Gå till innehåll

Mikoto 180 Liter


mikoto

Rekommenderade inlägg

Nu har jag dragit igång ett kar till, den här gången på 150 liter vatten ungefär huserat i ett 180 liter kar. Det här karet står på Skövdes akvarieförening då jag ansåg det vara litet för mycket växter i lokalen ;-)

Karet ska om möjligt drivas som lowtech och husera tåliga fiskar och lätta koraller. Exakt vad får bli lite vad som fungerar.

Belysningen i karet är en 150W MH lampa, för närvarande är det enda ljuset men jag fungerar på att bygga in lite blåljus med LED med så man får lite trevligare färger.

Tekniken blir två stycken Resun Waver 4000, men då flödet nog blir lite för milt får vi se hur det går. Men det finns ju koraller som trivs i lågt flöde också. Jag använder även en Boyu WG-310 skummare till karet som går för fullt nu i början iaf :-) Skummar redigt med grönt vatten. Eventuellt kommer en sump med att installeras...

Karet är startat till stor del med begagnat vatten och sten så cykeln kanske går ganska kvickt. Får se när något levande kommer i utom glasrosorna och rörmaskarna som satt på stenen.

Snabbväxande koraller var det tänkt främst då. Saker som tål allt och breder ut sig :-) Då karet inte kanske kan ses till mer än några gånger i veckan så är sköra arter inte på tal. Xenia verkar ju bra, och skivor. Måste ha mer dock, mer mer :-)

Bilder kommer när kameran fått följa med ned.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Jag gräver upp den här uråldriga tråden då karet rullar på, om än väldigt långsamt.

Jag har slängt ut HQI lampan då den bara var lånad, så nu sitter där 2 st 18W T8 rör och ett 39W T5 rör som belysning. Tanken är att ditcha T8 rören och ha två 39W rör och en 10W diod för lite mer glimmer i vattnet :-)

Inriktningen på karet kommer helt klart att vara fisk, fisk ska det vara. Att få mer utöver det är sekundärt, främst brakar det mot algbalja med något annat kanske. Förhoppningsvis så blir det lite olika macroalger och någon tålig mjukis här och där men annars får det väl bli trådalger. Bara fiskarna är glada.

Det trevliga är att jag kan våga skaffa lite sådant jag inte vill ha hemma. Tex en filfisk har länge legat på listan med vill ha :-) Sådan kan nog gå här...

Karet har numera mer sten än det hade innan då jag tog hit det jag rensade ut ur karet hemma. Jag doserar även nitrat nu för att få sprätt på algerna i karet och förhindra cyano från att sprida sig.

Jag kör även ett ganska starkt innerfilter till det här karet som jag försöker göra rent någon gång i veckan iaf. För skummaren litar jag inte på direkt, den skummar ganska hyffsat med klegg ibland men fortfarande på tok för blött. Retligt svår att ställa in.

Fiskar nu är dels två mollys (som inte verkar anses creme de la creme av saltisarna som ser de men ger stora ögon för alla andra) samt en nykomling i form av frökenfisken Chrysiptera hemicyanea. Vrålförtjust i frökenfisken, hade jag inte bara haft sådana fördommar mot deras eventuella beteende som gangsters hade den fått bo hemma. Men då det verkar vara en mardröm att få upp de om de visar sig opassande mot övriga invånare tog jag inte den chansen.

Bilder ska förhoppningsvis komma någon gång till slut. Även om de nog blir en ledsam historia med min skruttkamera :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Bilduppdatering här, då det inte fanns några bilder innan. Så här är de på eländet :-)

post-5646-14468923387287_thumb.jpg

Här är en överblick över karet, sne är den med. För jag kan inte fota hela karet samtidigt om jag står framför det pga utrymmet där :-) Såhär ser det ut. Tyvärr har jag ingen bakgrund... Än! Jag måste lösa det på något tjusigt sätt. Såhär kan det ju inte se ut.

Lite för lite blått i ljuset. Ljuset över karet är 1x39w och två 18W rör. 18W är mest där tillfälligt, jag ska ha en 39w till där. Ljuskällorna sitter dock ganska högt ovanför ytan så det är inget dunderljus i det här karet :-) Men det duger gått till att se fiskarna i och algerna växer så smått.

post-5646-14468923387485_thumb.jpg

Här är min fina frökenfisk! Hemicyanea, jag har någon form av förälskelse till frökenfiskar. De är så tuffa, härdiga snygga och attitydrika. Jag vill gärna lära mig mer om de. Då jag inte ville riskera att ha en tarvelpelle i mitt kar hemma dock så fick den bo på föreningen.

post-5646-14468923387654_thumb.jpg

Här är min mest levande sten i karet, med mina tjusiga små rörmaskar på, de har faktiskt byggt på sina rör ganska redigt och ökat i storlek en del här i karet. Roligt, jag har haft en glasros på den här stenen med men den är faktiskt borta. Den verkar inte ha trivits här i.

