Gå till innehåll

Korallsand - hur mycket behövs?


Vargklo

Rekommenderade inlägg

Jag har just bestämt mig för att ha 1-3 mm korallsand till mitt 412 liters akvarium jag måttbeställt från Globfish idag (155x55x50). Hur mycket korallsand behöver jag? Naturligtvis beror det på hur djupt bottenlager jag ska ha, men hur vet jag relationen mellan volym och vikt, då korallsand säljes i 20 kg-säckar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för tips! Jag tror jag börjar med 2 st 20-kg säckar för att fylla botten (som är 150x55 cm), och siktar då på ett lager om ca 2-3 cm.

En annan fråga - finns det fördelar med att inte ha sand längst bak i akvariet resp. under LS för att på så sätt undvika syrefattiga miljöer? LS skulle då kunna stå på frigolit el. likn. för att inte ramla ihop.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför vi ni egentligen limma ihop LS:n? De flesta har tillräckligt med ojämnheter för att man ska pussla ihop dem rätt så stabillt.Vad det gäller LS mot botten så är 2-3cm sand tillräckligt för att stabilisera enbit LS gott och väl. Det kanske tar lite tid att tänka ut vilken bit som passar bäst var, men det är säkert mindre arbete att limma ihop dem.

Limma kan man säkert göra, men jag tycker bara att det låter definitivt overkill. Om inget så rätt kletigt...smiley2.gif.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...