Gå till innehåll

lödtips


MattiasN

Rekommenderade inlägg

Ska just sätta mig och fräscha upp lödtekniken lite, snart dax att löda ihop lite led-chips:)

Har läst runt lite och skaffat prylar, men hittar inte direkt någonstans hur ytorna ska rengöras innan lödning? Hur ska jag alltså rengöra ledchippens fäst-yta innan jag lödar? Har lödtenn med fluss-kanaler från Kjell.

Några andra löd-tips?

För min del är det 10w led som ska lödas nu till en början, de ska visst vara ganska enkla att få till lödningarna på har jag förstått

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ah, hade för mig att det skulle finnas nått sånt ja.... Får bli en tur till till Classe...

Upptäckte nyss oxå att en hand till inte skadat, svårt att hålla lödkolv, lödtenn och kabel med två händer.... :)

Förresten vilken typ av kabel behövs mellan ledsen? Råkade visst få 1,5mm2 kabel, känns som den kan bli lite väl svår att fästa ordentligt på den lilla biten man har att löda på, 0,75mm2 är kanske lämpligare?

Blir till att träna lite till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har använt 0,75mm2 till mitt bygge, skulle tro att 0,5mm2 hade funkat bra det med.

Jag gör så att jag förtennar tråden efter jag skalat den så den fäster snabbt, sen kan man fylla på med mer lödtenn ifall man behöver. Kolla också varje kabel efteråt så att du inte har kallödat någonstans.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett till tips är att inte fästa ledsen på kylflänsen innan du har lött, jättesvårt att få upp tempen på ledsen när de sitter fast...

Jag sitter nu och tränar lite och det känns som det skulle underlätta om det man lödar satt fast.... Tror inte mina händer räcker till annars.... Men ska skruva fast ledsen så jag kan ju prova både löst och fast :)

Tack för tipsen, de behövs, känns svårare än jag minns att löda.....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag visserligen en del erfarenhet av lödning av kretskort, men, om du är försiktig och har möjlighet att reglera temperaturen, så kan du höja temperaturen till 410 grader på lödkolven. Då smälter det rätt fort på dioden trots att den är fastsatt på kylflänsen.

//Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har lödat mycket i både jopbb och privat.

Eftersom det är nya saker du ska löda samman så behöver du inte konstra till det med så mycket.

En bra lödstation och ett bra tenn med fluss i duger gott.

Tänk på att inte värma för mycket, det ska vara just så att tennet flyter ut snyggt.

Undvik att värma flera ggr.

Blir lödkolvens spets smutsig så förtenna den med det denn du använder och torka av den mot en blöt vettexduk.

På detta sett blir spetsen åter blank som tennet och ren.

Smäl en droppe tenn på spetsen på lödkolven precis innan du lägger den mot lödpunkten.

Finns deet möjlighet så lägg an spetsen underifrån ( om det är ett lödöra och een kabel som ska lödas samman)

När tennets kapilärvärkan gör sig påmind så tillsätter du tenn uppeifrån.

En god lödning ser du ofta kabels kardelers struktur även efter lödningen svalnat.

En dålig lödning är grå/ mjölkig

Lycka till

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sardellens råd är bra tycker jag.

Använd helst sidan av lödspetsen så leder den värme bättre. Jag löder limmade lysdioder på 20 mm stjärna med spetstemperatur 330 grader. Jag vill inte ha högre värme på tenn/blytenn för då separerar tenn och bly = grå lödningar med sämre hållfasthet, elektrisk ledningsförmåga och hållbarhet på sikt.

Kanske skall man ha 10 - 20 grader varmare på ett blyfritt tenn. Jag gör ren lödkolvspetsen med en fuktig bomullstrasa - inte blöt (Bit av gammalt lakan) mellan i stort sett varje enskild lödning.

Med de grejer jag har (40w kolv från Kjell & co och 0,7 mm tenn) kan man göra så här:

Lägg ledningen som skall lödas på lysdiodens lödyta.

Fixera ledningen genom att lägga något tungt på den.

Torka ren lödspetsen och lägg den mot lödytan.

Mata på 2 mm lödtenn i övergången mellan lödspetsen och lysdiod - ledning.

Räkna till 2.

Mata på 7 mm lödtenn till.

Räkna till 7. Under den tiden bör tennet flyta ut.

Lyft lödspetsen och sätt den i stället.

Lägg nästa ledning på plats.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Stig för att du korrigerade mina "skutt" i beskrivningen.

Man hoppar lätt över självklarheter.

Blöt vettexduk var kanske en liten överdrift, den ska inte drypa.

Tidsbeskrivningen stämmer säkert ganska bra och när du gjort några lödningar så ser man snabbt hur länge man ska värma.

Den droppe tenn på spetsen av lödkolven jag nämnde gör att värmen från kolven snabbare leds över till godset där man ska löda.

Ju kortare tid man behöver värma på ju mindre sprider sig värmen upp i komponenten och kan skada denna.

Detta är en viktigare vid omlödning av komponenter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...