Gå till innehåll

Vilket pumpmärke är bäst?


Guest Andreas

Rekommenderade inlägg

Jag tänker köpa en cirkulationspump till akvariet och har primärt två alternativ:

AquaBee UP 2000L

Ocean Runner 2500L

Är detta bra pumpar? Har ni annat prisvärt förslag?

smiley4.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag rekomenderar att titta på andra märken om du ska ha en tyst pump! Jag har provat dem som retur pumpar och inte varit nöjda med dem pga ljudnivån! Men jag kanske bara har haft otur med mina!

Maxijet pumpar är annars ett prisvärt alternativ om man har plats för dem då man behöver sätta i flera stycken! Annars rekomenderar jag Tunze stream!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här är Tunzes hemsida! http://www.tunze.com/deutsch/index.html?lang=en-gb Tunze stream 6060 ger ett konternuerligt flöde! Titta gärna på 6000 den går att ställa i intervall! Det rekomenderar jag om du ska ha en bra cirkulationspump i akvariet! Surfa runt lite så hittar du nog bra priser i länkarna som finns här på Saltvattensguiden!

Eheimgör också bra pumpar som Vahagn säger!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag ser på priser ocj jämförmellan eheim och Tunze verkar det som att Tunze turbelle är billigare. Vad är i så fall bättre med eheim?

//A

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns ett företag som gör väldens bästa pumpar & dom

heter Eheim. Deras pumpar är starka som hästar & dom håller i

30 år. Inte bara det, du kan knappt höra när dom är igång. Dom

är inte så farligt dyra heller.

Därför kan jag varmt rekommendera följande:

Eheim 1262 / 3400 l/t...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eheim fungerar kalas som pump till att mata olika former av utrustning med vatten! Typ UV och sumpretur!

Skall du öka cirkulationen i själva akvariet får du ett bättre resultat med en Tunze Stream! Förutsatt att du bara "stoppar i" dessa två pumpar och jämför!

Anväder du Eheim pumpen tillsammans med flera utblås i ett rörsystem (closed loop) eller någon annan form av mekanisk fördelare av strömriktningen så funkar Eheim pumarna också bra!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har fyra Eheim 1060 som gått i 15 år utan felmen för ett förfärligt oväsen. Ställer man denm på ett mjukt underlag blir det mindre oväsen. Köpte en newjet 3000 för mindre än 700 i Göteborg vilket den också kostar på webbutikerna, Den ger mer vatten på låg höjd och går att reglera men maxtrycket är sämre än 1060.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har ett antal olika Eheim pumpar och filter i mina kar. Dom är i särklass driftsäkrast av alla akvaireprylar jag testat. Låter gör dom knappt heller!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...