Gå till innehåll

Rickards 500l


rickard81

Rekommenderade inlägg

Då var de dags igen! Hämta min nya burk idag och de blev ett 500 liters med måtten 122*70*60 (l*d*h). Sitter Optiwhite rutor fram och bak. Det är borrat två hål 32mm och sumpen ligger på 80l.

Skummare är en Grotech Hea 150 och belysningen blir 8*54w.

Ska handla material till bänken imorgon som kommer få vita högblanka luckor.

Kommer lägga upp bilder under byggets gång.

post-1768-14468922784761_thumb.jpg

post-1768-14468922784982_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 58
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

  • 3 veckor senare...
  • 2 veckor senare...

post-1768-14468923025361_thumb.jpg

De går framåt iaf håller på att fylla upp burken som ni ser. Har cirka 20kg ls i nu skulle behöva lite mer tror jag.

Nästa inköp blir en vettig returpump så jag kan köra igång sumpen. hur många liter klarar ett 32mm rör att svälja, ska köra med hävert. När kan man häva i lite levande sand tror ni och hur många kilo tror ni jag behöver då burken har måtten 120*70.

post-1768-1446892302509_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser ut att bli ett trevligt kar det där.. Jag har en returupmp på 6000 liter och 32 rör hävert. Har fått stänga kranen mer en hälften så ja tror att du skulle kunna ha 10000 liters pump utan problem.. Men till vilken nytta vet jag ej. Du kan hälla i sanden på en gång men jag skulle vänta några veckor tills stenen har fått gå in sig för den kan släppa ifrån sig lite skit som kan vara bra att suga upp. Skulle gissa på 18 kg sand kanske.. Har för mig att det finns 9kg,s påsar att köpa. Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man tackar för infon då vet jag mer vilken pump jag ska köpa. Då väntar jag med sanden, dock så är den nuvarande stenen redan inkörd då jag flytta den från gamla burken.

Ser ut att bli ett trevligt kar det där.. Jag har en returupmp på 6000 liter och 32 rör hävert. Har fått stänga kranen mer en hälften så ja tror att du skulle kunna ha 10000 liters pump utan problem.. Men till vilken nytta vet jag ej. Du kan hälla i sanden på en gång men jag skulle vänta några veckor tills stenen har fått gå in sig för den kan släppa ifrån sig lite skit som kan vara bra att suga upp. Skulle gissa på 18 kg sand kanske.. Har för mig att det finns 9kg,s påsar att köpa. Lycka till!
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Byt ut hela, skulle jag säga. Det kan bli jäkligt svårt att få tätt. Limmar du utanpå så kan vatten rinna ut i själva sprickora som svårupptäckta mikroläckor.

Jag hade det problemet i mitt förra regnskogsterrarium. Tog ett par veckor att märka, man såg aldrig något vatten, bara att spånskivan i möbeln svällde upp på några ställen.

Möjligen om du kan limma en skiva på insidan av sumpen istället.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
  • 1 månad senare...

Har inte hänt så mycket i burken om man säger så. Har haft en total algblommning i burken men nu har den vänt och eftersom jag var så missnöjd med scapen så gjorde jag om den helt. Så nu äntligen är de dags att börja samla på sig koraller.

Ska ta lite bilder i helgen och lägga upp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...