Gå till innehåll

Start ikväll, biobollar?


Guest oceaN

Rekommenderade inlägg

Ska starta igång det nya karet ikväll! Ska jag köra med biobollar eller inte? Tvekar fortfarande. Den första månaden kommer det nog inte finnas mycket ls överhuvudtaget..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Clownen------->

det skulle jag inte rekomendera ifall det handlar om repor så kör plexiglas eller nåt lknande ....då slipper du lägga sand/grus under stenarna ....då får de lättare genomströmning runt sig ....eftersom LS inte har sand under sig i naturen ...i varjefall inte 99 % av den ...

sedan

oceaN/Marcus

Underlaget är inte endast för att skydda dig ifrån ojämnheter ....du har väl kvar ditt kar i källaren, kör ett vattenpass kors o tvärs över golvet så du ser ifall det finns ojämnheter ...dock betvivlar jag det i en källare som är byggd efter 30 talet samt innan 90 talet ...stämmer det ?

du har underlag dels för att karet skall klara några millimeters skillnad ...och dels för att trots att du mäter 25-28 C i karet lär det inte vara det i botten ifall du inte har underlag eller en sump under som håller tempen underifrån ...

Hoppas att jag lät vettig ....är trött och har jobbat mycket senaste tiden ..uppe hela nätterna och det snurrar i huvudet när jag läser vad jag skrivit smiley29.gif

lycka till ivarjefall ..

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"det skulle jag inte rekomendera ifall det handlar om repor så kör plexiglas eller nåt lknande ....då slipper du lägga sand/grus under stenarna ....då får de lättare genomströmning runt sig ....eftersom LS inte har sand under sig i naturen ...i varjefall inte 99 % av den ..."

Varför rekommenderar du inte det? Släpper frigolit eller liggunderlag ut något i saltvatten? Sand ska jag absolut ha.

"Jag kör med två cm frigolit eller mer där jag kan för att sanden inte skall bli kall ifall jag får för mig att ha ett tjockare sandlager i något kar."

Har du frigoliten inne i karet eller under karet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Frigolitenär mellan karen och ställningen. Jag spräckte ett kar en gång med ett sandkorn. I och för sig ungefär 2 mm men ändå.

Enligt min erfarenhet sjunker liggunderlägg ihop efter ett tag och gör ingen nytta då. Finns det bättre sorter?

I karen har jag inget under sanden på botten men lägger i stenarna före sanden så attgrävare inte skall kunna rasa inredningen. Prövade frigolit på bottenen gång i tiden men det låg alltid kulor i vattenytan. Blåser man frigoliten litet med en varmluftpistol blir ytan hårdare. Gör det ute - röken är giftig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...