Gå till innehåll

Xeon vs metallhalogen


litetsmultron

Rekommenderade inlägg

Någon som satt sig in i detta då med tanke på att tex xeon drar mindre ström finns i mindre storlek på lampa

och ev ger ifrån sig mindre värme?

tror ja kommer fram till att en

mh: 65-115 lumen per watt

xeon: ca 100 lumen per watt samt finns i mecket fler färg temperaturer.

Bara lite funderingar och är tacksam för svar om någon är mer insatt i det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Xeon? nu får du gärna förklara :)

EDIT: slog mig nu i efterhand att du säkert menar Xenon :)...

Är inte alls insatt, men vad jag vet så är dessa väldigt dyra, blir fruktansvärt varma och att de inte finns i så "låga" watt som akvarier vill ha i de flesta fallen. Vet att frågan dök upp någon gång på 3reef och minns jag rätt var de lampor med lägst watt på lite under 1000W...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Läs de tre artiklarna så har du kommit långt vad gäller dessa projektorlampor. Rent allmänt kan sägas att ett spektrum med en distinkt blå topp och väldigt lite rött är bra för koraller (har det praktiskt visat sig)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo såg det att dom var bra på de flesta spektrumen förutom då infraröd. men samtidigt så går det att komplitera med led lampor.

Hittade en sida med mycket information om någon känner dig manad.(jag gjorde de)

http://www.americanaquariumproducts.com/Aquarium_Lighting.html

Det jag är ute efter är mest att inte förlora hälften av energin i värme utan få så mycket ut av ljuset som är möjligt. amaturer inte tar en massa platts.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mycket bra artikel, går det "klistra" den länken (eller inlägget) högst upp i ljusdelen av forumet?

Jag skummade artikeln och enligt min uppfattning så delar han min syn att det blåa (och därmed LED) är viktigt ur korallhänsyn. Dock gör han inte den iaktagelsen att det troligtvis beror på att dessa koraller växer på djup där mycket av det långvågiga ljuset inte når ner till (rött och orange). Med sötvattensväxter är det annorlunda - de kräver nog rött i spektrat också.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...