chelmon Postat 23 juli 2011 Postat 23 juli 2011 Hej på er,det är andra gången på ett år som jag råkar ut för att efter ett strömavbrott slutar en ballast fungera.Är det någon som har samma erfarenhet? Citera
mikoto Postat 23 juli 2011 Postat 23 juli 2011 Det låter underligt, det är en vanlig lysrörs ballast vi pratar om antar jag?Isf måste det ju bli någon strömspik eller något som dödar ballasten vid avbrottet. För om det inte var det så borde man ju aldrig våga stänga av rampen... Citera
stigigemla Postat 23 juli 2011 Postat 23 juli 2011 Fråga 1: Är det lysrör eller MH det gäller?Fråga 2: Är det en elektronisk eller magnetisk ballast?Fråga 3: Åskade det vid strömavbrottet? Citera
chelmon Postat 24 juli 2011 Författare Postat 24 juli 2011 hej stig.det gäller mh,elektronisk ballast,ingen åska.vad jag kan se så finns det ingen säkring på ballasten de borde finnas tycker jag. Citera
Andreas N Postat 24 juli 2011 Postat 24 juli 2011 Vissa ballaster kan ju ta skada om den stängs av och sätts på innan den hunnit svalna av tillräckligt. Kan ju vart det som hände och att jusst dessa från HK är lite känsliga när detta inträffar.Får jag ett kort strömavbrott så tänds inte lampan med en gång utan det står bara och surrar i ballasten och så glöder det bara liiiite i lampan. Detta känns och låter som att det inte är något som är bra för ballasten precis. Citera
chelmon Postat 24 juli 2011 Författare Postat 24 juli 2011 hej andreas.jag får nog leta efter ballaster som är utrustade med säkring.något förslag till vettigt pris? Citera
Andreas N Postat 24 juli 2011 Postat 24 juli 2011 Vill man ha en billig ballast så får man nog bortse ifrån sådana ting som säkringar...... Jag anv en ballast från http://www.swedish-growsystems.se/se/grp/belysning.php De funkar bra men det finns som sagt ingen säkring på dessa + att de ej är dimm bara. Citera
Lasse Postat 24 juli 2011 Postat 24 juli 2011 Sätt en jordfelsbrytare med nollspänningsutlösning mellan ballasten och vägguttaget - då får aldrig ballasten någon ström efter en nätdipp förrän du själv bestämmer det.MVH Lasse Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.