Gå till innehåll

Strul med en Vortech MP40W


Fiffe

Rekommenderade inlägg

Köpte 2st mp40w strempumpar begagnade för ett bra tag sen. Har inte testat pump nr2 förrän idag och den vill inte fungera. Den gick trögt och överhettade snabbt eller gick inte igång alls.

Tog isär den och märkte att den inte bestod av samma komponenter som den andra pumpen och blev lite konfunderad.

Magneten på propellersidan är tjockare än samma magnet på den andra pumpen. Har förstått att gen2 av modellen har en tjockare. Det gör att magneten ligger emot plastlocket mot rutan och går därför så trögt att motorn antingen inte klarar vrida runt propellern eller att den överhettar direkt. Jag har dragit denna slutsats då det blivit djupa skåror i locket efter magneten.

Någon som vet nåt mer om det här? Gör jag nåt fel kanske? Har inte lyckats få nåt begripligt svar från ecotech, de vill bara att jag ska köpa nytt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ökar jag distansen så börjar den vandra på rutan för att sedan lossna. Håller jag fast motorn så snurrar hela korgen på insidan, alltså inte bara propellern. Magneten har ingen möjlighet att snurra fritt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan vara så att killen som hade den innan dig köpt impellern som reservdel och fått gen2 och satt det i ett gen1 hus... Jag har ingen erfarenhet av de pumparna så det ät bara en spekulation, du kan kanske prova skifta impellern med den fungerande så ser du iaf om huset och elektroniken funkar och så att den inte har tagit skada.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köpte dem i vintras sen blev de liggandes då projektet fick skjutas lite i tiden. Så jag har inte kvar några kontaktuppgifter förutom användarnamnet här på forumet. Naiv som jag är så testade jag dem inte ordentligt direkt, men jag hade inte riktigt förutsättnignarna heller. Har slängt iväg ett PM men personen har inte varit inloggad ännu efter att det skickades.

Är absolut inte ute efter att hänga ut någon, än så länge har jag bara stött på trevliga och ärliga personer inom denna hobbyn :-)

Ändrat av Fiffe
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, det är ju alltid pinsamt, vissa, säljer faktiskt trasiga saker.

Det borde straffas, stackars all den tid som går åt att felsöka något som kanske redan var trasigt..

nåja, lycka till... Det är ju alltid risk med begagnade grejor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som sagt, är inte ute efter att smutskasta säljaren.

Efter att faktiskt ha mätt magneterna visade dom sig vara lika tjocka. Gen1 och 2 är faktiskt i olika storlekar men jag lurade mig själv då den ena magneten sticker ut mer då huset i ena pumpen har en flens som den andra pumpen (till höger) inte har (se bild). I övrigt är de likadana, ser ut som att den till vänster är högre men den är bara närmare kameran.

post-5201-14468922373475_thumb.jpg

Det gör att magneten tar i bakstycket och pumpen vill inte starta (jag tror det är därför iaf).

Ändrade spacern till 1/4" (63mm) och då fick jag faktiskt snurr på den efter en del trixande. Men då sitter den så löst på glaset att den börjar vandra runt. Jag har 90mm tjocklek.

Några idéer?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...