Gå till innehåll

Salifert KH-test+kranvatten=sant??


Tjonge

Rekommenderade inlägg

Ja, vad jag kan se så är det Salifert (i pappföp.) med utgång augusti 2016. Jag tar 4 (eller 2 )ml vatten och droppar i 4(eller2) droppar indikator. och tillsätter KH regenten och ser hur mycket som skall i innan färgen slår över. Läser av i tabellen (gångar värdet med två om jag använt mig av snålmätningen)

Brukar använda mig av "snålläget". Kanske är dumt med tanke på tillförlitligheten.

Tedd: Vi har antagligen samma vatten, kan inte du oxo ta ett prov o se vad du får, för du hade väl också Salifert?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, vad jag kan se så är det Salifert (i pappföp.) med utgång augusti 2016. Jag tar 4 (eller 2 )ml vatten och droppar i 4(eller2) droppar indikator. och tillsätter KH regenten och ser hur mycket som skall i innan färgen slår över. Läser av i tabellen (gångar värdet med två om jag använt mig av snålmätningen)

Brukar använda mig av "snålläget". Kanske är dumt med tanke på tillförlitligheten.

Tedd: Vi har antagligen samma vatten, kan inte du oxo ta ett prov o se vad du får, för du hade väl också Salifert?

Okej, jag ska göra ett test. Jag återkommer med svar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
Du skall läsa av det du har kvar i sprutan.

Precis läsa av vad som är kvar i sprutan, kolla siffran vad det nu blir siffra komma något... Ta fram lappen se var siffra är och se vad det är i KH.

Jag hade själv problem med detta testet, hade svårt för att förstå hur man skulle göra. ^^

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, jag orkade göra ett test idag på Helsingborgs kranvatten och jag kan säga att det var inte 28 KH på långa vägar. Jag fick resultat 0.68 på sprutan och detta skulle betyda att KH ligger på 4,8 i kranvattnet.

Så 4,8 KH, det är perfekt för mina sydamerikanska sötvattensfiskar, men inte så passande för mina saltvatten. Har dock legat stadigt på 7.7 KH länge nu tycker jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...