Gå till innehåll

Kylning / jordkyla


ola-daun

Rekommenderade inlägg

Hej,

Jag undrar om det finns någon kylslinga som går att köpa lös (alltså enbart metallslingan) som man kan lägga ner i sumpen vid behov?

Jag tänkte lägga slang i trädgården ( typ jordkyla) och pumpa det med en liten pump som ett värmesysten (slutet system). Har läst att någon hade laggt slang i torpagrunden med samma teknik och fått ett mycket bra resultat.

/Ola

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har användt en slinga av inplastad aluminiumrör (sådana som man använder för golvvärme) i en liknande applikation. Gjorde en spiral på 15 - 20 varv som ligger nere i sumpen och med anslutningarna utanför. Framledningstemperatur i spiralen ca 5-7 grader och konstruktionen klarar att hålla ett 3000 liters inom ramarna trots sommar och ca 1,2 kW metallhalogen.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag provade PE slang först men tyckte inte den gav den överföringshastigheten som vi behövde. Den isolerade lite för bra men det kan ju kompenseras med lite mer slang. Viktigt att tänka på då är att man på något sätt får vattnet i sumpen att röra sig och det motströms kylvattnet i röret. Perfekt om man gör en spiral och sätter en pump att blåsa vattnet mot rörets strömningsriktning. Detta plasttäckta aluminiumrör som är böjligt fick jag från en som sysslar med golvvärme och han gjorde en perfekt spiral åt mig.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...