Tyvärr så dog min ena molly förra veckan, den var kraftigt mobbad av den andra mest hela tiden och jag borde nog egentligen ha flyttat den. Tyckte det lugnat sig men det kanske det aldrig gjorde... Annars går karet bra. Algtillväxten har avtagit något faktiskt så jag doserar inget nitrat i karet just nu. Cyanon som började närma sig är helt borta :-) Kommer den tillbaka provar jag med lite mer nitrat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...

Det här karet får inte många uppdateringar men det är inte mindre älskat än något av mina andra kar av mig :-) Det bara har hamnat lite i skymundan. Nu har jag till slut lyckats lägga lite pengar och kunna rusta upp iaf! Först köpte jag mer sten, det fick bli torr sten då Djurmagasinet här i Skövde hade en del ganska fina torra stenar till ett för mig dugligt pris. De stenar jag köpt av de innan har även varit väldigt fina och verkar inte ha mycket ruttnade på sig, när de fått gå några dagar så luktar det bara kalk om vattnet de ligger i. Jag tror de i princip kört alla sina stenar som inredning i deras sötvattenskar innan och där har de lakats ur redan... Hur som så är det mer sten i! Jag fick inte ens i alla stenar på ett snyggt sätt.

Jag besluta mig för att försöka bygga lite. Så jag har byggt en "pelare" i mitten av karet, väldigt låg men med ett skuggigt område runt hela. Till den byggde jag ett röse på var sitt hörn. Jag har byggt ett valv med från ena hörnan och planen är att kanske fixa ett valv till från det andra hörnet med lite riktigt levande sten(ej torr...). Behöver lite mer levande sten för att ympa in det döda men annars känns det bättre än innan. Kalkalgerna har börjat växa ganska bra i karet nu och jag har nästan hur mycket rörmaskar som helst känns det som :-) de har exploderat i antal. En enkel bakgrund har satts upp med, det gjorde världens skillnad!

Det blev dock även mer levande till karet! Från Ciklidhuset fick jag med mig tre nya invånare till karet. En gylta, jag tror det är en Cirrhilabrus luteovittatus ( http://se.reeflex.net/tiere/224_Cirrhilabrus_luteovittatus.htm ) men jag är inte säker faktiskt. Det är en Cirrhilabrus gylta iaf. Så mycket vet jag. Den såg ut att dö av skräck i påsen innan den var i karet men nu idag så simma den mycket piggt och åt. Fisk nummer två blev en hökfisk, den här en Cirrhitichthys falco ( http://se.reeflex.net/tiere/280_Cirrhitichthys_falco.htm ). Min första hökfisk, men den är kanonfin och simmar glatt. Han och gylta verkar vara vrålförtjusta i överhänget från min låga pelare i mitten av karet där de hänger hela tiden nu.

Jag köpte en tredje fisk med, en Pictichromis caitlinae( http://se.reeflex.net/tiere/3954_Pictichromis_cf.%20caitlinae.htm ). Det här släktet har verkat roligt för mig ett tag nu och den här fisken såg pigg och fin ut, verka vara lite tuff med och sådana fiskar gillar jag :-)

Tag tog två hemska bilder på karet, att ta kort här är svårt för det är ett kar mitt emot på ett avstånd mindre än nästan en meter så att backa för överblick är inte att tänka på :-) Men det är roligare att se lite grann än inget alls.

post-5646-14468924993255_thumb.jpg

I teknikväg så har jag lagt lite pengar med. Jag köpte en Bubble Magus NAC qq skummare till mitt andra kar men den bröta lite för mycket så den fick stå här istället. Den släpper en del bubblor men prestandan verkar oerhört lovande! Det här är efter fyra dagar och då var den ny och ej ingången från början :-) Jämför det med min stackars boyu skummare nedanför... Jag har även köpt två stycken 20W dioder som ska lysa upp karet här. Hybrid dioder med en blandning av 20K och Royal Blue ljus så det blir nog kalas. Fundera på att bygga in de i en ramp med två 20W T8 rör med då vi har en del 20W rör för saltvatten som bara ligger och skräpar här på föreningen. Kan lika gärna använda upp de, och de kan kanske balansera upp ljuset om jag skulle finna det för blått.

Bild på BM skummaren(notera att den blev avsevärt mycket bättre än de två bilderna på karet, jag vill ha en ny kamera...):

post-5646-14468924993476_thumb.jpg

Framtiden ser ljus ut här :-)

Jag har även lagt i lite gröna stjärnpolyper, jag hoppas de kan trivas och växa här. Än så länge är de stängda dock.. Koraller är det som saknas mest till det här karet nu känner jag. Samt att jag kan komma igång med vattenbyten med. Men det ska gå ordna...

post-5646-14468924993052_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snart efter förra uppdateringen så kom det ut levande sten på en annons i Mariestad. Givetvis var jag tvungen att fara dig och köpte nästan 10 kilo sten till åt detta akvarie. Det var extremt pilligt att få ned alla de i karet :-) I slutändan fick jag flytta om en del stenar. Nu är ett ett tätt rev i karet men byggt ovanpå min pelare fortfarande. Ganska nöjd ännu med det här stenbygget, nu blir jag sugen på att ändra på det hemma...

