Gå till innehåll

Deltec NFP 509 Nitratfilter. Någon som provat?


highlow

Rekommenderade inlägg

Hej jag är nybörjare på saltvatten!

jag har kollat in Deltec NFP 509 Nitrat filter. är det nån här inne som har den eller har prövat den?

har sett vissa svenska sidor att dom säljer bara själva enheten utan pump el nåt. läste någonstans att man måste köpa till en doserpump till annars är det verdelös..??

tacksam för svar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har inte provat filtret, men normalt så säljs filtret utan pump, på något sätt måste du lösa hur filtret matas med vatten och eftersom filtret ska ha låg genomströmning kan en doserpump för kontinuerligt bruk(finns inte så många att välja på dock..) vara lämplig, alternativt så försöker du göra en avstickare från returpumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har aldrig testat att köra en kulventil med så lågt flöde, men jag misstänker att det kan vara svårt att ställa in rätt flöde och framför allt hålla rätt flöde över tid. Det är nog lätt att ventilen växer igen med skräp och rörmaskar efter en tids drift.

Varför inte prova biopellets istället? Kan tänka att det blir billigare och enklare att hantera än ett nitratfilter. Pelletserna sänker även fosfat-halten, vilket kan vara en liten bonus :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har aldrig testat att köra en kulventil med så lågt flöde, men jag misstänker att det kan vara svårt att ställa in rätt flöde och framför allt hålla rätt flöde över tid. Det är nog lätt att ventilen växer igen med skräp och rörmaskar efter en tids drift.
Om man sätter ventilen efter svavelfiltret, borde det inte vara så svårt att hålla den ren. Nackdelen är att man trycksätter hela nitratfiltret... Man lär hitta eventuella läckor med andra ord.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lär väl vara ett effektivt sätt att slita ut pumpen också...

Jag letar efter en liknande lösning till kalkreaktor, tänkte väl dock mer sätta avledare från pumpen till UVCt eller nåt liknande, med luftslang och en liten kran på luftslangen för att begränsa flödet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lär väl vara ett effektivt sätt att slita ut pumpen också...
Det tror jag inte, varför skulle det vara det? Om något skulle det minska slitaget på returpumpen, om du driver reaktorn med ett avstick på returen. Nu vet jag inte om jag skulle vilja påstå att det skulle göra någon betydande skillnad, men att det skulle försämra livslängden ser jag som orimligt. Om du kör en pump med bara reaktorn som flödesväg, och blockerar hela flödet, visst, men det har det inte varit tal om. Det handlar bara om att tvinga vattnet att välja en väg av (minst) två.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

för mkt skit sätter igen kulventilen om den är lite öppen, har sett det hända i varme system. jätte svårt med flödet.

tycker det är synd att man ska lägga 3500 nästan o sen en pump på det o sen en doserpump på det med. då borde det finnas en annan lösning?

vilka andra lösningar är att rekomendera? =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte hur alla andra svavelbaserade nitratfilter är, men mitt Aquacare ADN-75 lämnar inte ifrån sig speciellt mycket skräp. Det sitter en kulventil permanent monterad som utlopp på filtret, och den är som ny invändigt. Med andra ord, jag ser inga problem med att driva filtret på ett avstick från returpumpen. Det gjorde jag...

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför inte prova biopellets istället? Kan tänka att det blir billigare och enklare att hantera än ett nitratfilter. Pelletserna sänker även fosfat-halten, vilket kan vara en liten bonus :)

jag kanske har fel i de. vilket nitrat filter rekomenderas eller vilken annan metod rekomenderas?

Där har du en variant.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...