Gå till innehåll

Bästa förutsättningar för Ricordea Florida?


Laggeman

Rekommenderade inlägg

Jag har en orange Ricordea Florida som har delat sig sen jag fick den, men nu har den börjat dra ihop sig och bli lite mindre, är orolig att den ska försvinna om jag inte lyckas få till det lite bättre för den.

Ni som lyckas med era Floridas, vad har ni för: placering, matningsrutiner (med vilket foder), belysning?

Mina är placerade nära botten, har måttlig belysning, måttlig cirkulation och blir inte direktmatade.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inte fått delning ännu men de fem Florida jag har växer bra allihop. Tre av dem har två eller flera munnar så delning är nog snart på gång.

Har provat olika placeringar och de svarar bäst på följande.

* Placering nära botten direkt under kraftigt LED-ljus.

* Matning, ingen direkt.

* Cirkulation, måttlig, ej direkt.

* Balling med spårämnen, viktigt med jod.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en 20-30-tal floridor för tillfället, alla kommer ifrån 4 individer och då har jag nog gett bort ett tiotal, så det växer på bra här, jag tycker dina förutsättningar låter bra, i början stödmatade jag dem men inget jag gjort på 2 år (dock så matar jag en del med korallmat generellt i karet)...

Mina R. florida trivs bäst i relativt skuggiga platser i karet, är de för högt upp i karet så att de får för mycket ljus så brukar dem vara lite ihopdragna, och sakta men säkert börja migrera neråt på stenen eller in under överhäng på stenen. När det kommer till strömmar så trivs dem bra i allt ifrån låg till relativt höga strömmar.

Sen tycker jag det är relativt normalt för Ricordeor att variera sin storlek beroende på för mig okända orsaker så det behöver inte vara allt för oroande om det inte handlar om att de varit ihopdragna i flera månader eller att de släpper taget med foten. Mina kan ibland kan vara ihopkrupna flera veckor för att sen spänna ut sig.

Mina gillar en liten touch av nitrat (.5-2ppm) i karet som de flesta mjukisar, men de mår ofta även bra med "nollade" värden (som det blir när jag slarvar med nitrattillsats).

Om jag skulle säga det optimala stället att ha dem är att placera dem så att de ligger vid roten av en pelare eller större bit LS så att de får välja läge själv genom att flytta lite på sig, svälla åt det hållet de känner för för att få rätt ljus och strömmar.

Sen gillar de att dra in sina fötter i en liten håla där de känner sig trygga, efter mina delat på sig så letar de alltid upp en hålighet i stenen där den sätter fast sig fast med foten, så tänk på det. De vill ha stenar med håligheter och sen sträcka ut kroppen tätt mot stenen, många limmar dem på toppen av en sten eller en platt fraggsten, där brukar dem se miserabla och skrumpna ut ut i några veckor för att sen släppa taget och hoppas på att hitta ett bättre ställe med en skreva att fästa foten i...

Jag tror att du inte ska fundera på tillsatser med mera utan (om det nu är nåt fel överhuvudtaget) på om de har den placeringen de vill ha, speciellt med tryggheten för foten och valfrihet när det gäller ljuset...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har nog cirka 60-70 ricordeor i mitt kar nu och kan säga att i mina ögon får vissa färgmorfer mer "bubblor" och intensivare färg ju högre upp de kommer. För de sorterna spelar inte kraftig belysningen någon negativ roll.

En del av mina sitter direkt under 2 st 150 wattare och 4 st T5 54 wattare andra sitter i skugga på bottnen. De skiljer sig dock i intensitet i färgerna. De som sitter högt upp är intensivare.

Sen finns det en annan kategori ricordeor som är lite mattare i färgen och de trivs inte i direkt ljus utan bör sitta indirekt eller långt ner annars tjurar de ihop sig totalt.

Så ljus efter vilken intensitet ricordean har och vad den är van vid sedan du fick den. Kräma inte på för hårt i början.

Håller också med Benighted att de måste stå stillsamt och strategiskt utplacerade utifrån cirkulation och möjlighet att dra ihop sig utan att trycket på foten blir för stort.

Jag har fäst mina över hela revet både i hålor och på fraggstenar och jag märker ingen skillnad för de klarar av att slå ut runt om fraggstenarna på de platser där vattnet är lugnt. Däremot ser man direkt om de är för hårt tryck på dem och de inte har möjlighet att skydda foten när de drar ihop sig.

Antingen måste cirkulationen vara så låg att de kan dra ihop sig till en boll utan att trycket från strömmarna är så hårt på foten att korallen irriteras och släpper i kanterna eller så måste de får stå så att de kan dra ner sig in i en håla i stenen.

Matar inte mina med någonting utan de får det som blir över från fiskarna.

Är det oklart och svamligt så förtydligar jag. Annars lycka till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"

Sen gillar de att dra in sina fötter i en liten håla där de känner sig trygga, efter mina delat på sig så letar de alltid upp en hålighet i stenen där den sätter fast sig fast med foten, så tänk på det. De vill ha stenar med håligheter och sen sträcka ut kroppen tätt mot stenen, många limmar dem på toppen av en sten eller en platt fraggsten, där brukar dem se miserabla och skrumpna ut ut i några veckor för att sen släppa taget och hoppas på att hitta ett bättre ställe med en skreva att fästa foten i..."

Som med de flesta andra anemoner då?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Jani och Andre för era utförliga beskrivningar! Som det verkar så har jag alla förutsättningar för att lyckas om jag utgår från era texter. Ska testa att flytta up dem lite kanske. JAg har andra skivanemoner, både R. Yuma och olika Diskosoma som sitter både högt och lågt och trivs alldeles utmärkt och delar på sig hela tiden, så det är kanske placeringen som de är känsliga för då.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Jag har samma problem som du Laggeman. Jag har riccordea florida i olika färger som har delat sig och mått bra i karet fram till för några månader sedan. Oavsett höjd i karet (några sitter högt och några lågt) så har de under senare tid dragit ihop sig och blir mindre och mindre. Jag doserar jod var 14 dag och har även matat med ricoread food från riccordea farm. Har sump och skummare och karet har inriktning på mjukkoraller med endast 5 små fiskar på 220 l och ca 35 kg LS. Vid senaste måtningen så fanns inget mötbart nitrat el nitrit och endast lite fosfat, ev är de låga nåringsämnena problemet?

Hoppas det är ok med inlägget då det rör samma sak ;) Följer tråden med spänning!

/Jacob

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej och tack för input Jacob!

Alla upplevelser och erfarenheter är välkomna för att fler ska kunna ta del av dessa fina koraller och dessutom lyckas med dem. :)

Sen jag ställde frågan har jag inte sett någon större förändring, jag har iofs inte flyttat på dem, men ska se om jag kan få loss den ena nu i helgen och försöka på den på bättre humör om jag placerar den på annan plats i karet. Kanske ska ta bort någon av mina mer än välmående R. Yuma jag har och se ifall dess placering kan locka fram lite mer stuns i färgen och få upp storleken lite på Floridan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Kan meddela att den sista Floridan nu har försvunnit från karet av sig själv. Den blev bara mindre och mindre för att tillslut försvinna helt. Däremot förökar sig och delar sig alla mina andra skivanemoner. Lustigt. Nu har jag iofs ett annat projekt på G jag tänkte testa, med enbart ett litet filter utan skummare för att inte dra ner nitraten i botten. Mer info om det kommer så småningom när bitarna faller på plats. ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...