Gå till innehåll

Gör en Rio skummare verkligen ngn nytta?


maltemus

Rekommenderade inlägg

Nu har jag lagt ner mitt stora kar. Grabben vill ha ett eget kar på sin kar så jag tog fram mitt gamla nano som går att köra söt/salt.

Hur som helst. I ett halv år körde jag nanon som salt med en rio skummare som lät ungefär lika mkt som mitt 320L med lampa/skummare :)

Frågan är om rio skummaren ngnsin gjorde nytta, den skummade istort sett aldrig utan fungerade troligen mer som lite cirkulation tillsammans med pumpen.

Frågan är: Går det körde nanot med samma metod och skita i rio skummaren och helt enkelt byta vatten lite oftare ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en Rio nu på min 112L burk och den funkar ganska bra.....men jag har ju inte någon hög belastning iof.

skummade bättre när jag tog bort en liten gummi plugg som satt på insugsröret.det jag dock märkt är att den är mycket kännslig på luft inställningen och att den optimala fallhöjden på vattnet ut ur skummaren ner till vattnet i karet inte bör vara mer än typ 2-3,5 cm.blir iaf brunt vatten med små klimpar i koppen för mej :)

men visst låter den en del :P

försökte knäppa en bild på hur min skummar men barna hade lek slut på batterierna i den.....som det brukar vara när man ska ha den :D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har också kört en Rio ett tag. Jag bara satt ihop den och hängde den på akvariekanten utan att titta på inställningar.

Den skummade bra i ett temporärt högt belastat 100 liters kar några månader. Det blev ingen Acroporakvalitet på vattnet men en massa gunk i koppen. Jag testade den sedan i ett stort kar med normal skumning och då lämnade den ingenting. Den lät förvisso men mycket mindre än ett RSM.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

fick den av en vän som hade den när han startade upp sitt första satkar så med en total gångtid på ca 1½ år kontra priset...179:- +frakt på pwss så har den funkat bra för mej.....men som sakt mycket kännslig på inställningen på luft/vatten......kan iof haft tur att få ett ex som funkar bra för dom kronorna :)

kan tänka mej att det kan va lite si och så i den prisklassen

http://www.riopump.net/Resources_folder/troubleshoot_nanoskimmer.html

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...