Mina fina stjärnpolyper har öppnat sig här med nu! Då blev jag glad, när de efter att varit totalstängda i flera dagar helt plötsligt står vidöppna i all sin prakt. Fina koraller, hoppas de kan täcka en del av stenarna här. Det har dykt upp lite kisel alger på de döda stenarna men det känns inte så farligt. Fast det hade nog varit bra med ett par snäckor och eremiter till detta kar... Det får vi köpa in så småningom. Småsnäckor finns det ju många av iaf har jag sett.

Jag spendera den här kvällen på belysningen till det här karet. Nu är det LED över detta. Två stycken 20W LEDs från Epileds med sex Royal Blue och tre 20,000 K dioder i varje. Riktigt fint ljus från dessa. Ser fram emot att granska det noggrannare, nu var jag mest glad att de lös öht efter tre timmars slit :-) Kommer behöva bygga om rampen med, men det tar jag sedan. Allt inom sin tid... Ska försöka ta bild på LED rampen med, det blev ett enkelt bygge. Men fungerande.

Nu ska jag lägga mig och oroa mig hela natten över att rampen ska ligga i karet nästa gång jag är på föreningen...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mer pillat, men inga bilder än!

Rampen är ordentligt uppsatt, istället för att hänga i lite sladd(slaktad radiosladd) bunden i 2X18W armaturen så är den ordentligt uppsatt med två spikplåtsvinklar.( http://biltema.se/sv/Bygg/Monteringsdetaljer/Vinkelbeslag/Spikplatvinkel-19618/ ) Så nu sitter den redigt skruvad i plywood skivan ovanför.

2x18W rören är då borta nu pga detta. 2x20W LED och 1x39W T5 rör sitter ovanför. Ljuset är nog lite svagt faktiskt mot vad jag tänkt mig, men det är fortfarande snyggt och det räcker nog bra ändå till den inriktningen jag tänkt mig. De koraller som sitter i nu ser inte ut att klaga :-)

En tunn planka agerar just nu som skydd för att man inte ska titta rakt in i de blå dioderna.

Fiskarna verkar må bra med fortfarande, gyltan är skygg dock. Fast den är nog upprörd över att jag pillat så mycket med ljuset de sista tre gångerna jag varit nere.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mer pillat! Jag var nere idag och observera karet ett tag och kom fram till att mollyn är på tok för stygg mot gyltan, så mollyn är numera ute ur det här akvariet. Hökfisken kan fortfarande jaga gyltan lite ibland men då de oftast håller sig på helt olika plan i karet så ska det nog gå bra ändå.

Annars går det lugnt till här. Korallerna verkar inte vara missnöjda på något vis med den nya belysningen, allt ser underbart ut för tillfället tycker jag. Fast glasrosorna är lite väl präktiga här i karet. I framtiden tänkte jag sätta in en filfisk här men jag behöver nog ta till åtgärder redan nu för att de inte ska bli en plåga. Får kanske leta rätt på en kanyl...

Jag tog en del bilder, de flesta blev tyvärr mer eller mindre hemska men det kanske är roligt att se ändå.

post-5646-14468925165094_thumb.jpg

Jag tog även en bild på lysrampen men den blev ännu mer fruktansvärd än jag trodde, jag ber så hemskt mycket om ursäkt. De två 20W dioderna med Royal blue och 20,000K vit färg sitter på var sin fläns utan lins. Flänsarna sitter på en regel som i sin tur är monterad i skivan ovanför. Det vita längst upp på bilden är ett 39W T5 lysrör, ett kallvitt rör från Korallen Zucht, det är mest för att ge lite mer vitt ljus till karet då det blir ganska blått med bara dioderna.

Jag är förtjust i ljuset annars, det ser ut som en mörk biotop lite djupare ner i havet så som det är nu. Så ska jag nog behålla det.

post-5646-14468925165252_thumb.jpg

post-5646-14468925163934_thumb.jpg

post-5646-14468925164138_thumb.jpg

post-5646-14468925164348_thumb.jpg

post-5646-14468925164486_thumb.jpg

post-5646-14468925164692_thumb.jpg

post-5646-14468925164863_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...

Det verkar vara mest jag som bryr mig om det här karet men det gör inget för mig ;-) Här kommer en uppdatering då det var ett tag sedan sist!

Karet går fint, fast det har hänt några missöden sedan sist. Det största är att min fina läppfisk är borta. Jag tror stackaren hoppat ut eller blev uppäten snabbt i karet för jag har inte sett ett spår av den(det är omöjligt att titta bra runt karet så han kan ligga någonstans...). Synd.

