Gå till innehåll

Hjälp med kopplingar till OSMOS


darkis

Rekommenderade inlägg

Hej!

Min fina och relativt portabla osmos-blandare gick sönder idag. Plasten sprack.

Nu undrar jag om någon kan berätta om hur en sådan här sak kan kopplas in på ett bra vis i köket så jag lätt kan ta bort och fram den?

http://www.zoomarknad.se/product-view.asp?catid=16566&prodid=9708&ref=%2Fproduct-dlist.asp%3Fcatid%3D16566

Tacksam för feedback då jag behöver ersätta osmosen rätt snart.

Med vänlig hälsning

/Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag utgår från att du får med tryckslangar till osmosen på bild. Jag kopplar in min på duschblandaren med hjälp av en adapter jag köpte på Hydroscand. Fick leta ett bra tag innan jag hittade en firma som hade adaptrar men Hydroscand hade en koppling från 6-8mm tryckslang till 10-11mm invändig gäng. Den adaptern sätter jag sedan på en standardadapter som passar på en vanlig duschblandare med utvändig gäng. Som sagt, det krävdes en hel del letande innan jag hittade en adapter som passade men om du tar med dig slangen till Hydroscand och beskriver problemet bör de kunna hjälpa dig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag rekommenderar en annan osmos. Den bör ha såväl finfilter som kolfilter före själva osmosfiltret och helst också ett silikatfilter efter. Aqualight picobello kostar bara litet mer och lämnar mer vatten per timme. Den har också en koppling med som passar somliga kranar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med det priset är ju ganska vansinnigt med tanke på att det fattas flera bra steg..

Jag undrar vad man skall göra om man INTE har en utvändig kran med gänga?

Skall man köra med en ballofix och koppla permanent på en sådan istället?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Det blev en Aqualight picobello. Det är 3/4" anslutning som jag förstår det. Däremot är alla kranar (förutom möjligen tvättmaskin) av slaget 1/2" om jag ser det rätt. Den med 3/4" är större helt klart.

Har någon exempel på produktlänkar eller andra tips på vad jag kan göra för en smidig inkoppling?

Allra helst vill jag kunna byta smidigt mellan osmos och kranens andra funktion.

Har den här typen av slangkoppling ngt smidigt namn (pex?).

En start vore kanske om det finns motsvarande koppling för den här typen av slang som gängar på 1/2".

Med vänlig hälsning

/Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

18:50 beslutade vi att kämpa oss iväg genom SL trafiken till k-rauta för att leta efter en lämplig lösning på problemet!

Nelly på Krauta> Vad kan jag hjälpa dig med?

Fredrik> Ja hej! jag skulle, ehh, behöva få den här gängan att passa på samma gänga som för en duschslang <visar 3/4" gängan>

Nelly på Krauta> Jaha... <går iväg till hyllorna, efter en stund plockas en gänga fram som är från 3/4" till 1/2">.

Fredrik> Perfekt! Det är bara det att den måste gå att gänga på precis som en duschslang på gängan som finns i duschen.

Nelly på Krauta> <tystnad>

Fredrik> Ja alltså, precis som på den här duschslangen <vrider på gängan som finns på slutet på duschslangen>

Nelly på Krauta> Du menar invändig gänga

Fredrik> Preciiis!

Nelly på Krauta> <Plockar fram exakt rätt gänga>, som var rätt!

Barskt leende, och en nick från Nelly innan hon gick iväg. Och så var rätt pryl hittad!

Således har jag nu rätt gänga för att kunna använda osmosblandaren! Nästa steg blir nog att sätta på snabbkoppling för att kunna skifta mellan duschen och osmos utan något större problem.

Med vänlig hälsning

/Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...