Gå till innehåll

Funderingar kring nanokar - Cocoon 30 L


nicke08

Rekommenderade inlägg

Hej,

jag heter Niklas, bor i Stockholm har länge varit sugen på saltvatten. Har haft sötvattenskar i några år men tänkte nu ta steget till salt.

Har ett Cocoon på 30 L som jag tänkte börja med.

Vad jag har förstått så ska man ha lite blått ljus, jag har därför kikat lite på PWSS efter ljus till cocoonets medföljbara lampa.

Aquatic Nature Solar lux Blå/vit lysrör 13w E40 30000-10000K

http://www.pwss.se/product.php?productid=7615&cat=1136&page=1

Vad tror ni om det ljuset?

Det där med filter, skummare och grejjer har jag läst om, men jag har sett att vissa verkar köra med vanliga filter i sina småkar.

Finns det något filter ni kan rekommendera? Som sagt så bor jag i stockholm och kan ta mig till de flesta akvarieaffärer...

eller något jag kan beställa från internet?

Så det var det med ljus och filter....

nu undrar jag om jag behöver salt..och en speciell sorts sand?

Ska jag låta akvariet mogna innan jag stoppar i levande sten och djur?

Många undringar..nyfiken..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Nicklas och varmt välkommen till SG! :W:

Det finns många bör och borde i hobbyn, men få måsten.

Att använda blått ljus är ett sådant, som man inte måste, det är kanske mest för ens egen skull, men även till viss del korallernas, men däremot så bryr sig fiskarna nog rätt lite om vad det är för ljus i burken. :)

Små kar klarar sig ofta med regelbundna vattenbyten och ett ytterfilter kan fungera som behållare för mer levande sten eller för att köra med aktivt kol vid behov. Vad du väljer är upp till dig.

Ett tips eftersom du bor i Stockholm är att du tar kontakt med någon av våra medlemmar där och hör ifall du kan komma förbi och snacka lite, det brukar alltid ge bra info och man har lättare att få svar på de frågor som kommer upp hela tiden. En form av "mentor" är inte fel, speciellt i början av karriären. :)

Sen vet jag att personalen på akvariebutiker gärna ställer upp och hjälper till, även om en del kanske kan ses som säljsnack så ligger det oftast en hel del vettigt bakom.

Ta gärna och låna de svenska böckerna om saltvatten på Biblioteket av Daniel Knop, där finns en del matnyttigt också för din del och du får säkert svar på fler frågor genomatt läsa dessa. Tänk bara på att utvecklingen går snabbt framåt och allt som står där i kan ses som en aning föråldrat.

Just ditt kar har jag inte haft eller kört själv, men är övertygad om att andra här kan hjälpa dig med det du udrar över ang. ljuset. Stort lycka till och räkna med många timmar framför karet. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har själv sedan ett år tillbaka ett cocoon på 31 och till belysning har jag en 26 watt blå/vit lampa, jag har även lite blandade koraller ett par LPS, lite skivor och några knappar.

Jag har en solar duo boy 26 watt och en solar vision 26 watt, använder dock bara den ena då den andra fortfarande har originallampan på 6500 k. Kommer att lägga upp en annons här på guiden så fort jag får min nya LED lampa vilket beräknas ske i slutet av veckan eller början av nästa, men är du intresserad så skicka ett pm. 13 watt kommer inte räcka för några koraller.

Har själv ett litet filter från Boyu i mitt cocoon, kostade 3,5 USD hos fish-street, det är den enda tekniken som jag har i mitt kar. http://www.fish-street.com/boyu_nano_filter?category_id=0&search_string=boyu&search_category_id=0

Levande sten kan du lägga i så fort du fått till salthalten i karet, och lite städare typ snäckor kan du lägga i ett par dagar senare, sen kan du starta med någon tålig fisk efter ytterligare en period, typ clownfisk.

Sanden kan du lägga i efter några dagar efter stenen kommit i, på så sätt blir det lättare att få upp skiten som trillat av stenen, köp levande sand, innehåller nyttiga bakterier.

Saltet beror på om du ska köra med osmos vatten eller ej.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, tackar båda för bra svar. Nu har jag läst på lite mer här på SG.

Jag har ett Eheim ryggsäcksfilter med blå filtermassa i, ca 1L volym, verkar som att det kan duga som filter. (?) Lite ytvattenrörelse på det också.

Jag slängde iväg en beställning på den där lampan, men det räcker tydligen inte med 13w om man vill ha koraller, som jag bara MÅSTE ha :)

Får fixa starkare belysning sen då...

Bra tips att börja med stenen före sanden.

Jag ska köra med vatten från kranen...

hur och vilken sorts salt ska man använda?

Är det bara att fylla karet med vatten och lägga i saltet där efteråt, eller?

Jag läste till mig att saltvattenssand ska vara kalkbaserad, är det det ni menar med levande sand?

Många frågor..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Filtret du har fungerar nog bra, se bara till att du får rörelse på vattnet i hela karet och inte bara på ytan.

Min solar duo boy följde med mitt cocoon kar, men solar vision köpte jag separat från zoogiganten i lomma.

Ja fyll upp karet med vatten, i med en pump och sen i med saltet, du ska ha ett salt som är avsett för kranvatten, tex red seas vanliga salt, ej deras coral pro.

Fråga i butiken du handlar, säg att du ska köra med kranvatten.

Du behöver dock mäta salthalten så att den blir korrekt och inte svänger för mycket, en refraktometer rekommenderas, finns nog billigt hos någon av annonsörerna här på saltvattensguiden, annars kolla på fish-street.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Läste igen..

så jag kan lägga i levande sten när jag fått till saltbalansen.. Bra.

Får åka till Bromma Zoo och köpa salt och sand..

blir nog en saltmätare därifrån också.

Någon som kan rekommendera en streamer/wavemaker till 30L?

Var köpa i så fall?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...
  • 1 månad senare...
  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...