Gå till innehåll

Fiskar för nybörjare ?


Quirkz

Rekommenderade inlägg

Hej Thomas

Är själv nybörjare men eftersom ingen svarat dig än tänkte jag ge mig på ett försök.

Det är en djungel/rev där ute när man är ny. Att hitta lätta fiskarter verkar det finnas många skolor om. När jag skulle hitta enkel/lämplig fisk fick jag en hel del olika bud beroende på vem man pratade med.

Jag tycker så här, bestäm dig först vilken typ av inriktning du ska ha på akvariet, enbart fiskar och-eller koraller.

När du har inriktningen klar så är det dags att bestämma storlek på fisk, hur står / många fiskar tänkte du ha (tänk på din totala volym så det inte blir överbefolkat)? Tänkte du ha andra djur i akvariet, ex. räkor, musslor etc ? Vissa arter älskar både musslor och räkor.

När du har lite koll på ovanstående är det dags att kolla upp de arter du verkligen gillar, många av dem kanske inte rekommenderas att stoppa i ett nystartat akvarium utan kräver ett moget akvarium.

Vissa fiskarter är enkla när dom är ensamma i sin art, andra går ihop i par eller större grupper. Läs på om de fiskar du verkligen vill ha (ex. på ReefLex ).

En till sak att tänka till på lite är deras aggressivitet, ex. Clowner som många har kan vara/bli rätt elaka om någon kommer in på deras revir. (Nu är clowner bara ett exempel)

Jag har iinte rekommenderat någon fisk vid art, utan snarare försökt uppmärksamma ett sätt att gå till väga för att hitta de fiskar man vill ha.

Hit sträcker sig min erfarenhet än så länge, tror säkert att andra här på SG kan ge konkreta förslag.

mvh Mikael

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har gjort som du skriver Colan. Jag har tittat och läst om dom fiskar som jag var intresserad av. Och på så vis kommit fram till vilka jag kommer att köpa.

O jaa..endel av dom man verkligen ville ha fungerade inte tillsammans så då får man prioritera...

Är också bra somsagt att läsa om varje fisk så man vet om fisken bör vara ensam av sin art eller i par eller grupper... http://se.reeflex.net/ är ett bra ställe att börja på.

Du kan också använda sökfunktionen här på guiden och söka på en fisk så kommer det upp trådar att läsa om folks egna erfarenheter kanske.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fiskar som är bra anpassade för nybörjare är t.ex. clownfiskar, frökenfiskar, vissa kirurgfiskar, gobys, m.m. Nåt dessa fiskarna har gemensamt är att de har lätt för att äta och äter flingfoder, vilket är ett väldigt enkelt foder att utfodrar och är en snäll utfodring för vattenkvalitén. Vita kraft är ett bra torrfoder även om det är tänkt för sötvattensfisk, så innehåller det ju i alla fall alla grundämnen som fiskarna behöver plus att det innehåller något som stärker immunförsvaret hos fiskarna och gör att dem blir mindre stressiga. Dock ska man inte endast ge fiskarna torrfoder utan nån gång i veckan ge lite frusen artemia. Mina fiskar mår prima och jag tänker fortsätta med min utfodringsmetod för det har gjort att mina fiskar har blivit tjocka och friska.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Flingfoder är ett rätt medelmåttigt foder anser jag, som komplement till frysfoder, pellets och foder anpassat till saltvattensfisk kan det fungera alldeles utmärkt, men jag skulle inte mata med enbart flingor.

Dessutom smutsar det ner och mot slutet av foderburken blir det allt för mycket smått som inte blir uppätet om man matar med det, då går mycket foder till spillo.

Bättre då att blanda pellets och flingor, alltså mata med så varierad kost som möjligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Flingfoder är ett rätt medelmåttigt foder anser jag, som komplement till frysfoder, pellets och foder anpassat till saltvattensfisk kan det fungera alldeles utmärkt, men jag skulle inte mata med enbart flingor.

Dessutom smutsar det ner och mot slutet av foderburken blir det allt för mycket smått som inte blir uppätet om man matar med det, då går mycket foder till spillo.

Bättre då att blanda pellets och flingor, alltså mata med så varierad kost som möjligt.

Spillo vet jag inte om det blir. Har en massa djur i stenarna som går ut och letar efter mat varje gång jag utfodrar. Nä, håller med om att man ska inte endast ge flingfoder. Jag ger mina djur en ruta artemia i veckan. En av mina kirurger hade så kallade "hålsjukan" som många ciklider får och detta beror på att fisken inte har fått tillräcklig näring och tar därför näring från huvudet och detta gör så att "huden" på fisken spricker och hål bildas. Dessa läcks med tiden när fisken visar sig få i sig den näringen den behöver och dem har försvunnit på min fisk nu. Så där är nog ingen fara med denna typ av utfodring.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...