Gå till innehåll

Dannes percula 90


danne031

Rekommenderade inlägg

Äntligen, kan man säga, så har jag ett ordentligt kar! :D

Har haft sötakvarier ett bra tag och ett första salt steg tog jag i april i år efter säkert 1½ års läsande och tittande och inte minst inspiration hos en bror som haft salt ett par år. Först startade jag ett 54L och för ett par veckor sen startade jag ett till, vid det här laget var även frugan med på planerna om ett större finkar på entreplan ;)

Förhoppningen var att få tag på ett tomt att kunna starta från scratch, ja minus innehållen i de två 54L.

En tur till Helsingborg senare så står jag där med 200L vatten och mer än väl innehåll att stoppa i :)

Tänkte börja med att be om lite råd med att få till nivåer och skumning.. Eller, jag tror jag börjar få till en bra mängd vatten och så, problemet är att skummaren skummar så blött och mycket att även med minimalt med luft så fylls koppen och svämmar över. Nivån i skummarfacket är ungefär halva koppen, någon centimeter under karets nivå vilket blir halva koppen. Har jag för mycket vatten i systemet? Hur har folk sina nivåer i skummarfack/visnings?

I biobollsfacket blir nivån flera centimeter lägre och det skvalar riktigt ordentligt..kanske delvis för att jag har bollarna och deras lock där..

Har för mig att folk ofta tar ur bollarna, för och nackdelar med det?

Ska sätta mig nu och läsa igenom andra perculatrådar för tips men det är ju trevligt att ha tipsen här också eftersom det inte kryllar av p90 trådar :)

Och så ska jag gå emot alla mina principer och dela med mig av bilder trots att karet inte är nyskrapat, och trots att jag meckat i skummarfacket och rengjort förfiltermattan så att det är lite dimman i Lutzen :P

post-4433-14468922693271_thumb.jpg

post-4433-14468922693599_thumb.jpg

post-4433-14468922693897_thumb.jpg

post-4433-14468922694163_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så fort gick det ja..glömde ju några saker.

Micke, verkar fortfarande som varenda levande bit överlevde :) Den enda som inte hämtat sig ännu är ruskigt otippat den lilla sarcopythonen uppe till vänster men jag hoppas att flytten kanske kom mitt i en ömsning.

Sarcon där nere var mitt i en delning såg vi när den plockades upp inför flytt, syns redan lite på framsidan upptill.

"vad det nu är för något", mellan sarcon och euphylian...kan det bli problem där så småningom med tanke på hur nära varandra de tre är?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror du har för mycket vatten. lämplig vattennivå ser du här på sidan 8. http://www.swelluk.com/pdfs/Percula Instructions.pdf

Så enkelt var det, tack! Jag misstolkade strecken i manualens mindre bilder :)

Återstår att klura ut hur i helsike man ska få ner den svarta väggen långt nog..det är ju stenhårt och trångt och igensatt, kanske är därför folk skippar droppfilterbiten med bollarna..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Färdigmeckat och en liten favorit sedan långt tillbaka..

post-4433-14468922719477_thumb.jpg

post-4433-14468922719692_thumb.jpg

Har även beslutat att den svarta avskiljaren till biobollsfacket är tämligen meningslös. Eventuellt moddar jag den för att höja nivån någon centimeter i skummarfacket men jag tycker nog det skummar ok ändå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har idag valt bort MH till fördel för en Ati 6*39W, blev ju ett helt annat kar och speciellt när jag fick blåljus :)

Det firas med några bilder tagna med blåljuset på, var svårare än jag trodde att få med det gröngula spektrat men övning ger ju färdighet!

Trachyphyllia, Ricordea Yuma, Sarcopython

post-4433-14468922719875_thumb.jpg

Euphyllia av något slag tror jag?

post-4433-1446892272006_thumb.jpg

Hur ser man skillnad på Protopalythoa och Zoanthus?

post-4433-14468922720238_thumb.jpg

Euphyllia

post-4433-14468922720419_thumb.jpg

Euphyllia?

post-4433-14468922720594_thumb.jpg

Spot the passenger...

post-4433-14468922720768_thumb.jpg

Samma favorit som ovan..

post-4433-14468922720939_thumb.jpg

post-4433-14468922721098_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trevligt Peter, antar att du är nöjd med det om det puttrat så länge! :)

Jag har fått koll på hur nivåerna funkar och vilka vägar det rinner, i stort sett i alla fall..

Just nu ligger nivån någon centimeter under skummarkoppen och det fungerar men känns inte optimalt, har känslan av att det borde skumma lite bättre om jag ökar nivån 1-2cm så att koppen står i vatten så att säga. Problemet är att avskiljaren till biofacket är omöjlig att få ner så långt, kanske med hammare, men det vill jag inte riktigt försöka mig på ;) Ska nog imorgon modda avskiljaren med ett gäng hål på en nivå där den fortfarande går att röra upp och ner.

