Gå till innehåll

Osmos vs aktivtkol


Linnex

Rekommenderade inlägg

Hur fungerar en osmos och fungerar aktivtkol med att ta

bort spårämnen?

Snål som man är så funderar man på om man verkligen

behöver investera i en osmos då vi skall ha så bra vatten i det

kommunala (jag har bestält protokoll på vattenanalys från

kommunen som jag väntar på).

Vad finns det för filter i en osmos? Går det att använda rent

aktivtkol med samma resultat?

Funderade på att bygga ett eget filter. Tex kapa ett PVC rör.

Sätta en strumpbyxa i ena änden och lägga i aktivtkol och fylla

vatten i andra änden.

Kostar inte många kronor jämfört med en osmos.

http://www.akvarielagunen.se/web/shop/shop.php?cmd=get&

itemid=2449

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En av de tre kammare som finns på osmos-filtren innehåller ju aktiv kol, så jag tror inte att du kommer att filtrera lika mycket med enbart aktiv kol. Kolet är väl bra på att binda de flesta föreningarna men jag tror inte att den kan ersätta membranet i ett osmosfilter. Ett osmosfilter rengör i tre steg och bara ett är aktiv kol.

Sen, jämfört med andra grejer i denna hobby, så kostar osmos-filter inte så mycket (kanske den billigaste delen faktiskt). Och du kan hitta ännu billigare om du hittar nån som säljer det här på forumet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vist gör aktivt kol nytta men det kan inte jämföras med osmos på långa väga.

Vist kan man prova utan men om du får en massa alger så kommer du att ångra dig värt att fundera på

Det finns inga genvägar till det perfekta ljude (i detta fall akvariumet)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns givetvis fler oönskade ämnen i kranvattnet än vi kan mäta, men ett av dom är Silikat.Jag gjorde ett SI test på osmosvatten och icke osmosvatten i helgen och reslutatet är ganska tydligt. Detta är alltså vattenprover ur fungerande kar, och förmodligen från samma vattenverk. Attfiltrera med aktivt kol gör ingen skillnad, iallfall inte vid normalt bruk av aktivt kol. Klor går att "lufta" bort men sedan blir det nog tyvärr inte bättre utan osmos.

2005-01-30_182708_sitest.JPG

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Osmosfiltret har en tunn film liknande Goretex eller så men osmosen släpper igenom vatten men inte större molekyler. De vanliga tål inte klor i vattnet så därför behöver man ett kolfilter innan som tar bort klor och framför allt större organiska molekyler. I dag använder de flesta kommunala reningsverk organisk bunden klor som det tar någon vecka att lufta bort. Men detfungerar medtiosulfat som finns i vattenberedningsmedel för sötvatten. Fast då måste du varje gång testa så att du får precis rätt mängd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nä det är inte omöjligt men om den gör det så är nog tillverkarna avv akvarie grejer framma först för det är en stor marknad å det finns pengar att tjäna.

Sen att tro att det är bätre med en vattenkokare än en osmos avsed för akvarie bruk verkar ju lite skumt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För min del så hart jag mer eller mindreblivit övertalad till att köpa en osmos.

Hur länge håller osmosfilter (500 l akvarium).

Är inte främande men tveksam till att köpa beg osmos. Tittar man på komplett filtersats så är det inte många kr från en ny osmos.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...