Gå till innehåll

Ger nitritförgiftning (syrebrist) bestående men?


jouni_h

Rekommenderade inlägg

Upptäckte att mina 2 ocellaris-clowner hade börjat kippa efter andan och att eremiterna började krypa ut ur snäckorna i förrgår.

Kollade nitrit omedelbart och konstaterade att det var skyhögt. Efter akut vattenbyte och nitrivec-kur, har nitriten gått ner till noll igen och eremiterna är åter i snäckorna. Så långt så bra, men clownerna uppvisar ett märkligt beteende efter det. Den ena har blivit skyggare och till synes svagare. Den starkare o större av dom, jagar den andra och har fått konstiga darrningar. Undrar om dom kan ha tagit bestående skador av syrebristen, eller kan det gå tillbaka??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kortare doser är det ingen fara med, de djur som klarat sig bäst i mitt kar har varit med sedan dag 2 (hade över nitrit som var "off the chart" under nästan en vecka). Men de är fullt normala, jag tror inte det är en dödlig syrebrist de har, bara en som stressar fiskarna. jag tror dock att stressen kan få andra symptom att växa fram.

//RW

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om de verkligen drabbats av nitrit så tar det ett tag innan det bildats tillräckligt med hemaglobin igen. Blodet är brunt i ställer för rött. Nu är det inte alls så säkert att de verkligen har drabbats av nitrit eftersom det höga innehållet av klorid i ett saltvatten gör att upptagsvägarna för nitrit blockeras. Däremot är en hög nitrit ett tecken på en hög ammoniumkoncentration och vid våra pH:n också en hög ammoniakkoncentration. Ammoniak är väldigt giftigt och står för huvudparten av dödsfallen vid nystart av akvarium. Se till att du har en kraftig ytrörelse och om du har en skummare - kör så mycket luft du kan. ge nitrivec i startdos (20 ml/100 liter) i tre veckor och stoppa matningen några dagar. börja sedan och mata väldigt, väldigt försiktigt. Bara varannan dag i början och lite, lite foder.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för ditt bra svar, Lasse!!

Jag bytte vatten 2 ggr, körde nitrivec o sänkte vattennivån i karet, så att pumpen pumpar ut vattnet direkt i ytskiktet. Nu har jag kollat värdena o Nitriten är=0, Nitrat=0,2 samt ammonium=0. Alla djur ser ut att må bra igen. Algtillväxten har ökat lite, men tror att det beror på de massiva vattenbytena jag gjorde....

Frid o fröjd igen :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...