Gå till innehåll

lite bilder


the rookie

Rekommenderade inlägg

Tjabba ...var ett tag sedan man tog sig tiden att njuta av tanken ...

så jag beslöt mig för att ta ett par bilde runder kvällen ...håller på med lite aquascaping för tillfället och kom fram till att jag behöver ca 40 kg LS till för att lyckas ...eller mer =)

lär mig mer o mer om kameran...har inte gjort så mycket närbilder tidigare, så nu lärde jag mig lite mer om macro o ISO o bla bla bl a =)

MVH

Peter

post-1244-14468912186381_thumb.jpg

post-1244-14468912186536_thumb.jpg

post-1244-14468912186667_thumb.jpg

post-1244-14468912186827_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ett specialläge för objektivet för att ta närbilder. Man brukar märka det med en blom-ikon (de flesta jag har sett). Då ställs skärpan om så att man kan ta bilder på objekt som är betydligt närmare objektivet är normalt. Är det en Sony DSC-W1 som du har så står det att den klarar av en närgräns på 10 cm i makroläge.

Står säkert i manualen hur du ställer in det läget.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Macro är egntligen bilder som avbildas i naturlig storlek (eller större) på filmen eller kamerans sensor. Numera är det dels lite rörigt då kamerorna har olika stora sensorer, och dels för att en hel del tillverkare och säljare använder termen för närbilder i största allmänhet.

Om någon bara skriver "macro" menar de oftast bilder på riktigt nära håll, men om någon skriver "äkta macro" eller "macro 1:1" så syftar det oftast på macro med vanlig småbildsfilm - det vill säga att motivet på bilden är max 24*36 mm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack ska ni ha

har en casio exilim 3.2 MP i början använde jag endast macro ...blev bra bilder fast inte ifall jag höll den ända intill ....tog bort auto på ISO och valde 200 ...sedan blev det bättre tycker jag ...den kan inte gå isönder ...bara tryck o håll på med alla funktioner ...det värsta du behöver göra e att trycka "default settings" smiley4.gif

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tackar =)

fanns två i butiken jag köpte den i, köpte den för en 3 veckor sedan och den har utvecklats rätt bra ...fått lite bättre färg o vuxit lite ...äter mycket fint och har fått ett bra bordsskick ...brukar stoppa ner handen o gosa lite med den ibland, han tycker om att bli kliad bakom högra örat smiley2.gif.

i varjefall ....var i samma butik idag och den som var kvar var nästan endast brun i färgen ..de hade exakt samma färg vid förra tillfället ...de har MH, jag har T5 ...kanske inte trivs i deras system heller ...vem vet ...fassan tar hand om den ...skoj att se att man lyckas ibland smiley10.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...