Gå till innehåll

Uppstart, går det snabbare med bakterier?


Hirez

Rekommenderade inlägg

Hej,

Jag har hört olika sätt att start akvariumen på, kasta in en räka, en damsel, eller varför inte kissa i det?

Seriöst, finns det ett par olika förslag.

Jag tittade på följande från Saltwater tank tv

http://www.youtube.com/user/mrsaltwatertank#p/u/29/kPxExG-FbvI

Och det verkar som om man tillsätter "nitrifying bacteria" vilket gör att man inte får någon nitrit spik utan man kan efter ett par dagar sätta in första fisken.

Innan vi alla kastar oss på "lugn lugn" tänkte jag bara fråga vad ni tycker.

KorallenZucht har ju också en 14 dagars uppstart, men vet inte om man kan använda den ifall man vill..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns nästan lika många sätt att starta upp som det finns akvarier. Jag tycker att man första gången skall ta det lungt med uppstarten som lite av en kontroll att inte något går hemskt fel, samt att det är en bra inlärningsprocess de första veckorna.

Mitt nästa kar kommer jag köra med KZ's 14dagars metod, många som kör den utan några problem.

Tidigare har jag bara startat upp karet, matat karet med 3-4CC med Mysis / artemia, och sedan efter två tre dagar slängt in ett par clowner. och sniglar, fullt ljus från dag ett och en riktig cleanup crew direkt när nitriten är nere på noll.

Vad är det för typ av system du planerar att köra?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tänker start mitt andra akvarie.. (hehe finns inget "mitt andra akvarie") så jag tänkte detta var rätt ställe för nybörjare som jag.

Jag tänkte köra pellets, lite mix av KZ, Fauna Marin Balling light, men jag vet alltså inte om jag kan köra 14 dagars metoden utan hela zeo.

Vad tror du?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Se alla mina trådar om start av olika typer av kar. Där finns en metod beskriven. eftersom du redan har ett kar igång så är det mycket lättare. Behövs ingen startkultur som kostar pengar. ta bara lite "mulm" från din sand eller eventuellt skummgummifilter. Allra bäst är att sätta in ett litet skummgummifilter i di akvarium som är igång. Efter ca 2 - 3 veckor flyttar du över det i ditt nya och startar hela akvariet. Ta också lite vatten från ditt gamla.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...