Gå till innehåll

fästen för pvc-rör, hur göra?


pitch

Rekommenderade inlägg

Jag har tänkt bygga en rutnät som vägg gjord av pvc-rör men har inte bestämt hur jag ska sätta fast detta i karet. Antingen siliconar man helt enkelt fast hela stommen eller så funderar jag på att silicona fast små "hylsor" tillskurna av ett större rör som man bara sticker ner alla ben i.

För- och nackdelar med detta? Andra alternativ?

Bör man borra små hål i alla rör för att inte få en massa stillastående vatten i dessa?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vissa gör hål i dessa och kopplar en pump till hela rörställningen så att man får cirkulation även bakom stenen (om det är sten du ska ställa på ställningen)

Silikon går det inte så bra att limma PVC med, men varför använder du inte Tangit?

2005-01-25_110336_tangit.jpg

Den är ju till för att limma PVC med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Silikon går det inte så bra att limma PVC med, men varför använder du inte Tangit?

Den ska jag kolla upp, antar att det finns i vanlig bygghandel.

Nätet ska bli för att fästa stenen mot för att få en stenvägg i bakkant. Rören har jag tänkt stripsa ihop förutom att dom ska fästas i botten/bakkant. En pump kommer sitta bakom väggen så det ska inte vara någon risk för att vattnet blir stillastående där utan det är mest i rören jag tänkte på men det borde knuffas runt lite om man borrar lite hål här och där i rören.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo det är sant, tangit är för att limma PVC med och fäster inte på glas, men jag utgick ifrån att frågan var om konstruktionen av själva ställningen.

Jag skulle nog inte vilja limma den på bakrutan utan göra ett par stadiga ben på var sin sida (eventuellt en eller två i mitten också) och sedan kamoflera dem med LS som du ställer på benen. Vikten från ett par rejälla LS på benen borde hålla din ställning rätt så stadigt och du slipper att limma den på glaset.

Vet inte om du tycker om idén men kanske nåt att ha som backup...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu vart det många ideér, det gillar vi smiley4.gif

Eftersom jag inte har någon sump och därför all teknik i burken har jag tänkt bygga 1 box i varje hörn med skummare/pump etc i och för att detta inte ska synas kom tanken på en vägg med sten. I dag har jag all sten i hög men det går åt väldigt mycket sten plus att den tar väldigt stor plats åt alla håll om man vill få lite höjd på det hela.

Tanken är att bygga ett rutnät med rör som är ihopstrippsade (för enkelhetens skull), för att denna sedan inte ska kunna röra sig så mycket när det kommer lite vikt på tänkte jag sätta fast den på något sätt i botten. Vill inte limma fast den om jag någon gång ångrar mig utan tex sätta dit några klackar som den stoppar emot. Ev att man fixar en plexibit som man limmar rören mot, då har man fortfarande möjligheten att ta upp hela kittet ur karet vid behov. Mot bakkanten vill jag inte limma alls utan där har jag tänkt (eller inte tänkt) låta rören ligga mot glaset, ev att man kapar rören och sätter någon slags sugplopp på ändarna för att på så sätt fixera rören och samtidigt få en mjukare kant mot glaset.

Stenen kommer inte hänga på nätet utan byggas från botten och uppåt med nätet som stöd. När man kommit upp en bit har jag tänkt borra hål i stenen och helt enkelt strippsa fast den i rören.

Fler ideér och tankar mottages tacksamt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Går det inte att silikona fast buntband. Dvs gjuta fast en bit av

den och där efter spänna fast rören? Bara en ide....

Det finns plastfästen för buntband som man kan skruva fast. Dom ser ut som en liten fyrkant med en ögla på. En lösning kan vara att silicona/limma fast några sådana, då har man möjligheten kvar att byta buntband när man vill utan att behöva tömma ur karet och sätta fast nya fästen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt tips är att inte använda pvc rör alls för att göra rutnätet. Använd iställer gallret från skogaholmsbrödbackar. Sök här på forumet så hittar du gamla trådar, du slipper stillastående vatten i rören. Spara en sida när du sågar sänder backen så får du ett L format galler, på den delen som står på botten staplar du sten och på så sätt blir det stadigt. Kalkalger kommer snart att växa äver den. Lätt att fästa strips i occh framförallt GRATIS!!!!!!1

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Brödbackar är ett klart intressant alternativ (mindre jobb) men var det inte snack om hurvida dom släpper ifrån sig mindre nyttiga saker i vattnet? Är det någon som verkligen vet att det är okej att använda dom eller har gjort så under X antal år utan problem? Finns det olika sorter eller är det bara att åka till ett bageri och tigga? smiley2.gif.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Självså har jag kört med brunabrödbackar från Skogaholmsi över ett år nu utan att märka någonting negativt överhuvudtaget. och jag vet andra som haft dem ännu längre tid. Blir inte spröda eller någonting.

Lättaste sättet att få tag på ett par stycken är nog att fråga i någon lite Jour-livsbutik, de brukar inte bry sig så mycket, på bageriet får du nog nej.

Har sett att det finns andra bagerier förutom skogaholms bruna som har liknande fast blå, men dessa vet jag ingen som provat.

Plasten i de bruna är PEHD, PolyEten Hign Denseti om du vill forska mer om materialet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...