Gå till innehåll

Pellets + gamla Nitrat tester = katastrof?


Hirez

Rekommenderade inlägg

Efter ett par månader av pellets, och en förväntan att Nitrat skulle minska är jag desto mer förvånad när det verkar gå åt det andra hållet...

Jag hade ett gammalt Salifert test (kollade nu att BF datum var 2009-06) vilket jag inte tänkte på när jag fick de...

Först hade jag runt 20 i värde, sedan gick det ner till 10 för att sedan sticka up emot 40.

Jag har kollat alla andra värden, ink nitrit, ph, kh, ca, etc. för att utesluta något som spökar.

Så jag har ca. 1.5 dl pellet på 250 l, och tyckte det var kanske för lite, innan jag dunkade i mer, lånade jag min polares nitrat test, och fick 2 i värde!!

Vad fan skall man tro på??

Tja kanske säger sig självt, men tänkt om jag kört in 1 dl till för att sedan undra varför allting i karet mår sisådär. Elle kanske inte hade varit en katastrof?

Nåja, tänkte dela med mig av detta och undrar om jag gör rätt i att totalt SKITA i mitt salifert, eller om det "funkar i flera ååår" efter datumet.

Sorry blev långt.. det är ju löööördag :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har man öppnat testerna så blir det nog en helt annan historia med hållbarheten.

Det jag tänker på i första hand är exponering för fukt, sen kan även ljus o temp spela in i hur pålitliga testerna är.

Det vanliga är att man baserar kemikaliers hållbarhet på hur länge dom klarar av att vara i en viss miljö i optimala lagringsbehållare.

Har testerna varit öppna så kan det vara bra o vara lite misstänksam om de gått över tiden.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag köpte nytt Mg-test så steg mina värden med 250 ppm. Med det gamla lyckades jag aldrig komma upp i 1300 hur mycket Mg jag än hällde i. Med det nya testet (samma märke) var jag över 1500... Så från att ha tänkt att datumet mest är där som ett säljargument så tänker jag nog vara lite noggrannare med det i fortsättningen...

Sen kanske åldrandet skiljer sig lite mellan olika typer av tester.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...