Tjonge Postat 28 september 2011 Dela Postat 28 september 2011 Hej på er.Var nyfiken på vad mitt kranvatten hade för KH och gjorde ett test. Blev mörkrädd när jag fick resultatet. 28 dKH!!! . Har jag så högt värde på mitt kranvatten, eller löper testet amok i sötvatten? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Tedd Postat 28 september 2011 Dela Postat 28 september 2011 Hm, intressant fråga faktiskt, vet inte om de bara är till för saltvatten, jag vill minnas att det stod marine/freshwater på ett av mina test eller så står det det i alla test. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 28 september 2011 Dela Postat 28 september 2011 Testerna skall normalt gå att använda i båda, vilken är det du har?MVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Tjonge Postat 28 september 2011 Författare Dela Postat 28 september 2011 Ja, vad jag kan se så är det Salifert (i pappföp.) med utgång augusti 2016. Jag tar 4 (eller 2 )ml vatten och droppar i 4(eller2) droppar indikator. och tillsätter KH regenten och ser hur mycket som skall i innan färgen slår över. Läser av i tabellen (gångar värdet med två om jag använt mig av snålmätningen)Brukar använda mig av "snålläget". Kanske är dumt med tanke på tillförlitligheten.Tedd: Vi har antagligen samma vatten, kan inte du oxo ta ett prov o se vad du får, för du hade väl också Salifert? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ludde Postat 28 september 2011 Dela Postat 28 september 2011 Om jag inte minns fel så ska man ta 2 droppar indikator per 4 ml vatten, men jag kanske har ett äldre prov. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Tedd Postat 28 september 2011 Dela Postat 28 september 2011 Ja, vad jag kan se så är det Salifert (i pappföp.) med utgång augusti 2016. Jag tar 4 (eller 2 )ml vatten och droppar i 4(eller2) droppar indikator. och tillsätter KH regenten och ser hur mycket som skall i innan färgen slår över. Läser av i tabellen (gångar värdet med två om jag använt mig av snålmätningen)Brukar använda mig av "snålläget". Kanske är dumt med tanke på tillförlitligheten.Tedd: Vi har antagligen samma vatten, kan inte du oxo ta ett prov o se vad du får, för du hade väl också Salifert?Okej, jag ska göra ett test. Jag återkommer med svar. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ricke Postat 28 september 2011 Dela Postat 28 september 2011 När jag testa mitt kranvatten mot kh som min kommun uppger på sin hemsida så fick jag identiskt resultat så det borde funka fint i sötvatten.Kolla vad du har för kh i din kommun du kanske har 28 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 28 september 2011 Dela Postat 28 september 2011 I min test (utgång 2014) är det också 2 droppar indikatorvätska till 4 ml prov (och följaktligen 1 droppe till 2 ml prov). Kolla din beskrivning!MVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 28 september 2011 Dela Postat 28 september 2011 Det spelar ingen roll om man tar litet mindre indikator så länge man ser färgomslaget. Det är hur mycket man droppar i från den graderade 1ml sprutan som ger avläst värde. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Tjonge Postat 14 oktober 2011 Författare Dela Postat 14 oktober 2011 Nu tror jag vet vad felet är. Det är nog den mäskliga faktorn, eller i detta fall, JAG. När man läser av hur mycket man droppat i innan färgomslag, skall man läsa av hur mycket man droppat i, eller hur mycket man har kvar? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wiking Postat 14 oktober 2011 Dela Postat 14 oktober 2011 Du skall läsa av det du har kvar i sprutan. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Tedd Postat 14 oktober 2011 Dela Postat 14 oktober 2011 Du skall läsa av det du har kvar i sprutan.Precis läsa av vad som är kvar i sprutan, kolla siffran vad det nu blir siffra komma något... Ta fram lappen se var siffra är och se vad det är i KH.Jag hade själv problem med detta testet, hade svårt för att förstå hur man skulle göra. ^^ Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Tjonge Postat 15 oktober 2011 Författare Dela Postat 15 oktober 2011 Aha, då kan jag andas ut. Inte undra på att mitt dHK har varit upp åt väggarna...eller inte. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Tedd Postat 15 oktober 2011 Dela Postat 15 oktober 2011 Ja, jag orkade göra ett test idag på Helsingborgs kranvatten och jag kan säga att det var inte 28 KH på långa vägar. Jag fick resultat 0.68 på sprutan och detta skulle betyda att KH ligger på 4,8 i kranvattnet.Så 4,8 KH, det är perfekt för mina sydamerikanska sötvattensfiskar, men inte så passande för mina saltvatten. Har dock legat stadigt på 7.7 KH länge nu tycker jag. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.