Gå till innehåll

Funderingar, kring extra dosering av Stronthium m.m. Behövs detta ?


vondraggen

Rekommenderade inlägg

Hej på er,

När det är lugnt på jobbet läser jag om Saltvatten med tillbehör. Jag har noterat 2 läger kring det här med tillsatser av spårämnen, mineraler m.m. Kort sagt: Höga/låga halter är skadligt.

I havet anländer det ju nytt fint havsvatten med " godsaker " vilket det givetvis inte gör i Akvarium. Sist jag kollade mitt vatten hade jag Kh på 16. Detta är väl mått på Kalcium halt ? ( surhetsgrad: pH - 7.8 ) lätt stigande. Ingen nitrit samt övrigt bra värden, Temperaturen vart hög igårkväll men kyldes ner under natten och koraller blommade ut igen. Läderkorall verkar vara känsligare på temperatur än mina andra sorter.

Mitt rev är ju uppbyggt med vita Kalkstenar blandat med Levande sten och verkar funka fint efter uppstart i mars/april. Ser dessutom mkt. snyggt ut då mina ( 10 st ) inköpta sniglar äter rent från alger. Kritvita stenar.

Stronthium, verkar vara ett viktigt ämne för stenkoraller och även för övriga koraller ? Jag har möjlighet att dosera in detta med exakt doserpump, frågan är om det är värt detta då det inte är gratis?.

Nybliven biten :smiley9: "Saltgöbbe" i GBG. ( Min anemon fastnade i Streamerpump förra veckan och dog, fick byta mkt. vatten men är tillbaks på banan igen :smiley20: ).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är bara att testa. Salifert har en Strontiumtest som i och för sig är mycket svåranvänd men träna man så...

Jag har fyllt på strontium två gånger efter 2004 så jag tror inte det är vanligt att man behöver komplettera.

Men du har "vanlig" kalksten i och det kan vara tänkbart att den binder en del strontium när den är ny i karet. Men antagligen gör den inte det.

Testa så vet du.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...