Gå till innehåll

"Värdelöst Vetande" eller "Fun Facts"


Skinner

Rekommenderade inlägg

Jag tycker att det vore kul med lite intressanta fakta / värdelöst vetande.

Till exempel:

<UL>

Havstulpanen har världens längsta penis i förhållande till kroppsstorleken. - Flera gånger längre. På så vis kan den göra "husbesök" till grannen fast den sitter fastpå klippan, valen, etc.

Sjöpungen börjar sitt liv med att leta reda på en bra plats att bo. När den är nöjd sätter den sig ner och äter upp sin egen hjärna. -Den behövs ju inte längre.

(Källa: Illustrerad vetenskap)

Nån annan som läst/hört/sett nåt kul?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En blåvalshanne tömmer c:a 400 liter vid ejakulering, bara så nivet varför om ni tycker havet smakar salt smiley17.gif

Källa : Okänd smiley4.gif

Tar själv därför det säkra före det osäkra och badar ALDRIG utan torrdräkt och helmask. smiley4.gifOch det finns inga blåvalar i mina kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vuxna vet bäst smiley2.gif.

Just like grown-ups often do,and before I could say anymore, Uncle Bill reached over and snatched the catfish right out of my hand. He said to me, "You can't be afraid of a little catfish!" Bill then layed the still flopping catfish on the dock and continued, "Let me show you how to remove the hook without even holding the fish."

I tried to stop him...I knew what he was about to do...it was too late....he acted before I could speak! Uncle Bill stepped on the top spine of the catfish with his right work boot. Bill immediately let out a bloodcurdling scream and I knew what had happened. The top dorsal spine of the catfish had stuck Uncle Bill right through the bottom of his thick sole work-boot!

Now, I don't want you to think that I stood there and laughed or was heckling my Uncle. But I have to say it was pretty darn hilarious! To see my Uncle, (who was going to show a child how to remove a hook from a harmless little catfish), now hopping around on the dock on one leg, kicking looking like "Bruce Lee", trying to get this still flopping catfish out of his foot and boot!

Uncle Bill had to be rushed to the hospital to have this catfish surgically removed from his foot.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Våra fiskar har tydligen inte hört talas om Atkins mfl. nya mirakeldieter, exempelvis den vanliga rödspottan som är förhållandevis mycket långsamväxande ökar sin vikt med 700% per år under de första 3-4 åren, kan knappast vara några 6 russins luncher á la Liz Hurley som slinker ner där. smiley2.gif.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den är släkt med våra Havsmusar, (Chimaeridae) och ingår därmed i gruppen Helhuvudsfiskar. Helhuvudsfiskarna är den tredje gruppen av broskfiskar, de övriga två idag kända är hajar och rockor, och tros ha sitt ursprung ur de numer utdöda pansarhajarna, mer specifikt ur gruppen ledpansarhajar.

Helhuvudsfiskarna är inte bara fula, de är mycket giftiga också. Framför första ryggfenan sitter en rejäl tagg med ett kraftigt nervgift.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Njae, är delvis marinbiolog - dvs har läst rätt många kurser inom biologi och marinbiologi vid sidan om min övriga utbildning bara för att jag tycker att det är så skoj smiley4.gif, huvudinriktningen på extrakurserna har varit fiskar - ekologi och fysiologi.Egentligen är jag civilekonom och statsvetare, fast fiskar är mycket roligaresmiley2.gif.men man behöver ju tyvärr en inkomst också - om inte annat för att finansiera hobbyn...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul!

Då borde du vara en outsinlig källa för bizarra fakta. smiley2.gif.

Kom på en till förresten (Det var ett tag sedan jag läste detta, så rätta mig om jag har fel på någon punkt.):

Vid tester på bläckfiskar har man nyligen upptäckt att sugkopparna i deras armar fungerar som små hjärnor och sköter flera reflexmässiga beteenden.En normal bläckfisk har med andra ord hundratals hjärnor istället för bara en.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jodå, har tillgång till en delsmiley2.gif. En hel del mindre bizarra också förstås...

Är ingen direkt expert på blötdjur men jag har också läst det du skriver om bläckfiskarna, har dock för mig att det bara var säkerställt att det gällde de åtta-armade bläckfiskarna men det förefaller troligt att det gäller även de tio-armade.

Bläckfiskar har i allmänhet en ganska imponerande hjärnkapacitet om man jämför med dels övriga blötdjur och dels vid en direkt jämförelse med exempelvis benfiskar. Har läst undersökningar som säkerställt att bläckfiskar har en intelligenskvot som helt fullt kan jämföras med en normal huskatt. Funderar fortfarande på om det är mest smickrande för bläckfisken eller en förolämpning för katten..smiley2.gif.De har vidare en synförmåga som överträffar det mesta både över och under vatten och ett socialt samspel som är förvånansvärt komplext. Jag hade turen att få syn på en grupp "reef squids" när jag var i västindien i höstas och de betedde sig mer eller mindre som jaktplansskvadroner när de jagade över sandbotten, jag blev helt och fullt imponerad över beteendet som till stor del påminde om hur exempelvis knölvalar driver ihop sillstimmen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skruvlock var en del ja, sen har jag för mig att det även ingick tester med olika former dvs ungefär som pedagogiska leksaker för barn där det går ut på att stoppa det runda klotet i det runda hålet, kuben i det kubformade hålet osv. och att de klarade detförvånansvärt bra. Sen finns det förstås en hel del incidenter som får en att tvivla på resultaten, ett exempel som jag kommer ihåg var en bläckfisk som drog ut bottenpluggen på sitt akvarium ett flertal gånger, till slut så var det ingen där när det hände och den kvävdes av bristen på vatten! smiley11.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Helt underbar tråd för "Discovery Channel Addicteds"... smiley14.gif

Om det har en liten touch av "saltvatten" så....

Tvungen att bidra med en liten story..

Jag har bekanta som jobbar som dykinstruktörer. Det finns många sett hur vi ser på livet under vatten. En bekant till mig ledde ett gäng japanska dykare och under dyket visade instruktörenen ovanlig nakensnäcka. När de stigit upp så kommenterade det japanska dykar gänget glatt "-Oh I saw that one! it's very tasty!" smiley37.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Helt underbar tråd för "Discovery Channel Addicteds"... smiley14.gif

Om det har en liten touch av "saltvatten" så....

Tvungen att bidra med en liten story..

Jag har bekanta som jobbar som dykinstruktörer. Det finns många sett hur vi ser på livet under vatten. En bekant till mig ledde ett gäng japanska dykare och under dyket visade instruktörenen ovanlig nakensnäcka. När de stigit upp så kommenterade det japanska dykar gänget glatt "-Oh I saw that one! it's very tasty!" smiley37.gif

smiley37.gifsmiley37.gifsmiley37.gifsmiley37.gif

Obetalbart!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...