Gå till innehåll

Mata (med levande foder?) "kontinuerligt"


knabbuziak

Rekommenderade inlägg

Har en fundering på hur man kan få till mer eller mindre konstant matning utan att det för den delen blir alldeles för mycket. Tänkte lista lite tips på idéer som jag har och jag tar tacksamt emot förklaringar på varför den ena idén är bättre än den andra (som kanske borde vara helt utesluten på grund av någon anledning som jag inte tänkt på överhuvudtaget). :)

1. Foderautomater i stil med denna: http://www.sera.de/en/products/technical-equipment/accessories/other-accessories/sera-feed-a-plus.html

Då denna modellen ser ut att kunna mata två gånger i timmen (om man bara har tillräckligt med "pinnar") så kan man ju ställa in den på att mata så lite som möjligt åt gången för att man ska kunna ha så många matningstillfällen som möjligt per dygn.

2. Levande foder i form av Artemia kan man få genom att använda sig av en Artemiakläckare: http://www.akvarieshopen.com/artemiaklackare-c-21_1135.html Eftersom äggen verkar ta ett tag på sig att kläckas kanske man kan "mata" denna med nya ägg kontinuerligt med hjälp av ovan nämnda foderautomat.

3. Phytoplankton borde man kunna få till så att det går med dropp ner i returfacket. Borde kunna funka fint för alla koraller (även de som brukar filtrera på natten?)

Hur långt kommer man på nykläckt artemia? Krävs det att de små liven får växa till sig lite innan de blir vettig föda, eller är de helt enkelt för små för att bli vettig mat i början?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När man kollar fiskar på Reeflex så står det att de flesta av de fiskar jag tittar på äter Artemia (om inte ALLA). Men är nykläckt artemia lämplig föda? Det här med att mata många gånger om dagen kommer väl lite från att jag är lite intresserad av Anthias, men läser flera trådar om hur vissa köpt dem för att sen se tyna bort. Vad gäller phytoplankton så är väl tanken att det ska vara till vissa LPS'er, musslor och andra filtrerare...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En fungerande lösning för lite matning som sker automatiskt när man inte är hemma är klart intressant om man nu har anthias, även om det bara sker 1-2 ggr. Om man kunde "ladda" med frysta kuber så hade det inte varit fel heller..

Mina anthias tuggar cyclops tex.. Hade varit perfekt o tex fått en cyclops tärning att lösas upp o pyttsat i karet med långsam takt.. Så det under en bra stund hade kommit i foder till dom under en längre stund än bara att man öser i en tinad kub rätt upp o ner.

Mvh Manne

---

- Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När det gäller Anthias finns det lite olika erfarenheter. Min erfarenhet av undersläktet Mirolabrichtys (dispar, ignitus, tuka) är att de är ganska mesiga när det gäller maten. De äter sakta och vill inte ha för mycket konkurrens. De äter normalt olika sorters flingor men hellre frysfoder där Mysis och cyclops verka vara de godaste. Man bör inte ha clowner och liknande eller andra fiskar som packar sig vid mathålet i samma kar om man inte lägger ned mycket jobb på matningarna. Får de tid på sig att äta - kanske 20 minuter med returpumpen av där man lägger i mat flera gånger klarar de sig gott på en matning om dagen. Sprid gärna maten. Jag lägger i frysfodret framför en pump. Det gynnar dem gentemot andra fiskar. När de är nyimporterade och magra bör man mata flera gånger om dagen för att få dem att gå upp i vikt. Tuka är känsligast för matkonkurrens av dessa tre. Om de har en eller två mysis i munnen tar de ingen mer innan de svalt. Det betyder inte att de är mätta. De är bara ungefär som dessa mänskor som måste prata mellan varje tugga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man kan ju mata med doserpump. Nu vet jag inte hur stora bitar det är du pratar om Manne, men går de bara genom slangen så borde det väl funka? Det som avgör om man kan använda sig av metoden i ett längre perspektiv är väl huruvida mat-blandningen klarar rumstemperatur den givna tidsperioden. Det går ju bygga en egen kontroller till en pump. Är ju inte mycket komponenter som behövs, men däremot lite kunskap om vilka man bör välja. Vet inte om du, Manne, skulle kunna styra ett hemmabygge med din ProfiLux till och med! :D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Jag har använt en doserpump på timer och matat mina anthias med. En 1 liters burk som jag fyller med smått foder, tex bosmider, cyclops eller liknande och x deciliter vatten.