Det andra missödet är min stora sinularia. Den dog! Det såg som om den börjat ruttna nästan, och tyna bort ganska hastigt. Men en liten bit av roten blev kvar. Rätt en dag så hade den polyper dock. Till min stora glädje så har den börjat grena ut sig med, nu ser den ut såhär.

post-5646-14468926499489_thumb.jpg

En fin discosoma brevid också, jag har blå och röda. De blå är nog finast. Jag har nog en till sort förresten. Den kommer strax. Något jag annars har är glasrosor, det går se några små otäcka redan på förra bilden. Men de har inte exploderat så farligt i antal ändå faktiskt. Jag har låtit de vara. Men helst vill jag bli av med de. Så som det är nu vill jag ogärna flytta något från detta karet till ett annat då de kan spridas på det sättet. Här är en större glasros i all sin prakt. Otäcka men ändå rätt fina djur. Anemoner är alltid anemoner.

post-5646-14468926499322_thumb.jpg

Rhodactis har jag med här, de här är coola tycker jag. Tre stycken har jag nu tror jag, hoppas de förökar sig lite så kan jag ta med från karet en dag. De blåser upp sig ganska fint iaf. Min hökfisk brukar gilla att sitta i de här. Ni ser min frökenfisk i bakgrunden där med, det var det bästa fotot som gick få av henne. Hon är riktigt pigg och snabb numera. Men fortfarande snäll och lite feg. Hon attackerar knappast armarna när de är i karet.

post-5646-14468926500387_thumb.jpg

Här är lite alger, en caulerpa art. De här tycker jag är snygga, blev glad när jag fick med de med stenarna jag köpte sist till karet.

post-5646-1446892649962_thumb.jpg

Jag har kalkalger med, både de röda men även gröna kalkalger. Halimeda heter de, de fick jag också med, först såg de ledsna ut men de verkar faktist leva och växa ändå i karet. Lite halvt om halvt. Min andra sinuaria här med, den ska vara samma som jag har ovan. Sinularior är häftiga, en av mina favorit koraller. Ska plåga Kjelle lite så han kan skära ut lite vit sinularia med från sitt kar hemma åt mig ;-) Det har han gott om.

post-5646-14468926499723_thumb.jpg

Här är min Capnella i detta karet, den har tagit sig väl. Var en fragg från ett av mina kenya träd hemma, den här ser nästan bättre ut nu än moder korallen. Men den repar sig, karet hemma är på väg uppåt till slut!

post-5646-14468926499869_thumb.jpg

De här gynnarna är ena favoriter, ormstjärnorna. De sitter lite överallt i detta karet och sticker ut sina armar. Fina och häftiga djur. Får försöka implantera några hemma, de försvann tyvärr. Tror räkorna eller kanske banangyltan decimera populationen helt. Under på bilden är en av mina grön marmorerade Discosomas med. De andra jag har är större och har fina mönster, kalasfina skivor.

post-5646-14468926500047_thumb.jpg

Här är lite stjärnpolyper. De växer inte explosivt men sakta men säkert så... Stenarna börjar bli riktigt fina med, hälften av stenarna var torra när de stoppades i men har redan berikats ganska kraftigt med liv och kalkalger och koraller.

post-5646-14468926500234_thumb.jpg

En sista bild på min hökfisk med, den enda fisken det inte är lögn att fota i detta karet. De andra dartar omkring som pistolkulor. Hökfisken är även han ganska tveksam mot kameran dock så att fota han är inte heller så lätt... Han sitter gärna och tittar misstänksamt mot en när man är framför karet.

post-5646-14468926500551_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Det verkar vara mest jag som bryr mig om det här karet men det gör inget för mig ;-) Här kommer en uppdatering då det var ett tag sedan sist!

  • Svar: 7
  • Visningar: 373

Tror nog där e fler än jag som tycker om o titta på ditt kar o inte kommenterar något......

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Haha, jo jag vet. Jag ser att fler än mig tittar. Jag skrev det mest för att retas lite ;-)

Wigge: Tackar! Ja bakgrundproblemet är löst sedan ett tag. Jag lyckades med en skrapa på en lång pinne och mycket tid mödosamt applicera solfilm på baksidan av karet. Det ser bra ut även om det ser lite taskigt ut på bilderna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 7 månader senare...

Här var det länge sedan jag skrev. Det här är nog roligt nog mitt äldsta akvarium. Tyvärr så kommer det göras om så inget får bestå dessvärre här hos mig :-)

Jag har spenderat dagen med att bygga om ljuset, det har länge varit för lite och för blått ljus(två tredjedelar blått mot en vit) för min smak. Så idag satte jag in 16 stycken till dioder. 8 st 7000K, 4 st RB och 4 st varmvita. Det blev väldigt vitt och trevligt ljus. Mycket ljusare än innan. Det hade kanske inte varit fel med några till blå nu istället men man kan inte få allt :-) Flänsarna klara av den extra lasten utan problem.

