Gå till innehåll

RSM S-series


Xplorer76

Rekommenderade inlägg

Hej, mitt första inlägg här, känns som om jag känner dom flesta redan efter ha följt diskusionerna med största intresse :)

Har idag inget salt men har efter många om och men lyckats få frugan intresserad, mycket med hjälp av personal både på Triton och Akvarielagret. (tack grabbar)

Jo snubblade på detta, har inte sätt något om det här, bara lite snack om 500l..

Tycker att något utav dom verkar vara ett vettigt första akvarium, har kollat lite på RSM250 och Percola karen innan.

RSM har verkat vara en vettigare setup, medans percolan har haft en bättre volym.

Nu får man både och plus en massa bra uppgraderingar som sump, snabb inkoppling av kyllare mm mm..

Så vad säger proffsen???

http://www.redseafish.com/uploadimages/brochures/MAX500 brochure online 2011_GB.pdf

Mvh

Emil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Priser jag har hittat: Pund och Dollar inte Euro...

S400 £3000($4821)

S500 £3500 ($5624)

S650 £4000 ($6428

Saftiga priser, men för en amatör som inte har kunskapen och lusten att bygga själv så är det överkommligt, sen så är ju designen väldigt lockande.

Så därför är inte beggat ett alternativ för mig. Sen så är ju frugan inblandat och helt ärligt så tycker jag själv att utseendet är en viktig del.

Angående bojkott av varor från länder som tex Israel är en fråga ja inte tänker ta i med tång, men jag förstår vad du menar och respekterar dina åsikter.

Men för att återgå till frågan om akvariet i sig. Dom största fördelar gentemot RSM250 förutom sump, så måste automatisk vattenpåfyllnad, snabb inkoppling av kylning vara ett stort plus. Ljus, pumpar och skummare är väl ganska basic, gissar att man får sätta i en till pump beroende på scaping i akvariet?

Sen deras lösning med "sladdar över allt" problematiken måste man ju uppskatta.

Och självklart utseendet, ett snyggt akvarium med en stilig möbel.

Så för en sån som mig som vill ha ett "enkelt" plug and play och tycker att RSM250 är lite litet så måste ju detta vara perfekt?

Ja de va min "5 cent"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kort kan jag kommentera det så här.

RSM är bra kar.

Jag har själv haft ett RSM 130. Dom kan vad dom gör, men precis som allt annat plug´n play så innebär det begränsningar.

Altt som är "färdigbyggt" får man betala för och även anpassa sig till den dag man vill mer.

Är man inte händig/ intressserad / dumdristig att ställa sig och borra i blas och limma sumpar så ska man köpa den kompletta och beprövade lösningen och då anpassar man sig också ofta efter detta då man inte har något större intresse att tänka utanför ramarna.

Sen finns det väldigt goda exempel på människor som gör helt tvärt om.

Titta på Lasse´s kar här på forumet. Han kör 2 st plug´n play kar och har moddat dessa till Max. Han hör även till en av de mest kunniga på Guiden inom mycket. Om jag inte missminnermig så har han ett Percula och ett RSM 130.

Att RSM kan göra kar råder det inget tvivel om, men vill du ha ett plug´n play kar, inte köpa ett nytt kar från Israel och pengar över till en utlandsresa så skulle jag vilja rekomendera ett Percula.

-Har du redan förverkat årets semester och får stå över utlandsresan så har du Mååånga pengar över till koraller.

Det finns jättemycket begagnat i bra skick där det största tappet är gjort.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ett RSM 130 och jag trivs med det, färgen var ju ganska ful. Så jag har målat hela mitt i gammelgrön, satt i en extra koralliapump och nytt ljus men jag vet inte med kylningen. De dagar nu på sommaren när det blir extra varmt öppnar jag frontluckan och och i värsta fall har jag satt en golvfläkt vänd mot akvariet (då bor jag ändå i en vindsvåning där det lätt blir 28+). Men om du vill ha ett RSMSMAX så får du nog vänta ett tag. En annan lösning är ju att köpa ett komplett begagnat med möbel och all teknik (kanske t o m levande9 det säljs en del sådana hemmasnickrade paket här på guiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jag har listat ut så går det att beställa alla S-series kar redan nu, fast man får ta dom via England, vet dock inte leveranstid, men september är den infon jag har. Blir ju lite fraktkostnad men ett Percola 120 kostade 100 euro att få skickat till Stockholm från Tyskland.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Karet verkar bra men jag har inte sett det i Sverige, jag har inte hört någon återförsäljare nämna det vilket kan tyda på att det inte nått vår marknad ännu och inte kommer göra det på ett tag. När det väl kommer hit får du nog räkna med att betala MINST 30 000 kronor för det (min gissning). Du kan få ett likvärdigt system ihopbyggt åt dig för samma pengar.

Men till din fråga, ja karet verkar vettigt för en nybörjare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...
  • 1 månad senare...

Efter den videon är man ju helt förälskad, ett episkt akvarium! När han visade sumpen fick man samma känsla som när de visar motorrummet i en lyxbåt på någon båtmässa. :) Ska bli spännande att se det live om du skaffar det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...