En minuttimer kopplat till doserpumpen och kör den ca 1 minut åt gången. Minuttimer startar också en luftpump som "rör om i grytan" så fodret rörs om när det pumpas ut. Mängen foder/vatten har jag sett till att det tar slut på 3-5 timmar så det inte står och blir dåligt i värmen. Då behöver man inget kylskåp till fodret.

Jag har haft utloppet på fodret i anslutning till en pump så fodret direkt har spridits i hela karet.

För mig funkade det bra att ladda den innan jag gick till jobbet på morgonen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det skall finnas en lösning någonstans på nätet med maten, en doserpump och en T-slangkoppling inne i ett minikylskåp. Dessutom en slang från en pump som sköljer slangen till karet efter matning.

Här har du en som kör med denna modellen på matningen:

http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?t=2073747

På denna bilden sy7ns det lilla kylskåpet överst på pallställningen:

TankThread923.jpg

Här är ett helt inlägg om kylen och hur det sitter ihop med resten av systemet:

http://www.reefcentral.com/forums/showpost.php?p=19347720&postcount=183

:)

Jag har använt en doserpump på timer och matat mina anthias med. En 1 liters burk som jag fyller med smått foder, tex bosmider, cyclops eller liknande och x deciliter vatten.

En minuttimer kopplat till doserpumpen och kör den ca 1 minut åt gången. Minuttimer startar också en luftpump som "rör om i grytan" så fodret rörs om när det pumpas ut. Mängen foder/vatten har jag sett till att det tar slut på 3-5 timmar så det inte står och blir dåligt i värmen. Då behöver man inget kylskåp till fodret.

Jag har haft utloppet på fodret i anslutning till en pump så fodret direkt har spridits i hela karet.

För mig funkade det bra att ladda den innan jag gick till jobbet på morgonen.

Tommy, har du några bilder på ditt bygge?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min erfarenhet av undersläktet Mirolabrichtys (dispar, ignitus, tuka) är att de är ganska mesiga när det gäller maten. De äter sakta och vill inte ha för mycket konkurrens. De äter normalt olika sorters flingor men hellre frysfoder där Mysis och cyclops verka vara de godaste. Man bör inte ha clowner och liknande eller andra fiskar som packar sig vid mathålet i samma kar om man inte lägger ned mycket jobb på matningarna. Får de tid på sig att äta - kanske 20 minuter med returpumpen av där man lägger i mat flera gånger klarar de sig gott på en matning om dagen. Sprid gärna maten. Jag lägger i frysfodret framför en pump. Det gynnar dem gentemot andra fiskar. När de är nyimporterade och magra bör man mata flera gånger om dagen för att få dem att gå upp i vikt. Tuka är känsligast för matkonkurrens av dessa tre. Om de har en eller två mysis i munnen tar de ingen mer innan de svalt. Det betyder inte att de är mätta. De är bara ungefär som dessa mänskor som måste prata mellan varje tugga.

Det Stig skriver är jätteviktigt att tänka på om man vill hålla Anthias. Vill du kunna hålla de svårare arterna av dessa fiskar så bör man överväga att inte ha dem tillsammans med Kejsare, Kirurger och andra brötiga fiskar. Det kommer troligast inte att fungera i längden i ett normalstort kar, de riskerar att bli utkonkurerade om man inte matar tokmycket.

Nu när jag har dessa fiskar utan kirurger, kejsare, gyltor och andra bråkmakare,beter de sig annorlunda jämfört med när jag hade sånna tillsammans. De är tex alltid framme, äter mycket aggresivt, och färgar ut snabbare (tycker jag i alla fall). Särskilt mina Tuka är gynnade av detta.

Tommy, har du några bilder på ditt bygge?

Jag kikade igenom mina bilder men jag har tyvärr inte någon bild på den när jag använde den. Nu när mina anthias är invanda så behövs inte den extra matningen tycker jag.

Men de saker jag använde var:

1 st Grotech SP4800

1 st liten luftpump

1 st digital minut timer från Claes Ohlsson

3 st plaströr som passar på luftslangen.

luftslang

Slangpumpen och luftpumpen gick på samma timer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...