Tanken är annars att flytta över allt här i till ett nytt akvarium, typ en decimeter åt vänster. Från början tänkte jag ha ett stimm trestrimmiga fröknar... Men tyvärr har jag tänkt om och tänkte behålla mina tre fiskar och köpa till två tomat clowner istället. Och fyra pepparmintsräkor som kan äta upp alla glasrosor, börjar ledsna på de nu. Men först ska jag slutföra mitt 120 liters kalla projekt på föreningen. En sak i taget, även om ljuset är klart här nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 10 månader senare...

Det här akvariet är fortfarande igång. Det har haft en ganska bedrövlig period men nu har jag äntligen kunnat satsa lite på det och märker redan att det kan vara på rätt väg.

Överblicksbilder är fortfarande inget jag är bra på men här får ni en riktigt mörk med blixtreflex mitt i. Såhär ungefär ser karet ut i dagens läge.

post-5646-14468933114412_thumb.jpg

I min nya upprustning av karet ingick två huvudsaker: Sump och belysning. Vi tar sumpen först, jag har tagit min gamla sump från hemma och kunde i fredags till slut koppla in den. Här är en bild på min sump:

post-5646-14468933114579_thumb.jpg

Enklast möjliga. Ett fack med konstant nivå och ett returfack. Returfacket agerar även refugium. Båda facken kan även användas för att acklimatisera ny fisk. Vilket behövs för invånarna ovanför är hemska... Sumpen har även en omvänd belysning så min tanke är att algerna som plågat mitt visningskar ska plåga min sump istället... Jag har slängt ner lite caulerpa men den har inte tagit sig ännu. Men det blir kul att se vad som hänt om en månad.

Min skummare är fortfarande min Bubble Magus Nac QQ. Den fungerar bra men jag skulle gärna byta den mot något värre. Får jag för mycket pengar över köper jag nog en Curve 5. Returen är en Eheim 1048 på 600 liter i timmen. Även en 50W värmare huserar då lokalen är lite för sval. Jag har silikonat fast frigolit på baksidan och ena kortsidan för att isolera värme och reflektera in lite ljus. Den gör även att fiskar i sumpen känner sig tryggare.

post-5646-14468933114773_thumb.jpg

På returledningen har jag kopplat mitt trasiga ytterfilter med levande stenbitar i. Jag har aldrig öppnat den så hurvida det fungerar eller inte vet jag ej. Men troligtvis hade det varit attraktivare för filtrerardjur om flödet varit högre genom den.

post-5646-14468933114963_thumb.jpg

Det här karets tema är enklast och billigast möjligt. Därför blev det lite vid lösning på rör ner till sumpen, dvs ett rör. För att minska risken att det sätter igen så är det ett 32 mm rör. Som synes ser det inte normalt ut utan jag har gjort ett vattenlås på röret. Har jag inte det så låter det hysteriskt, ett konstant sörplande. Går inte leva med. Så istället gjorde jag vattenlåset här så att vattnet bara faller en dm ungefär i röret. Det låter en del fortfarande. Men med täckglaset på och om man står en halvmeter ifrån karet så drunknar ljudet illa kvickt. Men i sovrummet fungerar det nog värre. Jag hade nog kunnat lägga vattenlåset betydligt högre upp egentligen och då hade det nog blivit ännu tystare.

Det andra som uppgraderades är ljuset. Jag byggde en helt ny ramp. Den gamla var helt kaputt av allt saltstänk. Kan nog bara återanvända en tredjedel av dioderna. Numera har karet täckglas, även för att minska avdunstning.

post-5646-14468933116206_thumb.jpg

Här är den nya rampen när den var färdigbyggd. Den är baserad på tre stycken aluminium profiler. Den har där tre parallella slingor med Oceanakvarium dioder samt två Cree dioder. Uppsättningen är:

9 st 460 nm

9 st 450 nm

6 st 420 nm

3 st 400 nm

De två Cree dioderna är 6500 K vita. Alla dioder utom Cree dioderna körs på ca 500 mA, cree dioderna körs på 1400 mA. Det ger två stycken pelare med vitt ljus och en bra täckning med blått och UV. Fast det vita täckte bättre än jag trodde så det är ett behagligt ljus att se på ändå.

Jag tänkte om helt med ljuset. Min förra belysning hade väldigt mycket vita dioder i sig. Men jag hade dålig tillväxt under den och dessutom började alger frodas. Jag tänkte om och valde att fokusera på ljus korallerna kunde använda och en liten mängd ljus som vi behöver för att titta på akvariet och som algerna kan använda. Sedan kör jag då istället refugium med omvänd belysning där algerna kan frodas. Det blir väldigt kul att se hur det fungerat om några månader men redan nu så drar cyanon sig tillbaka och korallerna ser gladare ut.

