Hirez Postat 3 september 2011 Dela Postat 3 september 2011 Efter ett par månader av pellets, och en förväntan att Nitrat skulle minska är jag desto mer förvånad när det verkar gå åt det andra hållet...Jag hade ett gammalt Salifert test (kollade nu att BF datum var 2009-06) vilket jag inte tänkte på när jag fick de...Först hade jag runt 20 i värde, sedan gick det ner till 10 för att sedan sticka up emot 40.Jag har kollat alla andra värden, ink nitrit, ph, kh, ca, etc. för att utesluta något som spökar.Så jag har ca. 1.5 dl pellet på 250 l, och tyckte det var kanske för lite, innan jag dunkade i mer, lånade jag min polares nitrat test, och fick 2 i värde!!Vad fan skall man tro på??Tja kanske säger sig självt, men tänkt om jag kört in 1 dl till för att sedan undra varför allting i karet mår sisådär. Elle kanske inte hade varit en katastrof?Nåja, tänkte dela med mig av detta och undrar om jag gör rätt i att totalt SKITA i mitt salifert, eller om det "funkar i flera ååår" efter datumet.Sorry blev långt.. det är ju löööördag Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Edward Postat 3 september 2011 Dela Postat 3 september 2011 Tjaa, jag antar ju att ditt nitrat test inte är så mycket att lita på om det gått ut. Datumet är ju satt av en anledning. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Hirez Postat 3 september 2011 Författare Dela Postat 3 september 2011 ja.. men det är kanske inte lika känsligt som mjölk liksom Sedan har man hört folk äta konsver från 2a världskriget.. därav frågan.Men som sagt, fräscha saker skall det vara alltså. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
NiXoN Postat 4 september 2011 Dela Postat 4 september 2011 Har man öppnat testerna så blir det nog en helt annan historia med hållbarheten.Det jag tänker på i första hand är exponering för fukt, sen kan även ljus o temp spela in i hur pålitliga testerna är.Det vanliga är att man baserar kemikaliers hållbarhet på hur länge dom klarar av att vara i en viss miljö i optimala lagringsbehållare.Har testerna varit öppna så kan det vara bra o vara lite misstänksam om de gått över tiden.//NiXoN Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wiking Postat 4 september 2011 Dela Postat 4 september 2011 Nitrat tester är enligt expertisen även med färska datum riktiga hobbytester som man inte skal hysa stor tilltro till. Att dessutom använda ett test vars datum gått ut för 2 år sedan gör ju inte saken bättre. Sophinken nästa. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Hirez Postat 4 september 2011 Författare Dela Postat 4 september 2011 ok så får det bli Jag skall köpa ett nytt och använda 2 st från och med nu Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Perk Postat 4 september 2011 Dela Postat 4 september 2011 När jag köpte nytt Mg-test så steg mina värden med 250 ppm. Med det gamla lyckades jag aldrig komma upp i 1300 hur mycket Mg jag än hällde i. Med det nya testet (samma märke) var jag över 1500... Så från att ha tänkt att datumet mest är där som ett säljargument så tänker jag nog vara lite noggrannare med det i fortsättningen...Sen kanske åldrandet skiljer sig lite mellan olika typer av tester. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Hirez Postat 4 september 2011 Författare Dela Postat 4 september 2011 Sedan är det ju detta med fukt som kanske stör testerna.Står testerna i ett torrt skåp eller bredvid sumpen är det skillnad tror jag. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Reuben Postat 4 september 2011 Dela Postat 4 september 2011 Sen skall man inte glömma att Biopellets verkligen inte är en mirakelprodukt, mina nitratvärden gick inte ner efter 6månader. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Hirez Postat 4 september 2011 Författare Dela Postat 4 september 2011 Det är inte som med kol och fosfatremover att det 99% av tiden funkar, så med pellets är det ännu viktigare med bra tester så man har koll. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.