Gå till innehåll

Ramkar med släppt stag


mikoto

Rekommenderade inlägg

Vi har på skövde akvarieförening ett antal kar, ett av de karen hände det något med igår. Jag vart där nere och det sa knäck och så såg jag täckglasen sila ned mot botten i karet. Det var då staget över karet som gick, eller rättare sagt niten.

Det är ett aluminiumkar av stor modell, jag har inga mått här men jag kan nog ligga raklång i det utan problem. Skulle tro att det är 720L iaf. Karet har(hade) ett stag mitt över som satt med popnit tvärs över då, från baksidan till framsidan. Ramen i fram är nu böjd, efter att ha tömt halva karet så ser man att rutan står rakt men ramen är där den var och det är en glipa på kanske en halv cm.

Är det någon här som har någon bra idé om vad som är lämpligt att göra med karet nu? Är det säkert att använda? Kan man använda tvingar eller något för att böja tillbaka ramen tom och nita dit staget igen? Att glas flexar och buktar på kar till viss del är väl helt normalt? Iaf på större burkar, eller har jag kanske fel där.

Vattenytan i karet var så att den låg lite över ramens underkant, så att man inte såg ytan framifrån. Finns det någon höjd som är olämplig som regel på ramkar eller kan man i princip fylla de till breddgraden egentligen(även om det inte känns praktiskt)?

I slutändan lär vi ju prata på föreningen om vad som ska göras men det är alltid bra med många åsikter och jag tycker frågan är intresant :-)

I slutändan vet jag nu iaf att täckglasen inte behöver fara ned som stenar mot karets botten iaf utan rör sig som löv :-) Men det ändras nog om man har väldigt tjocka rutor...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nita om staget, borra nya hål om de gamla är skadade. Sen är det bara att köra på igen, lite extra vaksamhet i börja skadar kanske inte.

Det skall definitivt gå att fylla ett ramkar så att inte vattenytan syns. Däremot är det av diverse anledningar inte lämpligt att fylla ända upp till överkanten. Fyll så att ytan inte syns och en centimeter eller så till, det är lagom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, ser nu att jag missade en sak, att ramen är krokig. Jo, då är det ju till att få tillbaka den också. Krokiga vinkeljärn är inte det lättaste att återställa, de kan hitta på allt möjligt dumt. Att byta en del av ramen är knappast realistiskt så det blir till att försöka klämma tillbaka ramen. Förslag: köp några tvingar som räcker över akvariet. Lägg en bräda mot ramen så den inte skadas eller böjs ojämnt. Ta lite i taget och se hela tiden vad som händer, att inte fel sida trycks in, att inte sidorna börjar ge sig utåt, att inte ramen böjs uppåt i stället för inåt. Var beredd att stoppa icke önskvärda fenomen, tex med bräda/tving ovanpå för att hindra att ramen ger sig uppåt.

Gå en liten aning förbi rakt läge, glaset kan fjädra något utan problem. Lite sa jag. Släpp och se hur det ser ut, antagligen kan det fjädra ut något. Det kan hanteras med att limma ramen med lite silikon och att sätta tillbaka staget. Ser allt rakt och bra ut då när tvingar tas bort så är det bara att prova att fylla.

Men som sagt, arbeta försiktigt och kolla hela tiden vad som händer. Det kan gå illa men eftersom ett så stort akvarium ändå har ett värde och det knappast som sagt är realistiskt att böra riva isär det så är det ju bara att pröva.

En ide när det här nu hänt och man kanske kan vara lite fundersam på läget är ju att sätta i fler stag. antingen aluminiumlister popnitade i ramen eller glaslister limmade mellan rutorna. Går det inte att få tillbaka den krökta ramdelen på ett helt övertygande sätt är det ju det man får ta till, hålla ihop akvariet med glaslister i stället.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade ett 720 med samma bekymmer, popnitarna gick efter ett par veckor efter jag fått hem det. Karet var fyllt lika ert och jag tog två tvingar och en kamrat till hjälp för att räta upp det, sen satte jag i nya nitar då hålen i ramen såg bra ut. Jag satte och som Anders skriver en bräda på utsidan för att fördela kraften från tvingarna, men det gick bra och sen höll det tills jag gjorde mig av med det iaf. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har gjort det med ett snöre som jag spände runt karet + benställningens översta ram med vatten i karet. Sedan var det bara att spänna snöret med hjälp av en pinne som jag tvinnade snöret med. Popnitresterna borrade jag ur med en frigolitskiva flytande i karet för att samla upp spånen. Sedan var det bara att popnita på nytt i bakkanten, justera snöret så hålen passade för den främre popniten och nita. I dag skulle jag silikona undersidan av popnitarna.

Det är smart att silikona en rand mellan ramen och glasets övre kant. Annars får man ofta lite läck genom att alger suger upp vatten över glasets kant. Man ser dem ju inte innanför ramen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det låter ju positivt alltihop här. Verkar även vara ganska vanligt :-) Får se vad vi löser då. Har jag tur kanske jag kan hitta en spill aluminium bit på jobbet och göra ett nytt bredare stag av, som man kan ha två eller tom tre nitar i istället. Det borde hålla bra...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...