Vi kan ju ta lite levande med då jag ändå har bild på de:

post-5646-14468933115148_thumb.jpg

Min hökfisk, numera ganska gammal invånare och en besökarfavorit. Men jag vet hur den egentligen är...

post-5646-14468933115345_thumb.jpg

Mina Rhodactis skivor, som är mycket glada i det nya ljuset och att min WP-25 flyttat ifrån de en bit.

post-5646-14468933115564_thumb.jpg

Mina andra skivanemoner blev de också tre gånger som fina bara dagar efter att jag bytte belysning. Notera gärna all ful cyano som är kvar...

post-5646-14468933115767_thumb.jpg

För ett tag tillbaka fick jag lite stjärnpolyper. De dog dock av nästan allihop men sju små polyper klara sig genom cyano angreppet som plågat karet. Det blir skoj att se om de kan ta sig nu! Jag har även en skvätt Xenia som hade samma öde som också börjat leva igen. Det är skoj!

post-5646-14468933115992_thumb.jpg

Här är det största i mitt kar. En stor rödalg. Den bara kom en dag ur stenen. Är jättestor och har växt stark. Verkar klarat övergången till det nya ljuset med som väl är. Den är en av de häftigaste grejerna i karet för mig.

Jag köpte även två fiskar till akvariet förra helgen, men det gick sådär... Den första var en Pomacentrus coelestis, men den stackaren överlevde bara en dag. Sedan låg han död på gruset. Han var illa tilltygad då med. Men i efterhand så var han sliten redan i affären och var ett dåligt köp, det i kombination med sina nya kamrater besegla hans öde... Den andra fisken var en Dischistodus Perspicillatus. Han lever ännu, tanken var att introducera två nya fiskar samtidigt vilket skulle dela ut stryket och ge de en bättre introduktion. Trodde jag iaf... Men när coelestis hade dött så tog invånarna och visa vad de tyckte om stackaren genom att vita av stjärtfenan på honom! Som tur är så kom jag förbi fort igen och kunde fiska upp honom. Nu bor han i sumpen istället, där äter han med mycket god aptit och ser ut att må bra. Jag hoppas på att bakfenan läker på han med. Sedan tänker jag köpa en trestrimmig fröken och introducera till invånarna där uppe, för nu är måttet rågat...

På tal om elak så verkar perspicillatus vara en tidsinställd bomb. Den är mycket from nu men av vad jag efterforskat så verkar det ändra sig om fem centimeter. But that's what I like... Om han då minns stjärtfenan så lär nog de tre banditerna på ovanvåningen ha något att svettas över...

Fisktemat i det här karet är elaka fiskar. Dock ångrar jag lite hökfisken och pictichromisen för de verkar vara väldigt aggressiva mot räkor, den senaste jag introducerade hoppa ut ur karet dessvärre. Möjligtvis kanske en pistolräka fungerar...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ormet: Tackar! Kul att du även överlevde mina stavfel jag inte orka korrigera. Min botten i sumpens refugie är inspirerad av dig, det är en tillskuren vit skärbräda. Blir lättare att skrapa av alger från den än gruset kom jag på.

Henric: Nee, jag har arga fiskar och de nya var för snälla. Så jag är inte alls nöjd ;-) Men jag får köpa några ilskna vänner så det ska nog ordna sig... Men ljuset är riktigt bra nu, det här blir stabilt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

Två år senare! 

 

Det här karet lever ännu, det ser både bättre och sämre ut än innan. Efter ett stort vattenbyte där jag sög ur allt grus så fick jag ut en hiskelig massa skit och efter det har faktiskt både Cyano och trådalger hållt sig på avstånd. Caulerpa ha tagit såg ganska väl istället. Jag tycker även min röda gamla favoritalg verkar vara på återgång på vissa ställen. För den dog helt efter att jag bytte belysning. På tal om belysningen så har min drivare dött så just nu ligger det två 18W rör på som belysning. Korallerna klarar sig sådär i karet. Lite taskigt ljus och för få vattenbyten är goda kandidater.

 

Mitt refugie i sumpen har fungerar uselt! Det växer inget vidare av något där, lite kalkalger möjligtvis. Jag tror jag har på tok för taskigt ljus där. Energin räcker inte till något vettigt. Därför kommer detta inlägg. Då jag gjort om mitt kalla kar har min ramp över det blivit överflödig, det är en 100W led ramp med ljusspektrat anpassat för växter men väldigt mycket rött i. I det kalla karet växte trådalger något våldsamt, så att pumparna satte igen. Så jag tänkte slänga på den här. Men den här sumpen är för liten så jag ska byta till en annan som finns nere på föreningen. Med sina mått på 95x35x35 cm är den mycket bättre ändå.

 

Den nya sumpen blir helt anpassad för en refugie/algblaja del istället. tanken är att fotosyntesen ska hjälpa att driva upp pH och även sänka näringsvärden. Den skulle förhoppningsvis även se till att äntligen mota bort algerna från visningskaret...

