karet tillsammans med min mandarin, mandarinen äter fryst samt flingfoder så det går ingen nöd på honom. Har också dedikerat det karet till knappar och har köpt på mig ett tiotal olika sorter.

Sedan fick jag mig ett ryck och kände att karet var alldeles för överbefolkat. Min dottyback hade blivit förstor och var lite stissig, clownerna förmånga och tja rent sagt lite tråkiga. Blennyn var aggressiv mot det mesta som kom in på hans revir (vilket var halva mitt RSM) så de fick flytta som en samlad tropp till en supertrevlig kille som har 650liter, känns mer passande.

Så tanken var att låta göra något special och roligt av RSM:et tex en dvärgdrake eller en solorensis. Men så hände saker slag i slag idag. Imorse såg jag en annons på en maxaspect 160W hade tänkt att flytta den 160W jag har till RSM:et och köpa en 60W till den lilla men jag köpte 160W iaf. Hade senare lite egentid (utan man och barn) så då sprang jag förbi hercules och hittade de sötaste saddleback hyrbiderna. Kolsvarta med gula toppar på magfenorna ett vitt sträck som gick från halva fisken och bakåt längs ryggfenan samt ett vitt band fram. Jag kunde inte låta bli så det blev två, jag lät däremot bli den vackra dvärgkejsaren de hade för några hundralappar. Jag vill ha ett större kar nu!

Funderingarna på en liten Haddoni har dykt upp, vilket skulle innebära av yttrandet av några BTA dubletter som bor i det stora karet om jag kan hitta bra hem. Nåja, en haddoni ligger inte i brådrasket skall hitta den först. Jag är ju rosa tokig så rosa får det bli!

Något annat som ligger i startgroparna är målandet av alla svarta detaljer på det lilla till ljusgrönt och ljusrosa. Eller kanske rött, beror lite på vilken färg min nya kitchen aid blir. maxaspecten får väl sig en omgång också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vem älskar inte rosa? Hallå eller *på bré götebossska*

Nej, de visste inte, herclues har bara en kille som kan salt och han var inte där idag. De är däremot extremt billiga (utbudet lite knasigt och hackigt) väldigt trevliga och super service. Dessutom den enda butiken som ligger i själva gbg.

post-5884-14468922442491_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De skiljer sig mellan individer de med, vissa är nästan lika raka som de främre banden, andra går enbart på ryggen andra är väldigt små och sitter enbart i ryggfenan. :)

Det tredje strecket saknas också på vissa, så det är rätt varierat ändå hur de ser ut. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så nu är målningen äntligen på G, åkte förbi hornbach och köpte en ljusrosa oljebaseradfärg. Strukit första lagret på lilla karet, måste säga att det blev riktigt snyggt och täckte det svarta bättre än förväntat. Andra lagret och bilder kommer imorgon. Om det här blir bra kommer jag stryka maxaspecten och kanske börjar jag med plasten på RSM:et också. Vet inte riktigt vilken sorts färg jag skall ha till skåpet dock. Funderar också på gammelgrön eller kanske tom blått.. Shabbychic FTW!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...