Gå till innehåll

Vilken T5 kombination?


Clownen

Rekommenderade inlägg

Tjenare

Jaghade tänktstarta ett kar med enbart T5. Jag undrar vilken rörkombination niskulle rekommendera eller använder själva. Armaturen blir en modul med 6x54w. Målet är ljuskrävande koraller.

Jag hade tänkt att eventuellt köramed följande kombination.

Från framsidan:

Aquablue +, aquablue 11k, aquablue 11k, Sun pro daylight 65k, aquablue 11k, aquablue +.

Vad tror ni om detta? Blir det för lite blått? Hade ni lagt till någon actinic? Har actinic någon stor inverkan på korallernas tillväxt?

Ha det bra!

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Svarar lite på mina egna frågor här men på ATIs hemsida säger de att koraller växer bäst mellan 420nm till ca. 510nm.

image002.jpg

Kan man dra slutsatsen att sunlight rören har marginell effekt på tillväxten av koraller? Tänkte jag skulle ha med ett för att få fram de röda färgerna bättre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är en sak vad som ger bra tillväxt, en annan vad som är snyggt.

Själv har jag 2st deltec actinic, deltec aquablue (tror de heter så) och ett osram 6k.

Om jag inte varit så lat hade jag bytt ut 6k röret mot ett till aquablue.

Det är bra för tillväxten, men snyggt är det inte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Christian.

Menar du att ditt 6k är bra för tillväxten av koraller? Verkar ju som dessa rör (sunlight) ligger längst ifrån intervallen 420nm-510nm... Detta borde enligt ATI skapa sämre tillväxt på korallerna, eller?

Tänkte som sagt ha med ett sunlight av sex för att få fram de röda färgerna mer men det kaske är en dum idé?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för tipsen!

Ingen som har bilder på sina kar med enbart T5? Är lite orolig om Magnus förslag skulle bli för blått för min smak.

Jag hade tänkt beställa en power modul från ATI från Tyskland idag, men de hade tydligen tagit bort den produkten ur sortimentet och kommer ersätta den med en modul med "aktiv" kylning. Tar ungefär 4 veckor innan den kommer smiley11.gif och jag vet inte vad den kommer kosta.

Har haft lite svårt att hitta armaturer med 6 rör. Vet ni någon tysk site som har dem?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 år senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...