 

Jag har nedan slängt på en ganska grov skiss på sumpen som min vision är just nu. Det blir två fack, algdelen och en pytte retur. Jag kan inte direkt flytta röret ner till sumpen på ett smidigt sätt, men det borde gå göra ett väldigt litet returfack bakom den. Det dunstar väldigt lite vatten från karet, ca 5 liter i veckan så ett litet returfack borde fungera. Men jag ska försöka ha det på en 5-10 liter om det går. I värsta fall får jag borra karet och sätta en genomföring och ha pumpen utanför. Då går det tömma ganska mycket ur retur facket.

 

Det enda bekymret är att få cirkulation i alg delen. Retur pumpen är bara på 600 liter i timman så det är ingen vits att förlita sig på den oavsett.

 

Jag tänkte vara alternativ och lägga i två långa rör istället och driva de med luft för att flytta vattnet direkt bort till andra ändan och skapa en schysst cirkulation. Det borde kunna fungera ganska bra. Återstår bara att se hur mycket plats rören tar.

 

Återstår bara att se vad jag ska inreda området med, jag vill ha något medie helst som är lätt att skrapa rent från alger om inte högre arter tar sig, jag kommer väl få cyano... Men då ska det bli en cyanomängd från havets avgrund som kommer fotosyntera så det ser ut som vichy vatten! Dessutom är cyano lätt att skrapa upp om det sitter på vettiga ställen. Troligtvis inreder jag med sprängsten. Det ligger still, är lätt att skrubba rent och ser fina ut. 

 

Om det blir riktigt bra kanske jag kan slänga ner mina otäcka fiskar dit med för de två gangsterna lever fortfarande och frodas där uppe i sitt skräckvälde! Maken till otyg har inget kar skådat.

Ny sump föreningen.png

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bilduppdatering! En del arbete kar kommit igång här nu. Då jag bytte ramp hemma så tyckte jag det var ett utmärkt val att klämma upp den ovanför detta karet så 4x39w T5 här nu. Skillnaden mot innan är enorm! Det krävdes grovt våld att få in den i ställningen då jag mätte 3 mm fel. De tre millimetrarna var en stor skillnad mellan en lätt och smidig situation mot en "jösses-amalia-nästa-slag-med-hammarjäveln-kommer-jag-slå-sönder-rören!". Men det gick! Idag upptäckte jag dock att rampen var varm som en masugn! Så jag lyckades med en fogsvans, stämjärn, hammare, 10mm borr samt ännu mera våld och svordomar avlägsna en varsamt inklämd regel vid rampens ena sida som skapade ett bra luftflöde som gjorde att rampen inte längre stängdes in i den varma luftfickan som den stod i. Ska sänka den lite mer från skivan den är monterad i också så det blir lite luftspalt där...

 

Jag har även satt upp LED rampen över sumpen, det är ett riktigt bra ljus i den! Dock blir bilderna skitskumma som ni ser, i verkligheten så är det faktiskt ett ganska klart och trevligt vitt ljus. Kalkalgerna blir riktigt fina i den. Nu får vi se om det börjar växa... Jag måste skaffa en glasskiva till den nya sumpen dock innan jag kan få dit den, ringer nog och beställer en hos glasmästaren imorgon. Jag kan säkert få ihop en av glasskärvor jag hittar i lokalen men det kommer se asfult ut så jag skiter i den tanken på förväg...

 

Fick även två bilder på hökfisken. Han poserar ganska gärna. Min pictichromis har någon form av diagnos eller dricker något konstigt för han har aldrig varit stilla...

 

Även en överblick över karet. Njut medans det varar för karet kommer väl explodera med diatomer eller något annat fult nu när riktigt ljus är igång...

Fisken.JPG

Hökfisk.JPG

Ramp.JPG

Röd och blå.JPG

Sumpplats.JPG

Överblick.JPG

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Sumpen är här!

 

Nästan allt efter uppgraderingen är nu igång, lite småfix till bara.

 

Installationen var extremt smärtsam och frustrerande, att sätta in en hylla till i den gamla ställningen var en större utmaning än jag tänkt mig. De där reglarna hade ju blivit lite vinda med åren och jag la inte många mm marginal på mina mått... Men en hel eftermiddag sedan så kunde jag koppla in sumpen. Bra blev det iaf, nystartat akvarium ser ju alltid så härligt ut. Undrar när det slår om...

 

Det som är kvar är att ordna cirkulationen och flytta returen till överrinningsfacket till höger. Cirkulationen är väl ganska klar, behöver lite delar bara. Tänkte göra den med PVC rör tror jag, 32 mm med en böj och sedan en övergång till 40 och ett glastak ovanför så inte det skvätter så illa. Så får jag ett trevligt linjärt flöde som inte riskerar att någon impeller blir igensatt av alger, som dessutom även luftar vattnet. Nu får vi titta vilka som har PVC delarna jag behöver bara med.

 

Jag fick en bit montipora av Henric med, låter den ligga i sumpen så får den fungera som pilot där nere. Grön och fin.

Sumpen.JPG

Montipora.JPG

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Här kommer ett lass med bilder!

