Gå till innehåll

Fisksorter som trivs i 128 liter?


Stenlund

Rekommenderade inlägg

Jag är ny i akvariehobbyn och har startat upp ett 128liters Boyu-akvarium. I det går i dagsläget:

Fisk:

-2 små Amphiprion ocellaris

-1 (vadjagtror är) Yellow Watchman Goby

-1 blennid av oidentifierad sort

Ryggradslösa djur:

-1 Clibanarius Tricolor

-1 Stenopus hispidius

-1 Lysmata Amboinensis

-1 Lysmata wurdemanni

Jag är sugen på att ha någon mer frisimmande, snäll fisk som inte ger sig på korallerna men jag är ganska okunnig om vilka fiskar som man kan ha i ett akvarium av min storlek. Någon som har några förslag? Ju klarare färger, desto bättre!

Tack på förhand!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag undviker gärna Chromis, då jag inte vill ha ett stim och vet att de kan vara lite svåra att få upp om det blir bråk (svärfar hade ett aber med att få bort sina) utan jag ser hellre en ensam, ståtlig och färggrann fisk som fungerar bra allena också.

freguz: Det är med lågenergilampor i locket. Ren hårdvara har jag inte riktigt koll på just nu då jag sitter på jobbet, men tänkte starta en liten tråd om karet när jag fått lite snygga foton tagna av sambon.

Borne: Gramma loreto var väldigt fin, och den verkar också kunna trivas i ett akvarium av min storlek. Tack!

Fler idéer?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja den är väldigt färg glad och för det mesta framme.

Vill du ha lite mer livade fiskar så är Chrysiptera parasema fin.

Har tre sådana i mitt kar var av två leker regelbundet, ska ge mig på ett försök att driva upp ynglen sen när mitt nya kar är på plats.

Men om du ska ha mer en så måste det finnas got om gömställen, och släp i dem samtidigt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ozric: Alla de där fiskarna vill ha kar på ca 300 liter..

Min Bipartitus & mitt ocellatus-par trivs i RSM 130 och springerin trivs som fisken i 240 l. Får man dem att äta det som erbjuds ser jag inga problem med att hålla dem i "för små" burkar. Val av medinvånare i karet ser jag som viktigare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min Bipartitus & mitt ocellatus-par trivs i RSM 130 och springerin trivs som fisken i 240 l. Får man dem att äta det som erbjuds ser jag inga problem med att hålla dem i "för små" burkar. Val av medinvånare i karet ser jag som viktigare.

vad matar du dina bipartitus med om jag får fråga?

Kan tillägga att jag inte hade några problem med att mata en ocellatus jag hadde med fryst artemia

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Six line wrasse är ofta ganska aggresiv så även om den går bra i små kar kanske de andra blir lidande. Pseudochromis diadema är en sjörövare som också går bra i små kar men med andra sjörövare. Centropyge bicolor brukar vara svår att vänja in och är väl kanske den dvärgkejsaren där man har störst risk att få en korallätare. Och blir 15cm.

Magnifican är fin men kanske lite för mesig för att få tillräckligt med mat i ett clownkar. Jag tycker du har en bra fiskkombination som det är. De kommer att växa och då ser karet inte lika livlöst längre. Och en del bra tips har du ju här i tråden. (Bipartitus äter räkor mm).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...