Gå till innehåll

Hembygge av miniskummare (bilder)


isak

Rekommenderade inlägg

Jag roade mig i helgen med att bygga en miniskummare ala Miniflotor av tre 0,5 l petflaskor. Byggbeskrivningen tog jag från Stigigemla's gamla inlägg som innehöll en byggbeskrivning (Sök på piccolo). Tack tack.

Hoppas nån kan ha glädje av bilderna.

Skummarkopp med lock från en festisflaskas topp och botten

Skummarkroppen färdig (skär bort nedersta centimetrarna)

Limning av innerröret. Skär ut mittdelen av nästa ramlösaflaska, snitta upp den och ta bort 2 cm på bredden. Jag limmade sedan med ca 2 cm överlapp. Limflaskan är tyngd medans limmet härdar.

Sätt ihop skummarkropp och kopp mha av en liten bit grovt VP-rör (elrör)

Limma fast innerröret i skummarkroppen. Jag orkade inte hålla på med pennor för att centrera innerröret, så jag bara limmade det mot ena sidan på skummarkroppen. Det borde inte spela så stor roll att bubblorna kommer lite på ena sidan. Polyuretanlimmet skummar ju när man sprejar vatten på det så det fyller ut limfogen riktigt bra.

Så här ser den ut under drift. Om den fungerar bra eller inte har jag ingen aning om eftersom det är den första skummaren jag har använt. Det blir skum och brun gegga iaf. Karet är 54 l, som gått en vecka med 11 kg LS.

/Rolf

post-1388-14468912042423_thumb.jpg

post-1388-14468912042528_thumb.jpg

post-1388-14468912042597_thumb.jpg

post-1388-14468912042673_thumb.jpg

post-1388-14468912042761_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, det var ju väldigt vad likt det blev. Jag limmade inte fast röret till skummarkoppen i skummarkroppen för att kunna tömma enklare.

Du kommer att få se mindre skum om ett tag när skummaren tagit merav skiten. Jag har monterat skummaren lite högre för att kunna dra på mer luftmen blir det för högt går det ut bubblor i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tog tre 0,5L flaskor, använde en till kopp de andra två till

skummarkropp. Kapade av botten på dessa två, och stack den ena

upp i underdelen på den andra. Skar sedan upp ett hål i den övre

flaskan i den nedre kanten. I övrigt som konstruktionen ovan.

Det som jag vinner på detta är att vattnet/luftbubblorna stiger upp i

den övre kammaren där luftbubblorna stiger upp mot stigarröret, vattnet

"faller neråt" och ut genom hålet ut i karet. Jag tror att det

blir bättre cirkulation och att mer smutsigt vatten kommer in i

skummaren.

(Någon som hängde med i förklaringen ovan? smiley4.gif)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Han har använt s k PU (Polyeurtanlim, tror att det stavas så). Kolla med närmaste byggvaruhus/färgaffär. Själv så limmade jag så lite som möjligt för att kunna ta isär skummaren.

Eftersom, vad jag förstår, många av PET flaskorna är av PVC, rätta mig här!, så använde jag vanligt Tangit lim (avsett för PVC).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

va e det för lim för vikket lim som helst går vell inte???vafö har du en limflASKA i skummaren

hade varit kul om su kunde skicka fler bilder. ha de!!!!!!!!:)

Det jag använde är ett PolyUretanlim. Finessen med det är att det är en klar vätska när det kommer ur flaskan, om man sedan sprayar lite vatten på det med en blomspruta el.dyl. så börjar det skumma och fyller därigenom ut mellanrum väldigt bra. Man måste alltså inte vara så jäkla noga med att allting sitter ihop perfekt.

Limflaskan är en produktplacering... nä det är en vikt som håller ihop det hele mens det torkar. Jag tog bort den sen!!

/Rolf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Så här ser den ut under drift. Om den fungerar bra eller inte har jag ingen aning om eftersom det är den första skummaren jag har använt. Det blir skum och brun gegga iaf. Karet är 54 l, som gått en vecka med 11 kg LS.

/Rolf

wrang finns inte bilden på när skummarn är i drift.. skulle vilja se hur han löst det me luftslangen å vatten in i flaskan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 år senare...
  • 3 veckor senare...

Är det någon som kan förklara funktionen med den mindre innerflaskan för mig? Bilden på hur den funkar är svår att se, eller också behöver jag nya glasögon...;)

Jag kan inte hitta stigigemlas orignalritning, är det någon som vet var den finns?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...