Sumpen är nu korrekt inkopplad till akvariet. Den kör för fullt. Jag är inte alls säker på vad jag ska köra för ljus regim över den dock. Nu går ljuset 12 timmar om dygnet. Men jag får ingen caulerpa att ta sig, men å andra sidan har den mesta caulerpan dött i visningsdelen med så det kanske är ett tecken på en brist snarare än att ljuset inte duger. Jag låter ljuset gå helt enkelt, förr eller senare tar sig något. Det bubblar ganska bra från de alger som täcker alla stenar och rutor iaf.

Jag har även fått en fullkomlig explosion av dessa små runda rörmaskar som bilar små vita kanelbullar på rutorna, vet inte var de kom ifrån helst plötsligt. Korallerna i karet är väldigt tveksamma dock. De ser inte dåliga ut men inte så bra heller, utom sinularian som är smal men har superb polypexpansion. Jag är ganska less på trilskande koraller numera så jag har riktat min glädje mot fiskar. Och fiskar har jag skaffat!

Jag köpte 10 stycken Dascyllus Auranus av Akvariecenter här i Skövde. De visa sig vara ganska unga fiskar dock så jag ville inte låta de bli lammkött åt humle och dumle uppe i visningsdelen så jag flytta ner de i sumpen för att äta upp sig ett tag först. Jag gör troligtvis så att jag fångar de två odågorna där uppe innan jag släpper upp mina nya fina fiskar, undrar bara vad jag gör med de. Ganska tar hem hökfisken, jag kan inte ha räkor hemma iaf...

De svartvita fröknarna är otroligt trevliga att titta på, jag gillar de mer än jag trodde jag skulle. Har velat ha dessa länge men inte fått tummen ur. Otroligt pigga och kvicka fiskar, älskar att simma in bland grenar och trånga utrymmen. En av de verkar må lite sämre dock. Men får försöka nära upp han med. Jag fick sätta upp filtermatta vid min avrinning vilket gör att ytan blir lite smutsig. Givetvis har en av fiskarna lyckats ta sig över ändå på något konstigt vis. Kommer bli jätteroligt att plocka ur allt korallkross i min borstmaskodling med händerna för att fiska upp honom...

I huvudkaret har nästan alla alger som exploderade fram i tillväxt efter den nya lysrampens installation dött av igen. Det börjar nog bli dags för ett större vattenbyte...

karet.JPG

minimajs 1.JPG

minimajs 2.JPG

minimajs i grotta.JPG

Sumpen.JPG

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Nu har den nya sumpen varit igång i lite mer än fem månader, så dags att värdera lite.

 

Jag har inga bilder tagna, men det ser inte så annorlunda ut faktiskt mot bilden som kom sist här. Algväxten har nog faktiskt exploderat mer i visningskaret faktiskt, otroligt nog. Men med det sagt så växer det fortfarande här. Mer viktigt är att fotosyntesen verkar vara i full gång, hela sumpen ser helt bubblig ut på kvällen. Jag har ännu inte stött på något pH test jag tycker om och litar på så om detta påverkar pH eller inte vet jag faktiskt inte. Men jag misstänker att det påverkar åt det positiva hållet. Fiskarna är väldigt pigga iaf och de koraller jag slängt ner lite på test har faktiskt tagit sig och växer. Trots att jag trodde de var döda. Det blir kul att se hur de ser ut om en lite längre period.

 

Fröknarna växer lite ojämnt men det går ändå bra tycker jag. De är fortfarande underbara, jag ska fånga den gula fisken i karet ovan så småningom och introducera dessa dit. De blir nog glada av mer utrymme och skrymseln att dyka in i. Jag fundera på att slänga i en glasflaska där uppe och se om min dvärdabborre vill simma in och gömma sig i den så kan jag helt enkelt plocka ur flaska ur karet sedan när han tror han är säker.

 

Överlag har sumpen varit fenomenal för mig annars än så länge och jag är tokigt nöjd. Det finns mängder av maskar med till min glädje har jag märkt. Mmm, mask...

Ändrat av mikoto
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Jag uppdaterar lite här igen då jag har något mer att tillföra. Jag tog tag i kragen och gick ner med mitt pH test och mätte igår. Till min stora glädje verkar detta försök vara framgångsrikt! PH låg på 8 enligt salifert, vilket i praktiken nog diffar lite grann upp eller ner då det är färgtolkning. Men det är högre än i något av mina andra kar och det är betydligt högre än det varit innan i det här akvariet.

 

Jag har inga direkt fina alger men de producerar syre iaf, jag bifogar lite taskiga bilder på bubbliga alger. Så får vi lite färg på tråden.

 

Jag bifogar även en bild på min montipora jag fick av Henric. "Den där är död" sa han bistert sist han såg den, jag hävda bestämt att den bara blivit väldigt blek. Och se, inte ser den klok ut men växer det gör den ju. Det var bara en fragg från början som jag bara la på sin nuvarande plats.

mer bubblor.JPG

stenkorall.JPG

Bubblor.JPG

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...