Gå till innehåll

Överbuffrat KH. Vad göra?


Tjonge

Rekommenderade inlägg

Ganska så nyligen startat ett litet clownhotel (58l) och bytt ut dom medföljande teststickorna mot salifert. Tyvärr har jag gjort en rejäl tankevurpa under KH-mätningarna. Mätte upp kh till 4.5 och strävade efter 8-10. Nu misstolkade jag instruktionerna och har dubblerat mitt KH så jag ligger närmre 20. Gjorde delvattenbyte, men kom inte ner ngt nämvärt. Kan tillägga att jag bytt salt till instant ocean. Knasar saltbytet till KH på ngt sätt?

Visst, alla kan göra nybörjarmisstag, men detta är så dumt att jag knappt vågar ta upp det, men frågar man inget, så får man inget veta.

Vill helst inte byta allt för mkt vatten då jag är rädd att rubba balansen i akvariet då det är så litet och relativt nystartat.

Vad kan ta skada av för högt KH? Ska jag bara rida ut stormen?

Tack på förhand.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ta salthalten, mät inte KH direkt på nyblandat vatten och vänta någon dag innan du mäter efter vattenbyte. Ta det lungt och försök sänka sakta. Sänka kan du göra genom vattenbyte, kanske 3-4 liter per dag. Sänk inte snabbt. Har du koraller i karet eller bara fisk. Fisk är inte så känsliga men koraller kan ta skada av snabba svängningar.

Sänka kan du göra med hjälp av citronsyra också men då får du prova ut hur mycket du behöver på en liter vatten först för att ta ner KH ett steg och sedan interpolera upp detta till ditt akvarium. Men då får du vara noggran.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är jag inte helt fel fungerar citronsyran som kolkälla + att det sänker pH - i alla fall innan den brutits ned. Det kan bli problem med bakterietillväxt och syrebrist om du kör utan skummare.

Japp. Citronsyran kommer att sänka pH i samband med att den tillsätts till karet. Därmed sjunker också KH. Problemet är att citratjonen metaboliseras av bakterier vilket inte bara leder till bakterietillväxt och syreåtgång utan även till att KH stiger igen pga hydroxyljonsproduktion. Citronsyra är därmed ingen nettosänkare av KH utan är i slutändan KH-neutral. Vill man sänka KH med syra behövs starka syror som t ex saltsyra - men det upplever de flesta som krångligt och risken för överdosering är för de flesta stor!

Vattenbyten är nog den enklaste lösningen i det här fallet!

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okaj, verkar vara smartast att byta lite mellan varven.

Vad kan hända?. Jag har en mindre koloni knappar (1x1 dm2), diadema, ormstjöstjärna, pepparmintsräka, två turbo. I fiskväg har jag två clown, två fröken samt en sandvändare. Hur snabbt kan jag räkna med att KH går ner av sig självt om jag tutar på med 5-10l vattenbyten/vecka?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...