Funderar även på att ta ur bollarna och använda det facket till aktivt kol, fosfatremover och annat som jag knappt vet ännu att det existerar. Just nu är alla bollar i och 'locket' ligger på och i kant med tidigare facket, därför blir det ju ändå inget optimalt droppfilter av det och det känns i magen som att en effektivare skumning är bättre än bollar...

Sedan nivån i returfacket, den spelar väl inte särskilt stor roll? Pratade lite med en gubbe hos en handlare idag som har ett 120 och han hävdade att jag vill ha den nivån så låg som möjligt, fast jag förstår inte vad det skulle spela för roll riktigt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte det var dags att gå över vattnet nu när det fått gå en vecka, med i bakhuvudet är att allt inte stabiliserat sig ännu.

Skummar inte optimalt och ljuset byttes för 2 dygn sedan bara från MH till T5.

Samtliga tester är Salifert

1,023 vid 26 grader

NO2 - 0

NO3 - 50

NH4 - 0

PO4 - 1,5

Mg - 1440

KH - 9,3

CA - 450

Kör med kranvatten och det gjorde även förra ägaren vars vatten till mer än hälften är i karet.

Lite högt i både mg, ca, kh. Lite...oroande? med tanke på att tempen säkert går upp ett par grader under dagen, ljuset är inte tänt ännu och igår var jag inte hemma så jag vet inte hur mycket 234W ljus värmer och värden ändras.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja omätbart har det aldrig varit i de två små karen jag kört, det första sedan april, små mängder har jag alltid haft i de.

Frågan är om det är skadligt höga värden eller värden som hardcore nollvärdes spårämnes matande acropora freak, inte vill ha?

Undrar över hur mycket som har naturliga orsaker, högre än 25-30 har jag aldrig uppmätt tidigare även om jag skippat vb någon vecka..

Karet har bara stått hos mig en vecka, 3/4 av stenen låg i tidningspapper i plastpåse i 5-6 timmar. En del kultur förstördes också i och med att biobollarna låg torra ett antal timmar. Skumningen har inte kommit igång optimalt förrän de senaste dygnet.

Stoppade i en strumpa fosfatremover till att börja med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej fosfat interakterar inte med andra tester vad jag kan komma i håg. Men är det nitrit i vattnet kan nitrattest visa för mycket.

Jag tror du har fått med nitraten i vattnet som du fick med karet. Det är inte helt ovanligt att de som säljer akvarier har tröttnat och inte skött vattenbytena sista tiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sedan nivån i returfacket, den spelar väl inte särskilt stor roll? Pratade lite med en gubbe hos en handlare idag som har ett 120 och han hävdade att jag vill ha den nivån så låg som möjligt, fast jag förstår inte vad det skulle spela för roll riktigt?

Det här har jag kommit underfund med nu, naturligtvis gör det ett effektivare droppfilter eftersom returnivån bestämmer biobollsfackets nivå.

Nej fosfat interakterar inte med andra tester vad jag kan komma i håg. Men är det nitrit i vattnet kan nitrattest visa för mycket.

Jag tror du har fått med nitraten i vattnet som du fick med karet. Det är inte helt ovanligt att de som säljer akvarier har tröttnat och inte skött vattenbytena sista tiden.

Okej tack och bra poäng med vattnet, ska ta mig ett VB i helgen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fosfaten vill inte riktigt hela vägen till omätbar trots ett par deciliter fosfatremover, nitrat håller sig över 20 men då har jag bara gjort 2st 5% vattenbyten sen tog saltet slut.

Så blev det en tur till Ted i helgen främst för att skaffa salt. Åkte därifrån med ett Osmos men naturligtvis lyckades jag med bedriften att glömma saltet.....

Blir inget salt före onsdag men jag har börjat påfyllning med osmos åtminstone.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sådär nu har det hänt lite.

Har gjort mig av med en del koraller då jag tyckte det var för fullt och en del jag inte själv hade köpt fick också flytta till brorsan.

Fyllde på med ett kilo Aragonite så nu har jag en 2-3cm i större delen av karet.

Fyra VB på 20-25L har det blivit och även en grovrengöring av hela sumpen, nitrat är nu runt 10 och fosfat har parkerat runt 0.5 vid 3 mätningar...förstår inte varför..

Jag brottas med prick också, det började med en Xanthurus och jag hade inte ork och tid att ta tag i det omgående så jag avvaktade först. Nu har merparten av fiskarna flyttat via ett sötvattensdopp, till 54L kliniskt rent kar som behandlas med koppar i två veckor. Stora karet där 2 ocellaris och en scooter blenny går, behandlas med Salifert stop parasites.

Offer hittills har blivit en Mandarin, en liten Ocellaris och en Salaris Segmentatus :( Knäckte även ett av två huvuden på min Euphyllia Paraancora..

Kvarvarande koraller är 2 Euphyllia, Glabrecens och Paradivisa (tror jag), Discosoma sp. 15, Rhodactis (tror jag), Caulastrea Furcata, Stylophora Pistillata, Nemenzophyllia Turbida, 2 olika montisar och en Lobophyllia, Corymbosa tror jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...